Inlägg från: Anonym (Smt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smt)

Din inställning till att försvara vårt land?

I mitt fall är det en icke-fråga eftersom det är mitt yrke.

För alla andra som bor här, att försvara Sverige är inte ett val utan en skyldighet. Det är naturligtvis inte meningen att alla ska springa runt i våra stadsmiljöer med älgstudsare eller molotov-cocktails. Det är inte 40-talets Stalingrad vi talar om.

För vissa kan det vara fråga om att sköta sitt dagliga arbete, exempelvis alla som arbetar med att bibehålla vår infrastruktur och sjukvård. För andra kan det vara fråga om att sköta olika slags service inom vård eller omsorg. Eller så är det att obstruera en fiende så mycket som möjligt. Framför allt är det att skapa ett starkt mentalt motstånd mot störningar och psykologisk krigföring.

Ett krig mot Sverige startar inte som ett väpnat angrepp mot Gotland eller Stockholms skärgård utan långt tidigare med konstanta avbrott i tjänster som vi är beroende av. Swish och BankId som inte längre fungerar, bankomater som slutar svara, butikskassor som inte öppnas. Störningar i TV, ingen mottagning i mobilen, ingen fjärrvärme, ström som kommer och går och bajsbrunt vatten i kranen. Ingen bensin vid pumparna och trafikljus som bara blinkar gult. Broar som rasat, tågledningar som har trillat ner och vägar som täcks av nedfallna träd. Kaos  mellan Göteborgs hamn och Östergötland för att störa NATO-transporter till Baltikum.

Det är då det gäller det att vara på alerten och hjälpa varandra. Inte sitta hemma under filten med sitt lilla trangia-kök och vevradio från Clas Ohlsson, och utan ge sig ut med alla grannarna och hjälpa till att göra sitt bästa, att dela med sig och göra sig nyttig.

• Anonym (Smt)
    Anonym (Fegis) skrev 2024-01-22 19:05:30 följande:

Cyberkrig och störningar i samhällsfunktioner kan jag stå ut med, men finns det risk för att bomberna börjar falla så tar jag familjen och flyr. 

Förhoppningsvis gör du inte så utan tar en spade och skottkärra och hjälper till att gräva fram dina grannar som hamnat under ruinerna, hjälper att skriva namnlistor på barn som saknar sin mamma och pappa, går med vattenflaskor till skadade, delar ut medicin till sjuka eller hjälper till att ställa i ordning ett klassrum i en tunnelbanestation.

Du är oumbärlig. Du behövs. Vi behöver dig.
  • Anonym (Smt)
    Anonym (Fegis) skrev 2024-01-23 20:06:57 följande:
    Inte en chans. Jag skulle bryta ihop, springa i cirklar och bara vara i vägen.
    Men jag jobbar i en sådan bransch att jag förhoppningsvis ganska enkelt kan få ett jobb dit jag flyr, och skicka pengar till humanitärt arbete. Jag kan ta med ett par extra barn på flykten också, vid behov. 
    Är du mellan 16 och 70 så omfattas du av totalförsvarsplikten. Du får då inte lämna landet om det skulle bli höjd beredskap, varken på semester eller tjänsteresor. Det kan ge dig upp till fyra års fängelse om du försöker. Det är så det är och det är inte ditt val. Det är bara att tugga i sig det. Och du kan lita på att gränserna skulle att bevakas stenhårt för att förhindra flykt.
  • Anonym (Smt)
    Tow2Mater skrev 2024-01-23 21:40:45 följande:
    Vet du vad lagen säger om svenska medborgare som har sin hemvist utomlands men skulle råka vara på besök i Sverige just när något händer? Får de resa hem (man antar transporter fungerar)? eller tvingas de bo kvar på hotell, hos släkt eller i skogen ålagda att utföra diverse uppgifter i sveriges tjänst?
    Är man bosatt utomlands, så är man inte skyldig att åka hem. Om man däremot just råkar vara i Sverige när höjd beredskap inträder, så kan det bli så att man ingår i totalförsvarsplikten. Det beror nog på omständigheterna, dvs ifall det finns transporter till ens bostadsland, osv. Jag är inte särskilt insatt i de juridiska detaljerna.
  • Anonym (Smt)
    Anonym (Smt) skrev 2024-01-23 21:55:27 följande:
    Är man bosatt utomlands, så är man inte skyldig att åka hem. Om man däremot just råkar vara i Sverige när höjd beredskap inträder, så kan det bli så att man ingår i totalförsvarsplikten. Det beror nog på omständigheterna, dvs ifall det finns transporter till ens bostadsland, osv. Jag är inte särskilt insatt i de juridiska detaljerna.
    Tow2Mater skrev 2024-01-23 21:40:45 följande:
    Vet du vad lagen säger om svenska medborgare som har sin hemvist utomlands men skulle råka vara på besök i Sverige just när något händer? Får de resa hem (man antar transporter fungerar)? eller tvingas de bo kvar på hotell, hos släkt eller i skogen ålagda att utföra diverse uppgifter i sveriges tjänst?
    En sak kan jag i alla fall säga med säkerhet, Försvarsmakten kommer inte avsätta några Hercules för att frakta hem utlandssvenskar till Spanien eller liknande. Man lär nog få fixa sin vistelse och eventuell hemtransport bäst man kan.
  • Anonym (Smt)
    Dr Nail skrev 2024-01-24 09:15:01 följande:

Nu försöker jag komma på anledningar varför det här landet är värt att försvaras och det är fan svårare än man skulle kunna tro. Lol

Jag kan komma på hundra anledningar på rak arm och säkert hundra till om jag tänker efter. Det är saker som du tar för givet och inte skulle sakna förrän det tas ifrån dig.

Jag är beredd att riskera mitt eget liv för att du ska kunna få tycka att Sverige är värdelöst. 
  • Anonym (Smt)

Det är märkligt att så få tycks vara särskilt pålästa. Folk verkar tro att totalförsvarsplikten är något som man själv kan välja att delta i. Det är det inte. Vid ett krigstillstånd upphör Sverige att vara det gosiga, snälla landet som alla är vana vid. Där man kan känna sig kränkt eller ge myndigheterna fingret om man vill.

Om du blir beordrad att ta dig till din krigsplacering, så åker du. Så enkelt är det. Vägrar du eller vill ge fingret, så kommer det bara tre barska män som inte presenterar sig, sparkar ner din dörr. sätter buntband på dina händer, slänger upp dig på ett lastbilsflak och sen åker du. Eller tror någon att Putins killar skulle bry sig mer om de kommer istället?

• Anonym (Smt)
    OlManH skrev 2024-02-07 08:56:03 följande:

Sverige har ju importerat 1+ miljon "unga" män senaste deceniet.
    Perfekt om det blir oroligheter, dags för dem att betala tillbaka till Sverige  👍

Ja, självklart. Alla som är bosatta i Sverige och är mellan 16-70 omfattas av totalförsvarsplikten. Det gäller alltså både svenska medborgare och utländska.
  • Anonym (Smt)
    Anonym (sursnus) skrev 2024-02-07 12:45:00 följande:

Vad är det vi ska försvara? Vårt snus och vår surströmming?

Jag har sagt det tidigare, men kan säga det igen.

Du vet inte vad du har förrän det tas ifrån dig.
  • Anonym (Smt)
    Dr Nail skrev 2024-02-07 14:27:19 följande:
    Du missar att Sverige är mycket mer än snus och surströmming. Vad sägs om knugen? Sabaton? Lösgodis?
    Det är så obegripligt sorgligt att ni inte tycks förstå vilket paradis ni lever i.

Ni pratar om surströmming och snus, men ni lever i en skyddad liten bubbla och har inte den blekaste aning om hur världen utanför ser ut. Jag skulle kunna ge exempel på saker jag själv sett i krigsdrabbade länder, men det är för brutalt för Familjeliv.
  • Anonym (Smt)
    Dr Nail skrev 2024-02-07 14:58:39 följande:
    Det skiter jag i. Lösgodis dock!....mmmmmmmmmmmmm.....en seg råtta
    Du har då tur. Ryssarna har också godis. Lär dig att gilla dem. ????????!

• Anonym (Smt)
    Dr Nail skrev 2024-02-07 15:54:39 följande:
    Är den god då? Har du testat?
    Det spelar ingen roll om det är gott eller inte, om ryssen kommer, så är det detta som gäller. Allt annat är nazistiskt imperialistiskt skit och försvinner från hyllorna. Snus också förresten, vilket i Ryssland är narkotikaklassat. Innehav innebär ett flerårigt fängelsestraff.
Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?