Hermis123 skrev 2024-03-01 14:45:19 följande:
Ok såhär.
1. Jag är varken mamma eller styvmamma. däremot en kvinna som utbildat sig inom barn och barns rättigheter. En tjej som är fyra kan ALDRIG ge sitt medgivande, det är deras föräldrar som ska. Pappan sa ok att hon skulle gå till frisören, men han var INTE med på frisör besöket och kunde ge sitt godkännande om den stora frisyr förändringen. Han visste inte att dottern skulle bli av med hela sitt hår. När jag är hos min frisör för att slinga mitt hår, var ett litet barn som också skulle slinga håret, hon var 10-11. Frisören var tydlig MAMMAN SKA SKRIVA PÅ ETT GODKÄNNANDE, om inte rör vi inte hennes hår. Varken mamman eller pappan var på plats för att godkänna en så stor förändring på dottern. Att klippa ett barns hår från svanken till axlar är för stor förändring för en utomstående att ta!
2. Att mamman känner sitt barn bäst och vet bäst är inte så konstigt i 9/10 fall. En styvmamma har och kommer inte få denna relation med ett barn som inte är hennes. Ett barn är alltid bekvämast med sina föräldrar och inte utomstående. Alla vuxna i barns närhet är såklart viktiga, men dom ersätter inte föräldrarna. Såklart att pappan också har rätt till åsikt men pappor är inte alltid engagerade i sina döttrars hår. Den här pappan t.ex. gör INTE det. Han låter sin nya fru ta hand dom dotterns hår borsta och sköta om. Det visar att han inte har koll. Men att han låter sin nya fru sköta hans hår, men han har inte rätt att ge henne vårdnadsansvar och låta henne ta beslut som bara föräldrar ska ta.
3. Jag kom in i den med erfarenheten av att vara en kvinna med långt hår och hade det som barn. När min mamma som 4 åring klippte av allt mitt långa hår kändes det som att hela håret var borta, trots att jag inte sa något när jag satt hos frisören, jag var ett barn och skapade inte scener för okända personer som frisören t.ex. Däremot tog det hårt på mitt självförtroende där och då, tills håret kom tillbaka. Därför är det viktigt att stora förändringar diskuteras innan man besöker frisören och inte när man är på plats.
4. Att mamman inte fick någon information och istället fick en chock när hon hämtade dottern från förskolan är också en anledning till hennes reaktion. Vilket jag förstår. Hela situationen hade kunnat slutat på ett mycket bättre sätt. Om bonus mamman eller pappan ringt till mamman och sagt att dottern behöver gå till frisören och att dom tillsammans skulle komma överens om hur mycket barnet skulle klippas. Att klippa ett barns hår är nödvändigt och behöver ske då och då. Däremot är en stor frisyr förändring något man kommer överens tsm.
5. Vem som är avundsjuk mamman eller bio mamman är något ingen av kan svara på. Däremot säger statistiken att det är kvinnor som lämnar sina män i dom flesta fallen, jag kan inte förstå varför dom ska vara avundsjuka på män som dom själva har valt bort? Men om man kollar på statistiken så förstår jag inte varför alltid exfrun ska vara avundsjuk på en man hon själv väljer bort? Det går inte ihop med statistiken.
6. En styv mamma kan också vara svartsjuk på självaste dottern. En lite flicka kan vara pappans prinsessa. Hon får alltid omgivningens och släktens uppmärksamhet. Folk kallar hennes söt och gullig, och vill gosa och alltid gulla med henne. Detta kan såklart skapa svartsjuka speciellt om dottern liknar mamman.
Allt det här är bara ett och annat exempel. Det kanske inte har något med detta fall att göra. Denna styvmor kanske bara vill vara en snäll styvmor som vill visa att hon är engagerad och kanske gick det lite för långt och passerade mammans gränser. Hårklippning ska inte vara en anledning att bråka med bio mamman för. Det finns viktigare saker att ta strid för.
Igen dom klippte varken eller rakade ungen av ungen allt hår
Om pappan inte kan följa med då? Han kanske var upptagen med annat , men om han har gett sitt medgivande så räcker det så klart att styvmamman är med
Hahaha ja den gamla vanliga visan på FL kvinnan vet alltid bäst och ska alltid bestämma allt
Det kan jag hålla med om, att man borde informerat mamman om det hela , Men det ger henne ingen rätt att hålla barnet borta från sin far då han faktiskt också har rätt till sitt barn. Hade sen mamman varit än mer normal person hade hon kanske blivit lite irriterad med självfallet inte överreagerat på det sätter hon gör. Det är hår det växer igen
Statistik kan säga vad som helst men här så skvallrar henne beteende om vad som har hänt
Uppenbarligen är detta en arg bortvald kvinna som gör allt för att starta bråk