Nässelutslag (utikaria) vid värme
Hej!
Jag tänkte kolla om det är någon här som har/haft utikaria. Jag började få utslag för några år sedan men sökte ej vård. Jag trodde att det var hudsvamp (då jag tränade mycket) och behandlade därefter. Utslagen försvann men kom tillbaka, tillslut sökte jag vårt och fick veta att det var utikaria (nässelutslag).
Dem berättade att det var en allergisk reaktion och ansåg att salvan mot svamp var orsaken. Jag fick kortison tabletter och om utslagen inte försvann skulle jag höra av mig igen. Utslagen blev bättre men försvann ej helt och kom tillbaka direkt. Jag kontaktade vc men sköterskan jag pratade med var otrevlig och anklagande. Hon skulle boka en tid åt mig sa hon med det har jag inte fått. Så jag sökte information själv och misstänker att jag har kronisk utikaria som utlöses av värme eller kyla. Det verkar inte finnas en behandling för detta utan endast symtomlindring. En studie rekommenderade även att man skulle u dvika behandling med kortison och rekommenderade allergitabletter och kylbalsam. Besvären kan man ha i några år och att de sedan försvinner.
Det jag undrar är om någon här har haft samma besvär och blivit av med det? Vad hjälpte? Dessa utslag påverkar mitt liv inte bara att dem kliar men det har orsakat att jag undviker träning m.m. då det bara blir värre.
Är otroligt tacksam om någon har något tips!