• Björkenli

Vi som genomgår IVF 2024

sandralinnea- 

Ändå fantastiskt att få 3 försök utan att betala. Förstår att det känns jobbigt att börja tänka på kostnaden sen dock...!!
    Tycker den biten är väldigt jobbig.. såld etiska överväganden på något sätt.. som att köpa en skitdyr biljett till ett lotteri där vinsten är att man kan få ett barn...!

Jag håller på med mild stimulering nu istället. Första försöket med den metoden. 
    Tagit Letrizol och nu börjat med Gonal-f  150 e. Jag hade ju 300 e vid vanlig stimulering. 
    Tanken är att jag ändå inte kan få fler än max 3 vid vanlig stimulering, så detta är billigare och troligen inte sämre. Vissa pratar om högre kvalitet på äggen men min läkare säger att forskningen inte stödjer det...
    Ultraljud senare i veckan för att se om jag får någon äggblåsa i överhuvudtaget....

• Björkenli

Sandralinnea

Ok, ja konstigt sagt.. även om äggen är perfekta så är i inte ivf 100% framgångsrikt.

Men då är dina chanser iaf stora- så förhoppningsvis krävs inte många privata försök. 

Jag and göra ultraljud imorgon så hoppas verkligen på det. 

Har ätit riktigt bra, inte druckit alkohol, tränat mycket. 
    Känner mig i bra form helt enkelt, vilket känns som ett gott tecken. 

• Björkenli

Jag har börjat stimulering nu i förrgår. 
    Förra månaden missades ägglossningen! På första ultraljud- ingen äggblåsa på gång att växa alls. På nästa- så hade ägglossningen varit. 
    Och jag kände av ägglossningen,  får så mycket hormoner då.

I februari fick jag ingen äggblåsa ens med stimulering. 

Så nu är inte mina förhoppningar så stora om Mac säger så.

Fyllde 40 i januari. 

Sen känns det oklart med doserna... har haft Gonal-f 300 innan.  Sen förra månaden skulle jag testa mild stimulering Letrizol vissa dagar och Gonal-f 150 enheter vissa dagar.

Nu blev det något missförstånd och läkaren trodde att jag ville köra mild igen men sa då bara Gonal-f, eftersom det blev så konstigt med ägglossningen för tidigt med Letrizol.

Men jag hade inga önskemål för mild utan ville att han skulle rekommendera det han tycker är bäst helt enkelt.
    Men så jobbade han inte igår...

En annan läkare svarade bara att "jag ser att han rekommenderade mild".. ja men det var ju för att han missförstod, att jag ville ha det!...

Önskar jag fick prata med honom..

• Björkenli

Tack ska ni ha!
    Ja precis- jag vill ju höra vad HAN tror på,  inte bara ett svar "jag trodde du menade att..".
    Fast han har sagt tidigare att han inte tror det spelar någon roll om jag har låg eller hög dos .. kan inte få många ägg ändå.. 

Men hade helt klart känts bättre med bättre kommunikation ://

• Björkenli

Alma: jag har gillat den läkaren, det blev bara missförstånd. Jag hade ingen åsikt eg vad jag ville, ville bara veta att han valde det han trodde på mest själv och inte tog något som han trodde att jag ville. 

Jag erkände för honom idag att jag tagit 250 E, att jag fick panik när jag inte visste vad jag skulle ta. Han sa bara fortsätt med 250 E nu. 

På tisdag blir det ultraljud 1 på stimuleringsdag 9, så får vi se...

Är inte så hoppfull nu efter att ha fått noll blåsor i februari. Nu i mars var det noll på vul1 men sen helt plötsligt hade jag ägglossning innan vul2 så måste ha vuxit en äggblåsa väldigt snabbt där...

I december körde jag Gonal-f 300 E och fick 3 äggblåsor. I januari samma dos och 1 äggblåsa. I februari Menopur och ingen äggblåsa. I mars mild med Letrizol och Gonal-f 150 E.

Blir spännande att se vad detta ger. 

• Björkenli

Helst anonym 89:

Här kan man säga grattis innan v 12 iaf🤗
    Grattis!!
    Underbart. Vad spännande. Håller alls tummar att den ska stanna kvar.!!

• Björkenli

Alicia- det låter mycket lovande!!
    (Jag skulle själv vara i himmelriket om jag kunde få så många- jag ska bara glad om det blir mer än 1 säger det, och ändå kostar ivf lika mycket som om jag skulle haft många..). Håller alla tummarna!!!!

• Björkenli

Alicia

Grattis till bra resultat hittills med äggplock och befruktning !!

Jag ska ha äggplock imorgon. 
    Jag är helt chockad. Jag har superlågt AMH och de har pratat om äggdonation och en månad fick jag 0 blåsa med max stimulering och en månad bara en blåsa...

Nu fick jag 6 blåsor!!

Kan knappt fatta att det är sant. 

Vågar inte hoppas på något men det är overkligt att det faktiskt blir äggplock imorgon. 

Har precis landat i Danmark efter ett försenat flyg. 
    Känns bra att vara på plats redan ikväll iaf.

• Björkenli

Tack!

Nu är äggplocket gjort och de fick ut 4 ägg. 
    6 blåsor i bra storlek och en till mindre som de också tömde bara för att. 

4 ägg är iaf mycket mer än jag någonsin har kunnat hoppas på. 

Nu kan jag inte bestämma om jag and göra icsi eller inte- när man injicerar en spermie i ägget. 

Jag läste artiklar igår och alla sa att det inte har visat sig ge bättre result ang sannolikheten att bli gravid eller sannolikheten att få en live birth...

Jag gillar tanken på att låta det hända så naturlig som möjligt. 

Jag sa att de får göra som de vill- och då sa de icsi.  Men jag kan fortfarande ändra mig..

Funderar på att be dem lämna ett ägg att låta sig befruktat naturligt iaf...

Eller kanske att skippa icsi helt....

• Björkenli

Alicia

De tittar absolut varje dag!
    De följer utvecklingen noga. 
    Vet andra som bett att få protokollet efter för de står exakt vad som hänt. 

Har du planerad återföring dag 5 på söndag?
    Men inte fått något besked alls än alltså?

Jag har planerad återföring måndag av dag 3 embryo, och de ska höra av sig varje dag och meddela hur många som blivit befruktade först och sen om de delar sig normalt. 

Alma 

Jag tog icsi på 3 av 4.
    Men jag fick ändå beslutsångest för han tog bort vad de kallar kalciumbad. Han tog bort det,  dvs embryologen, för att jag sa att han fick bestämma vad han tyckte var bäst. Men sen kom jag på att det lilla jag läst om kalciumbad var att det hjälpte jättemycket. 

Och ang icsi så sa han att även om mina ägg blev befruktade av sig själva den enda gången jag gjort ivf, så är det en annan donator nu och man vet aldrig. Att ibland kan det vara mismatch mellan spermierna och äggen..

Nu är jag nojig att jag valt fel. ...
    Dvs att jag antingen borde tagit icsi + kalciumbad, eller bara vanlig ivf helt och hållet. 

Men jag har iaf att ägg som jag de inte gör icsi på,  så hoppas att detta ägg ska klara sig. 

Så sjukt nervöst. 

4 ägg är fortf inte mycket,  men för mig med mina dåliga resultat innan är det smått otroligt att hon hade 7 äggblåsor att tömma!! 6 i bra storlek. Det är väl normalt att de får ut ägg i ca 2/3 av äggblåsorns.
    .
    Kan fortförande inte fatta det. 

PS ibland blir emojis till frågetecken. Verkar inte som familjeliv.se kan hantera emojis;)

Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024