• Anonym (A)

Hetsätningsstörning, du som har fått hjälp (även medicin)

Jag kommer att påbörja en KBT-behandling och känner mig mycket motiverad. Det tog tid att komma till det här beslutet men det är en lättnad att träffa experter som förstår och kan hjälpa. 

Jag har också träffat en läkare för att diskutera medicinering. Det enda som har hjälpt mig i den vägen är Voxra men det var bara inledningsvis.

Jag fick Voxra mot utmattningsdepression men det hjälpte även mot hetsätningen fast effekten har alltså avtagit för länge sedan. Jag håller på och trappa ner Voxra nu för att sluta helt. 

Enligt läkaren används inte Voxra mot hetsätning utan hon föreslår i stället Fluoxetin men jag är skeptisk för jag känner mig inte deprimerad och har ingen bra erfarenhet av SSRI.

Du som har fått hjälp mot hetsätningsstörning. Vad fungerade för dig? Fick du medicin och i så fall vilken? 

(Jag önskar svar från personer som är insatta i ämnet och har egen erfarenhet.)

• Svar på tråden Hetsätningsstörning, du som har fått hjälp (även medicin)
  • Anonym (Rosa-Lee)

Tråkigt att du har hamnat i ditt jobbiga läge.

Jag led av samma i flertal år och jag vet att det i mitt fall var att dämpa oro och mitt missnöje över hur mitt liv såg ut.
    Mycket grundade sig i att jag var en person som hade svårt att dra gränser för mitt eget bästa. 

Det hade inte alltid varit så men en händelse i mitt liv drog ner mig totalt. Situationen utlöste även panikångest.

Panikångesten fick jag kontroll över genom att läsa en massa böcker om ämnet och hand i hand med det få KBT för att bena ut mitt liv och känslor. 

Fick också ångest dämpande medel som jag tog under ca 2 månader sedan radade jag ut den,kände att jag genom KBT och min starka strävan efter att MÅ BRA bidrog till min snabba läkning.

Det som hjälpte mig mest var mitt PANNBEN.
    Jsg var så bestämd och inställd på att lyckas.
    Jag bestämde också att det kommer att komma bakslag ( viket det gjorde) men jag var fast besluten att inte ge upp utan ta en dag i taget.
    Jag satte också upp små målbilder framför mig när jag hade lyckats hålla mig på banan.
    Jag köpte inte heller något som kunde trigga mig,men var noga med att ha bättre allternativ som för mig var salta jordnötter. 

Tar man bort något behöver man införa något iställe, det är viktigt.
    Annats är det lätt att falla tillbaka.
    Jag började även att träna och fann att gruppträning var min grej.
    Det hjälpte på många områden, blev av med min rastlöshet, det var kul och för min kropp och hjärna samt att det är ett socialt sammanhang.
    Hoppas att några av mina tips kan hjälpa dig till tillfrisknande ❤️

• Anonym (G)

Fått antidepp mot ångest utan att ha depression.

Svar på tråden Hetsätningsstörning, du som har fått hjälp (även medicin)