Jag var i samma båt som dig för bara några veckor sedan. Jag är utbildad inom handel och försäljning och har därför bara jobbat i butik och i vården i flera år och varvat mellan dessa yrken fram och tillbaka. Har längde önskat om att hitta ett annat yrke men utan utbildning och erfarenhet blir man lätt fast.
Men för mig så vände det genom att en f.d kollega till mig sa att jag skulle söka till hennes nuvarande jobb. Och jag kände bara att det kommer ju aldrig gå då jag har NOLL erfarenhet inom det yrket. Men jag sökte dit, fick komma på intervju och nu trivs jag som aldrig förr! Trodde aldrig ett jobb kunde vara roligt att gå till. Så från att ha jobbat inom olika serviceyrken som butik och vården så jobbar jag nu som montör inom medicinteknik. UTAN någon erfarenhet. Men hur kom jag hit? Ingen aning egentligen men kanske för att jag försökte få fram andra bra egenskaper som att jag gillar att lära mig nya saker, utmaningar och att jag lär mig snabbt. Och även om jag aldrig riktigt monterat på den nivån så framhävde jag att jag renoverat mycket hemma, att jag är rätt händig och kreativ.
Man behöver heller inte ha kontakter inom det nya yrket man söker. Om jobbet man söker vill ha referenser så får de ju reda på hur man är som arbetskamrat, om man passar tider, är sjuk osv oavsett vart man jobbat innan. Plus i kanten om det är inom samma yrke såklart men absolut inget måste. Blir lite som moment 22 när man söker jobb. Man måste ha erfarenhet för att få ett jobb men för att få erfarenhet måste man ha ett jobb.
Så försök att hitta egenskaper som möjligtvis kan passa för jobbet. Lite svårt att veta när jag inte vet vad du ska söka men något positivt har man allt att skriva.
Lycka till!