Inlägg från: Elin pelin |Visa alla inlägg
  • Elin pelin

Om jag dör

Om du vill kan du skriva testamente att barnen får sin laglott (hälften) när de blir myndiga och resten vid senare tidpunkt som du bestämmer. Du kan även ha en särskild förvaltare (ex en släkting) som ska förvalta dessa pengarna. Ärver barnen en större summa kan det vara väl värt att fundera på, så kan de inte spendera allt när de blir myndiga.
    Hoppas att du får se denna barn växa upp och att läkaren ha fel i sin prognos <3

• Elin pelin

Är det rena sparpengar du har så sätt dem annars i en kapitalförsäkring, där väljer du vem som ska få det som ev är kvar när du dör och när de ska få det. Så länge du lever är pengarna dina och du kan plocka ut dem som du vill. Skatten fungerar som en isk. 
    Är det saker, hus och sådant så är det dina barn som ärver det. 

• Elin pelin
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-24 17:17:03 följande:
    Menar du att det går att kringgå barns laglottsrätt på detta sätt? Att spara i en kapitalförsäkriing och sätta någon annan än barnet som förmånstagare? Om det är sant undrar jag varför inte fler gör det. 
    Jag menade att hon skulle sätta barnen som förmånstagare men att hon även kan bestämma att pengarna ska tillfalla dem när de är exempelvis 25år.
    Du kan aldrig kringgå barnens laglott!
  • Elin pelin
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-24 17:17:03 följande:
    Menar du att det går att kringgå barns laglottsrätt på detta sätt? Att spara i en kapitalförsäkriing och sätta någon annan än barnet som förmånstagare? Om det är sant undrar jag varför inte fler gör det. 
    Upptäckte av en slump att kapitalförsäkring inte ingår i arvet. Barn har fortfarande rätt till arv men det verkar som det räknas på övriga tillgångar.
Svar på tråden Om jag dör