• Anonym (Io)

Klippte bonusbarnets hår?

Förstår att hon blev upprörd. Det var ett övertramp. Man kan inte bestämma så över nån annans barn utan att fråga.
    Hade det varit pappan som gjort det utan att fråga sin medförälder så hade jag också tyckt det var ett övertramp men som förälder har man ju rätt att ta ett sånt beslut tyvärr.
    mitt ex klippte av vårt barn håret, jag blev rasande. Dock uttryckte vårt barn att det saknade sitt långa hår och grät så det var ju mycket det jag blev arg för, att pappan gick emot barnets vilja.

Sen har hon ju ingen rätt att hålla barnet ifrån att träffa sin pappa och hindra umgänget.

• Anonym (Io)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-21 23:52:46 följande:
    Om mamman hade tagit med barnet och gjort samma sak då utan samråd med pappan, hade det varit lika fel?

Är det fel att ha en bonusmamma som är engagerad och bryr sig och tar sig an ett barn som biologiskt inte är hennes? 
    Är inte det allt man önskar för sitt barn om man separerar från dess pappa?

Jag säger inte att detta var rätt beslut men att säga att det inte är bonusmammans sak överhuvudtaget är bara sjukt. Hon är barnets bonusmamma, hon är en otroligt viktig och stor del i barnets liv. Barnet lever med henne exakt lika mycket som med sin pappa och mamma. Bonusmamman ser ett barn som lider oerhört mycket pga sitt långa hår som mamman vägrar klippa. Ska hon sitta tyst och se på? 
    Nej det hade inte varit lika fel, det hade kunnat kännas fel men är inte lika fel. Detta eftersom mamman har rätt att ta såna beslut över sin dotter. Sen kan man ju känna olika kring såna frågor och hur man ska sköta det men just klippning säger jurister att den ena vårdnadshavaren kan besluta om själv då det ses som ett vardagligt beslut.

Nej, det är inte allt man önskar sig, man önskar att pappan tar ansvar för sitt barn och inte dumpar över det på nån annan kvinna.
    Man önskar även att pappan kommunicerar med en i frågor som rör barnet. 

Sen framgår det inte i texten om pappan var införstådd med hur mycket bonusmamman beslutade att klippa bort. Enbart att bonusmamman i samråd med flickan gick och klippte det till axlarna.
    Det står heller inte att mamman vägrar klippa håret.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-22 10:04:20 följande:
    "Mamman har rätt att ta såna beslut över sin dotter" du skriver alltså rent av att mamman har rätten men det har inte pappan.
    Eftersom det tydligt står i TS att "pappa visste om" och eftersom att pappan visste skulle jag tippa på att bonusmamman och PAPPAN har haft diskussionen och bestämt att barnet ska klippas, sen att bonusmamman tog med henne spelar ingen roll eftersom pappan tog beslutet. Dom hade säkert diskuterat lämplig längd också. 

Som sagt så säger jag inte att detta var rätt, självklart skulle pappan haft den diskussionen med mamman till barnet.
    Och.... tyvärr så viker sig många pappor och har svårt att ta konflikter. Dom tycker inte att det är värt att tjafsa. Det är alldeles för vanligt. Självklart önskar man att pappor kunde stå på sig mer så dom slapp bli överkörda av alla mammor som tycker sig ha mer rätt att bestämma över gemensamma barn.

Vissa mammor tänker inte längre än näsan räcker och bryr sig lite för mycket om sin egen önskan än barnens bästa. Tyvärr. 

Troligen hade dom samma trassel med flickans hår hemma hos mamman men mamman tyckte att det var värt för egen syns skull.. 
    Nu svarade jag på om det hade varit skillnad om det var mamman istället för bonusmamman som gjorde detta, inte om det var skillnad om pappan hade gjort det jämfört med mamman. Ts har inte rätt att ta såna beslut över nån annans barn.

Nu vet vi ju inte hur det var hemma hos mamman, hon kanske aldrig borstar det, eller så är hon fantastisk på att fläta och göra bra frisyrer. Det blir bara spekulationer.

Att komma till förskolan och se att håret är avklippt är inte kul för en mamma. Jag förstår att hon reagerar, men hon sköter det väldigt dåligt mot barnet och pappan.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-22 14:05:59 följande:
    Fast frågan var ju om det är okej att mamman tar beslutet ensam men inte pappan. Du skriver ju tydligt att ena vårdnadshavaren får ta beslutet men samtidigt tycks du rikta den mot mamman enbart. 

"Nej det hade inte varit lika fel, det hade kunnat kännas fel men är inte lika fel. Detta eftersom mamman har rätt att ta såna beslut över sin dotter. Sen kan man ju känna olika kring såna frågor och hur man ska sköta det men just klippning säger jurister att den ena vårdnadshavaren kan besluta om själv då det ses som ett vardagligt beslut"

Det var ju i samråd med pappan som TS tog med sig bonusdottern till frisören
    Dvs ena vårdnadshavaren. 

Men det är ingen ide att spinna vidare här. Jag tror vi tänker lika ang att mamma och pappa bör diskutera förändringar vad gällade deras gemensamma barn. Oavsett om det är enligt "lag" okej att ena vårdnadshavaren tar beslutet om hårklippning. Även barnet vid denna ålder och äldre ska vara delaktig i beslutet.

Sen är det såklart skillnad på en toppning som knappt syns och en jätte förändring. 

Frågan var: Om mamman hade tagit med barnet och gjort samma sak då utan samråd med pappan, hade det varit lika fel?

det var det jag svarade på, nej det hade inte varit lika fel som att bonusmamma tar med barnet.

ja i sak tycker vi nog rätt lika.🙂
    Absolut skillnad på toppning mot att klippa av/byta frisyr/färga.

• Anonym (Io)
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-22 21:00:32 följande:
    Vi har ett gemensamt som är 3 månader.

Slutet gott allting gott. Imorgon kommer bonusen till oss, mamman är fortfarande inte glad men det får väl ta sin tid att komma över för henne 😊. Vi har båda ursäktat övertrampet och kommer inte ta barnet till frisören igen 😊
    Du verkar dock ha missat poängen och tagit på offerkoftan. -kommer inte ta barnet till frisören igen- 
    Du borde lägga till där -utan att mamman vet om det- eller -och klippa av allt håret utan att ha stämt av med den andra föräldern- 
    (Nu lät det som klassisk manlig strategisk inkompetens, vi kommer inte göra det igen eftersom vi inte klarade av det första gången?)

Ja ni har lite tillit att bygga upp och det kan ta tid, men bra att ni bett om ursäkt nu, det är ju ett steg i rätt riktning. Barnets föräldrar verkar ju ha lite svårt med kommunikationen redan som det är med tanke på att mamman tagit hål i öronen på barnet utan att nämna det för pappan. Men hoppas det blir bättre för dem och dig framöver.
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?