Jag vill lägga till att jag inte bara skulle göra min plikt att försvara landet om det blev angripet utan att jag ser det som självklart att villa försvara vårat land, våran frihet och demokrati.
Det har diskuterats en del senaste tiden kring invandrares försvarsvilja och då vill jag bara säga jag är en av dom med sån bakgrund som känner tacksamhet att mina föräldrar fick komma hit och jag och mina syskon födas i Sverige och då blir det också självklart att villa stå upp och försvara det här fina landet om det behövs. Mot yttre och inre hot. Och jag vet jag inte är ensam om den inställningen bland oss med den bakgrunden.
Anonym (JagärinteLars) skrev 2024-01-21 01:07:41 följande:
Lusten att döda utlänningar behöver självklart inte ha något samband med någon form av försvarsvilja.
Att villa stå upp och försvara sitt land har väl inget med "lusten att döda utlänningar" att göra?
Embla twopointoh skrev 2024-01-21 08:21:19 följande:
För mig handlar det inte om att jag är beredd att försvara Sverige för att jag tycker att Sverige är ett sådant fantastiskt, idealiskt land att bo i (för Sverige som land/stat har rätt mycket brister), utan för att försvara mig och min familj och resten av civilbefolkningen. Jag försvarar alltså inte Sverige per se, utan folket.
Fast även om nu Sverige inte är perfekt och har sina brister tycker du inte ändå att landet är bra mycket bättre och friare än många andra länder i vår värld? Att vi trots allt fortfarande har demokrati och yttrandefrihet och en välfärd värd att försvara?
Tom Araya skrev 2024-01-22 16:30:27 följande:
Av 755 besökare av tråden är det bara 29 röster.
Är detta en indikation på folks bristande engagemang i frågan?
Hoppas inte det... :/