Ta mobilen
Hej! Jag är 17 år i mars och mina föräldrar har fått reda på att jag missbrukar droger och alkohol samt har kompisar som gör det. Så nu har vi hamnat i massa skit med skolan, Socialtjänsten, BUP och Maria Ungdom. Mina föräldrar vet även att jag kunnat köpa på Snapchat.
Mina föräldrar tog min mobil när dom fick reda på detta. De kollade igenom hela mobilen och bad mig låsa upp massa appar och privata saker med lösenord. Nu säger dom att dom aldrig mer tänker ge tillbaka mobilen. Att om jag vill ha en mobil igen så "måste jag vänta tills jag är 18 och köpa en egen mobil och betala för den helt själv". Jag kommer alltså vara utan mobil i över 1 år. Jag förstår att dom tar den tills jag är ren från droger och mår bättre, men dom vill ta min mobil även efter det. För att "inte riskera att jag faller tillbaka in i missbruket".
Är detta ens ok? Jag ska då som sagt vara utan mobil i över 1 år. Jag är liksom inte 14 längre heller utan jag är ju ändå snart 17 år. Jag kan tillägga också att jag mår mycket sämre av detta. Jag har liksom ingenting att göra på dagarna längre vilket gjort att jag istället självskadar och skulle egentligen kunna knarka mer eftersom jag får så mycket ångest över att dom tagit min mobil och att jag aldrig kommer få tillbaka den. Tacksam för svar!