Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Din inställning till att försvara vårt land?

Jag ställer upp, men vill helst/passar nog bäst för att jobba med logistik, sjukvård eller liknande, militärt eller civilt.

Jag röstade på ovan alternativ, även om alternativet Jag vill inte strida, utan hoppas på att få fortsätta med mitt civila arbete och att samhället har nytta av det istället också skulle funka, förutom det där med "jag vill inte strida".

Jag kan tänka mig att strida i fält om det krävs av mig, men jag gör nog mer nytta i mitt civila jobb (inom läkemedel), eller möjligtvis inom andra civila funktioner där det krävs folk, än vad jag skulle göra med vapen i hand.

Däremot skulle jag nog inte ställa upp för att utveckla/tillverka C-stridsmedel, om nu svenska staten skulle ägna sig åt sådant och jag fick valet att säga nej (en stat som ägnar sig åt detta, ger nog inte sina medborgare det valet ...).

För mig handlar det inte om att jag är beredd att försvara Sverige för att jag tycker att Sverige är ett sådant fantastiskt, idealiskt land att bo i (för Sverige som land/stat har rätt mycket brister), utan för att försvara mig och min familj och resten av civilbefolkningen. Jag försvarar alltså inte Sverige per se, utan folket.
Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?