• Alma2013

Vi som genomgår IVF 2024

Stella31. 
    Hoppas hoppas! Håller tummarna

• Alma2013

Helstananonym89: Vad glad jag blir!! Stoort grattis!!! Ett plus är ju ett plus. Man kan ju ha blödning fast man är gravid. 
    Varför tror du inte på plusset? 
    Du kan inte få göra ett blodprov eller tidigt Ultraljud om du är osäker?
    Hade du testdag på Dag 12 enligt din klinik? 

Såå glad för din skull. 
    Du väntar bebis, inte missfall. 
    Bamsekram

• Alma2013

AlicaNN: 
    Va skönt, 5 äggblåsor är bra. Ja det är verkligen ett steg i taget under hela processen. 

Bara några dagar till med sprutorna, vad skönt o slippa 😁 

Hoppas det går bra på äggplocket och att några fler att gottat på sig. 

• Alma2013

Björkenlii:
    Du kan inte prata med en annan läkare och ändra till det du vill?

• Alma2013

Helstanonym89: 
    Jag förstår precis, jag fick också missfall förra sommaren. Men man måste tänka att den här gången är inte den gången, alltså inte jämföra. 
    Det kommer gå bra för dig och nu kan du försöka njuta av det. 🥰 

Jag är på ruvardag 8 idag och ömma brösten har avtagit helt. 
    Jag testade på ruvardag 6 (Dagen otrivelle-sprutan ska vara ute ur kroppen. Testet var blankt och inte ett spår av nåt streck. Brösten ömmade men hade minskat i ömhet.
    Jag testade igen 2 gånger igår ruvardag 7 då brösten ömmade mer igen än dan innan. 
    Morgon och eftermiddag. Så blankt det bara kan bli även i alla möjliga ljus 😂 

Idag ruvardag 8 så har ömheten försvunnit, men så satt jag i bilen och kände hur jag mådde illa. Jag tänkte att jag kanske blev åksjuk. Illamåendet sitter kvar och jag är så otroligt varm. 

Så jag tänkte nu har jag hållit mig ett tag och tänkte jag tar ett test. 
    Tro det eller ej!!! Ett bra synligt plus. 🤗🤗 Jag är gravid!!!!
    Jag har gråtit av lycka och bara skakar. 
    Nu hoppas jag lilla fröt vill stanna. Såå lycklig just nu. 
    Efter 7st ägg plock, men 6st utan paus från februari 2023. 
    Jag vill bara lägga sprutor, plock och allt där till bakom mig. 

Jag hoppas ni alla kommer få lägga allt det här bakom er snart också. 
    Jag trodde inte jag skulle få vara den som skrev att jag fick ett plus på stickan. 

• Alma2013

Tack så jättemycketHjärta 
    Ja nu hoppas vi att allt ska gå bra. 
    Ja jag beundrar verkligen  alla som går igenom ivf ,vilken styrka vi alla har. Även om man hamnar på botten så finner man kraft och kämpar sig upp igen. 
    Styrkekramar till er alla och jag hoppas ni kommer till målet inom kort. 

• Alma2013

Björkenli: Grattis!!! SoligHoppas du får några ägg. Håller tummarna för dig. Det är din tur nu. 

• Alma2013

Rainbowdash: 
    Din situation låter lite som min. 🙂 
    Min man är också steriliserad och sen refertiliserad därav ivf. Jag är 37 år nu.
    Vi har barn sen tidigare men inget gemensamt. Vi firar 11år tillsammans och gifta. 

Min man har iaf fått ut tillräckligt för att befrukta äggen jag får ut.
    Men ibland med sämre kvalité men det tror man beror på att i.o.m steriliseringen så bildar kroppen som antikroppar mot sina egna spermier. Därför de tror att han har få spermier trots refertilisering. Han fick båda sädesledarna ihopsvetsade. 

(Det är olika från fall till fall hur pass den egna kroppen går hårt mot spermierna. Min man hade svarat ganska fort på bryta ner spermierna efter steriliseringen)

Jag hoppas verkligen ni ska lyckas på ert första. ???? 

• Alma2013

Åh 4st det är ju toppen! 
    Jag skulle nog göra ICSI på alla, så dina ägg får störst chans till befruktning utan att gå till spillo.

Men du ska göra det som känns bäst för dig.
    Jag förstår känslan med så naturligt som möjligt.????

• Alma2013

Rainbow: Grattis till dig och er! Vad roligt att det tog sig! Hade du gjort 7 äggplock? 

vid första spermaprovet efter te-fertiliseringen såg det riktigt dåligt ut. väldigt få spermier och de som fanns simmade inte. Nu är det fortfarande otroligt få men de som finns är pigga och simmar som de ska. 

Jag har verkligen inget att gå på när det kommer till chanser för att det här ska lyckas. vet ju bara att det har gått bra för mig tidigare att bli gravid. 

Svar: 
    Precis, vi har gjort 7st äggplock totalt.
    1.a gången 2019 men då var mannen inte refertiliserad än. Då plockade de ut spermier från bitestikeln, de hittade några få som de frös in. Men den gången blev inga ägg befruktade. De sa att vi kunde köra på spermiedonation då det såg dåligt ut för oss. 
    Då valde vi att avsluta  fortsatta ivf försök och mannen åkte till Danmark och refertiliserade sig. 
    Därefter försökte vi själva men sen 2021 gjordes en ny utredning som visade på få spermier men det fanns ändå pigga spermier. Ca. 1 milj och ca. 180.000 rörliga. 

Så vi fick 3st landstingsfinansierade försök och de började vi med 2023. Därefter har vi köpt till 3st försök till. Den sista är den jag nu är gravid på. 

Av de 7st äggplocken så har 2st gånger inte blivit nån befruktning alls. 
    1 gång blev äggen befruktade och de valde odla till 5dagar men ingen klarade sig hela vägen. 

Nä det är verkligen ett lotteri och man har ingen aning hur det ska gå. 
    Hur går det för er nu? 

• Alma2013

AlicaNN. 

De väljer att frysa för att om den inte är en blastocyst dag 5 så kan de inte återföra till dig senare pga att det måste vara rätt i din cykel, pga. livmoderslemhinnan. Därför de inte sätter in den dag 6 för då är det inte optimal miljö i dig. 

Grattis till din lilla eskimo Hjärta Även om väntan är lång så fick du ju ändå en som klara sig och du får den insatt utan att ha påfrestande kroppen med äggplock och massa hormoner. 

Hoppas tiden går fort nu innan återföring

• Alma2013

Lycka till med ruvningen Björkenli. Jag håller tummarna hårt för dig Hjärta 
    Skönt att du äntligen fick en liten plutt av ruva på. 

Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024