• AliciaNN

Vi som genomgår IVF 2024

Hej på er!

Kul med fler som börjar IVF och inte gjort det förut, jag gör också min första IVF och kan inte heller språket eller vet hur det brukar gå till, så jättekul att få dela det med fler. Många här verkar redan ha gjort flera försök och är "vana" och jag tycker det är svårt att relatera till.

Jag har kommit så långt som till äggplockningen som gjordes igår. Nu har jag precis ringt kliniken och fått uppdaterat att av dom 8 ägg dom plockade ut var alla mogna och 5 st har befruktats under natten. Sååå glad för det, har varit så rädd att vi inte skulle komma hit och var minst lika nervös att ringa idag som jag var för äggplocket igår. Varje steg är jobbigt att ta sig igenom, jämfört med när man försökt på "naturlig väg" och det egentligen bara är en väntan och ett resultat: mens eller inte. Nu är varje steg en väntan på ett resultat Obestämd

Nu håller vi tummarna att så många som möjligt av dom här 5 vill utveckla sig vidare inför söndag och återföring, hoppas hoppas hoppas!

• AliciaNN
    Anonym (Rainbowdash) skrev 2024-04-03 00:35:04 följande:

Jag hoppar gärna in här. Har inte hängt på familjeliv på många år men nu är det dags igen.

Jag och min sambo startade med sprutor idag. Vi har båda två barn var sedan innan som är stora tonåringar allihopa men vill så gärna ha ett barn tillsammans.   

jag har haft lätt att bli gravid tidigare så det här är en ny ovan erfarenhet för mig som får mig väldigt ödmjuk. Min sambo är steriliserad och vi har försökt att göra en sådan er-fertilisering men det fungerade sådär. Jag är också väldigt mycket äldre än sist, 38 nu?

jag är inte riktigt med på allt språket än men jag antar att det kommer.
    Och grattis till alla som lyckats bli gravida!

Lycka till! Jag tyckte sprutorna blev jobbigare dag för dag men sen efter ultraljudet och jag fick veta att där fanns äggblåsor så kändes det mer okej och att det var värt att ta sprutorna tills äggplockningen Glad Jag tror det jobbiga var att behöva sticka sig så ofta och inte veta om det skulle leda till något (har aldrig varit gravid tidigare heller så allt känns som en vild chansning)

Hur fungerar det när man är steriliserad?
  • AliciaNN
    Anonym (Rainbowdash) skrev 2024-04-03 20:08:51 följande:

Jag har ju hittills bara tagit två sprutor och det har  inte varit jobbigt än. Blev förvånad över att det inte ens kändes? Handsvetten på första sprutan dock var inte att leka med 😂

Min sambo är steriliserad och vi testade först att reversera det, alltså att man syr ihop sädesledarna igen under mikrokirurgi. Det blev dock inte så lyckat då det troligtvis finns  ärrbildningar som gör att det inte kommer igenom så många spermier. Han kommer alltså lämna prov som vanligt om vi kommer så långt. Hans prov innehåller dock mycket färre spermier än normalt och det är därför vi troligtvis inte fått till det på naturlig väg. 

Fattar att det verkligen känns som en chansning. Så känner vi med. Vi känner oss otroligt ödmjuka inför den här processen. Vi har ju fyra fantastiska barn men vi vill verkligen ge oss själva en chans att få ett tillsammans. Känns lite klyschigt som ?kärleksbarnet? 

Hahaha samma här!! Det RANN alltså svett från handen andra dagen när jag skulle ta själv, skojar inte. Mannen hjälpte mig första dagen men var tvungen att ta själv ett par dagar sen för att han inte var hemma, tillslut var det bara att sticka men jag föredrog att han hjälpte mig efter det. Men jag håller med, sprutorna känns knappt så egentligen var det inget större problem att ta de.

Jag förstår, då blir det samma sak för er ändå.
  • AliciaNN

Barbrastreisand: jag vet inte riktigt, beror på vad enheten är också. Jag har 5,2 pmol men alla tabeller jag hittar är i mikromol och jag har inte riktigt ansträngt mig för att räkna om haha.
    Mitt värde är rätt så lågt iallafall, ligger runt 10 blåsor per månad verkar det som.

• AliciaNN

Är det någon som vet om de på kliniken har koll på hur ens ägg utvecklas?

Jag har tänkt att om alla våra ägg slutar utvecklas så hör de väl av sig så vi slipper åka dit på söndag bara för ett negativt besked och ingen återföring. Men så slog det mig att de kanske inte sitter och tittar på utvecklingen varje dag? Utan dem kanske bara tar fram äggen på söndag inför vårt besök och då ser dom om äggen utvecklats eller inte? Någon som har erfarenhet hur det brukar gå till? Är ju min första IVF.

• AliciaNN
    Barbrastreisand skrev 2024-04-05 17:58:59 följande:

Tack för svar! glömde visst skriva enhet vilket i mitt fall också är i pmol/L. Jag har försök omvandla men kan inte riktigt hitta de rätta referensvärdet eller om jag fått fram rätt omvandling..

Hittade den här:

Anti-Mullerian hormone - BetaPlus Center for Reproductive Medicine
  • AliciaNN

Björkenli: Precis, planerad återföring på söndag, dag 5, och jag har inte hört någonting från kliniken sen vi ringde på dag 1 och frågade hur många som blivit befruktade. Jag frågade då om vi kommer på söndag som planerat om vi inte hör något från kliniken innan och sa ja. Så därför tänker jag att de ringer om det gått åt skogen... men kanske inte om det ser bra ut och planen håller?

Håller tummarna för dina 4, förstår att det svårt att veta vad som ska fungera bäst när du gjort flera försök. Förhoppningsvis vet dom på din klinik också nu efter många försök hur dom borde tänka!!

• AliciaNN

Det blev ingen återföring igår, den bästa ägget utvecklades långsamt så det var inte redo men nu är det fryst iallafall, på dag 5/6.

Det innebär att vi måste vänta en hel cykel innan den nästa kommande cykeln som vi kan göra återföring. Så det blir i början av juni. de andra äggen var också långsamma så det blev bara ett fryst.
    än så länge är vi med i leken, men lite trist både att det bara blev ett ägg kvar och bara en chans att bli gravida innan vi måste göra om hela IVF:en, och också att vi inte kunde göra återföringen nu men samtidigt positivt att vi åtminstone kommer få en chans! ägget ska ju överleva upptiningen också förstås, usch vad många steg att gå igenom och så mycket väntetid.

• AliciaNN

Björkenli: Jag är inte så ung, jag är 36 så då är det väl på gränsen att jag har 50/50 chans att det fäster baserat på det du hade hört? Det låter som bra odds, hoppas det gäller mig med, att jag är precis "ung" nog haha!

De fryste det istället för återföring för att det var inte fullt utvecklat till 5-dagars när vi var på kliniken så de ville inte sätta in det när ägget inte var redo. Jag vet inte om det hade varit möjligt att sätta in det senare när det delat sig klart, men med tanke på att det redan var eftermiddag hade det kanske inte varit möjligt om det hade mognat och blivit redo senare på kvällen eller natten? Jag förstod det så, för de skulle låta det fortsätta dela sig och sen hoppas att det gick att frysa, och idag vid 10.00 när jag ringde så låg det ju i frysen enligt deras plan.
    Jag vet inte vad som skulle vara bäst i det här läget, rent vetenskapligt vet jag inte varför man inte kunde sätta in en nästan färdigutvecklad blastocyst, eller sätta in det idag på dag 6 när det utvecklat sig klart, och så vidare. Litar på deras bedömning just nu TystTyst

• AliciaNN
    Björkenli skrev 2024-04-08 17:21:45 följande:

Jag fick reda på idag att båda mina hade fortsatt utveckla sig bra till idag,  dvs dag 3.

Jag fick ett tillbaka och ett fortsätter de odla på. 

Jag fick välja om jag ville ha båda tillbaka men jag hade inte hunnit fundera på detta. 

Blev rädd att om ett är sämre kanske det kan förstöra för det andra...

Så tog därför bara ett. 

De ska ju vara 8 celler dag 3, och ena var nu 9 celler.  Så redan börjat dela sig en gång till. 
    Kändes bra!!

Har en positiv känsla men vågar förstås inte hoppas på något. 

Glömde säga lycka till till din 3-dagars! Håller tummarna!!
  • AliciaNN
    Alma2013 skrev 2024-04-10 17:46:17 följande:

AlicaNN. 

De väljer att frysa för att om den inte är en blastocyst dag 5 så kan de inte återföra till dig senare pga att det måste vara rätt i din cykel, pga. livmoderslemhinnan. Därför de inte sätter in den dag 6 för då är det inte optimal miljö i dig. 

Grattis till din lilla eskimo Hjärta Även om väntan är lång så fick du ju ändå en som klara sig och du får den insatt utan att ha påfrestande kroppen med äggplock och massa hormoner. 

Hoppas tiden går fort nu innan återföring

Det låter ju helt rimligt att det blir på fel dag i cykeln, tack för förklaringen!! Jag hade inte tänkt så långt och lyckades inte klura ut varför vi måste vänta men det du skriver är logiskt förstås haha

Det är också sant som du säger, att kroppen kanske faktiskt är i bättre skick när jag kan komma in i cykeln utan att kroppen redan är ganska stressad. Jag får se det positiva i det även om väntan just nu känns lång. Tack för pepp och dina klargöranden!! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024