• Anonym (Tt)

Dubbelt så dyrt resa ensam

Jag vill åka utomlands. Men det kostar 40 000 om jag åker ensam. Åker vi 2  st. 21 000 per person. Har ingen åka med. Ska jag betala 40. 000 för 1 v på Atlantis the Palm i Dubai. Har råd men ingen åka med. Morsan och jag reste förr men hon orkar ej resa längre. Måste det va dubbelt då dyrt.

• Svar på tråden Dubbelt så dyrt resa ensam
  • Anonym (Ensam)

Jag reser ibland ensam med tre barn. Barnens pappa vill inte följa med. I somras reste jag med min 18-årige son, hans 18-årige flickvän samt mina två minderåriga barn. DYRT!!
    Det blir inte Dubai!!!
    och denna sommaren kommer inte dom vuxna barnen att följa med. 

• Tänk logiskt

Ja jag undrar samma sak. Jag är ensamstående och reser för der mesta ensam, och det blir mycket dyrare än om man reser tillsammans med någon. Visst förstår jag att ett dubbelrum är billigare att städa än två enkelrum, men två personer äter dubbelt så mycket som en och tar upp dubbelt så många flygplansfåtöljer. 
    Så jag undrar hur det kan bli så stor skillnad som 40 000 för en singel men bara 42 000 för ett par... Av någon anledning verkar arrangörerna föredra par.  

• Cereal Killer

Det är ju egentligen ganska rimligt. Du tar upp lika mycket plats på hotellet samtidigt som du kommer att spendera hälften så mycket på mat, drinkar och annan service. Varför ska du då betala mindre?

Det finns ju många helt ok hotell (3-4-stjärniga med bra läge) i Dubai som är betydligt billigare, så råd har du ju, bara inte med ett av lyxhotellen. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Tt) skrev 2024-01-18 23:53:47 följande:
    Dubbelt så dyrt resa ensam

Jag vill åka utomlands. Men det kostar 40 000 om jag åker ensam. Åker vi 2  st. 21 000 per person. Har ingen åka med. Ska jag betala 40. 000 för 1 v på Atlantis the Palm i Dubai. Har råd men ingen åka med. Morsan och jag reste förr men hon orkar ej resa längre. Måste det va dubbelt då dyrt.

Skulle aldrig vilja åka till ett ställe som Dubai till att börja med. 
  • Anonym (Smilla)

Hur kan det bli dubbelt så dyrt? Flyget betalar man bara hälften av, enkelrumstillägg brukar väl vara typ några tusenlappar extra. 

• Anonym (A)

Varför vill du bo ända ute på Atlantis? Nog för att Palmen är trevlig men det finns annat att se och göra..
    Ta ett billigare hotell i Marinen eller mot Kalifa.

• Kvittning

Låter lite med bara 2000 kr skillnad, flyget borde ju kosta mer än så. Eller är det bara hotellrummet som det gäller att det är så lite skillnad? Det är rätt rimligt för den stora kostnaden är för rummet. 

1 person i enkel- eller dubbelrum blir en hög kostnad (enkelrum är ju i princip samma storlek som dubbelrum). 

2 personer till dubbelrum ger ett litet påslag på enkelrumskostnaden. 

En tredje person till samma dubbelrum ger ytterligare ett litet påslag för extrasäng. 

4 personer så blir det två dubbelrum som behövs och så vips blir det ett stort påslag igen för att den fjärde personen kommer med. 

D.v.s. varje rum som behövs för bokningen är den stora kostnaden, sedan är det inte så stora påslag per person vad gäller hotellkostnaden. Men sedan blir det ju mycket dyrare också med flyget, det blir ju per person oavsett hur många man är. 

• Anonym (C)

Har du ingen kollega eller kompis att resa med, så kan du kanske söka ressällskap i nån lokal facebookgrupp? Läta känna på hemmaplan och boka resa om ni tror det funkar. De jag sett som sökt och hittat ressällskap har varit tjejer som sökt kvinnligt ressällskap

• Anonym (resesäljare)

Vissa resmål är dyrare än andra att resa själv till pga hotellpriser.
    Dubai är just ett sådant resmål.
    Det är för att hotellen där är relativt nybyggda och dom har inte byggt enkelrum utan bara dubbelrum. I Europa och speciellt äldre hotell har enkelrum som då kostar ett par tusenlappar till men när det bara finns dubbelrum skulle alltså hotellet förlora hälften när en person bor i ett rum.
    Ofta är det också två större sängar så extrabädd är i dubbelsäng.
    Passar barnfamiljer.

Men man kan ibland få ett billigare pris, om man åker i lågsäsong och hotellen inte är fullbokade erbjuder då hotellen dubbelrum för en person mot bara ett mindre tillägg. 

Så Dubai är just ett sådant resmål där det sällan finns enkelrum utan bara dubbel till skillnad mot te x äldre hotell i Italien och Frankrike mm.
    Men nya hotell i Dubai vill inte bygga enkelrum då det inte bokas ofta och dom då har tomma rum som kostar, dom bygger dubbel som säljs och tar då ut hög summa. Det har kostat mycket att bygga så många hotell i Dubai på så kort tid, tänk 30 år bakåt, Dubai var mest öken då,  går inte att jämföra med olika orter i Europa, dom vill ha betalt för sina kostnader för hotellbyggen.

• Anonym (resenär)

Brukar visserligen hålla mig inom Europa men det högsta tillägg jag betalat är runt 4k för en resa jag betalat 14 för, två veckor.

Svar på tråden Dubbelt så dyrt resa ensam