Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Din inställning till att försvara vårt land?

Så här i orostider, med krig i Ukraina, strul med vår NATO-ansökan, prat om risken för att vi kan hamna i krig o.s.v, så är jag nyfiken på din inställning till att försvara Sverige.

Läs igen alla alternativ och rösta på det som stämmer bäst in på din inställning (ärligt och på allvar, inte på skoj).
    Du har hela året (2024) på dig att rösta.

Du är välkommen att även utveckla dina tankar och resonemang i text.
    Du kan posta anonymt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 01:20
    Jag glömde ett alternativ.
    Kopiera och klistra in det i ett inlägg om detta är vad du röstar på.
    Utveckla gärna vidare i egen text.

-Jag tror inte på våld som en metod för att försvara sig, utan jag kommer att använda ickevåldsmetoder för att stoppa, förhindra eller försvåra för en annan makt att med militära medel ta kontroll över Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 20:37
    Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?
  • Tom Araya
    Anonym (JagärinteLars) skrev 2024-01-21 01:07:41 följande:

Lusten att döda utlänningar behöver självklart inte ha något samband med någon form av försvarsvilja.

Lust att mörda folk med annan etnisk bakgrund är till skillnad mot försvarsvilja inte kopplat till krig och det är det senare förhållandet som frågan rör.
  • Tom Araya

Trådstarten är uppdaterad med följande:

Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

• Tom Araya
    Anonym (Annica) skrev 2024-01-21 20:50:21 följande:
    Totalförsvarsplikten gäller alla 16-70 år. 
    Värnplikten, då man deltar i det väpnade försvaret, är för de mellan 18 och 47 som genomgått militär utbildning. (vilket man inte kan neka att genomgå om man blir kallad)
    Tack för korrigering, du har helt rätt!

Slarvigt ordval av mig.

Totalförsvarsplikt ? Wikipedia

Värnplikt ? Wikipedia

Civilplikt ? Wikipedia

Plikt- och prövningsverket ? Wikipedia

• Tom Araya

Av 755 besökare av tråden är det bara 29 röster.
    Är detta en indikation på folks bristande engagemang i frågan?

• Tom Araya
    Anonym (Smt) skrev 2024-01-22 17:00:23 följande:

I mitt fall är det en icke-fråga eftersom det är mitt yrke.

För alla andra som bor här, att försvara Sverige är inte ett val utan en skyldighet. Det är naturligtvis inte meningen att alla ska springa runt i våra stadsmiljöer med älgstudsare eller molotov-cocktails. Det är inte 40-talets Stalingrad vi talar om.

För vissa kan det vara fråga om att sköta sitt dagliga arbete, exempelvis alla som arbetar med att bibehålla vår infrastruktur och sjukvård. För andra kan det vara fråga om att sköta olika slags service inom vård eller omsorg. Eller så är det att obstruera en fiende så mycket som möjligt. Framför allt är det att skapa ett starkt mentalt motstånd mot störningar och psykologisk krigföring.

Ett krig mot Sverige startar inte som ett väpnat angrepp mot Gotland eller Stockholms skärgård utan långt tidigare med konstanta avbrott i tjänster som vi är beroende av. Swish och BankId som inte längre fungerar, bankomater som slutar svara, butikskassor som inte öppnas. Störningar i TV, ingen mottagning i mobilen, ingen fjärrvärme, ström som kommer och går och bajsbrunt vatten i kranen. Ingen bensin vid pumparna och trafikljus som bara blinkar gult. Broar som rasat, tågledningar som har trillat ner och vägar som täcks av nedfallna träd. Kaos  mellan Göteborgs hamn och Östergötland för att störa NATO-transporter till Baltikum.

Det är då det gäller det att vara på alerten och hjälpa varandra. Inte sitta hemma under filten med sitt lilla trangia-kök och vevradio från Clas Ohlsson, och utan ge sig ut med alla grannarna och hjälpa till att göra sitt bästa, att dela med sig och göra sig nyttig.

Exakt så. Sätten att bidra till landets totalförsvar är oerhört många.
  • Tom Araya
    fribygg skrev 2024-01-22 18:14:37 följande:
    Kanske det beror på att svarsalternativen är otillräckliga eller illa formulerade.
    Vad saknas av alternativ?
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2024-01-24 09:15:01 följande:

Nu försöker jag komma på anledningar varför det här landet är värt att försvaras och det är fan svårare än man skulle kunna tro. Lol

Enbart att det är landet du är bosatt i och medborgare av borde räcka, för det borde man vara i det land man gillar tillräckligt mycket för att försvara.

Men så finns det såklart de som har anknytningsproblem och gärna drar vidare så fort det kärvar lite...
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2024-01-24 20:38:22 följande:
    Missförstå mig rätt, även jag skiter i sverige så skiter jag även i mitt liv och alla andras. Det betyder jag blir ett bra bidrag till försvaret :) Kan bli kamikaze eller nåt.
    Generellt sett är det en skitdålig taktik.
  • Tom Araya
    Anonym (sursnus) skrev 2024-02-07 12:45:00 följande:
    Din inställning till att försvara vårt land?

Vad är det vi ska försvara? Vårt snus och vår surströmming?

Finns det verkligen ingenting med detta land du tycker har ett värde att försvara?
    Det är landet du bor i, kanske även dina nära och kära också bor här. Är inte det värt att försvara? Är inte vår demokrati och frihet värd att försvara?
Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?