• Anonym (TS)

Ni som inte skiljde er, trots att ni tänkte det.

Ni som tänkte skilja er, men sedan kom fram till att inte göra det. Vad var det som gjorde att ni inte skiljde er? 

• Svar på tråden Ni som inte skiljde er, trots att ni tänkte det.
  • Anonym (Platt hjul)

Parterapi
    Omprioriteringar i livet och i förhållandet 
    Aktiva val av olika förändringar 
    Jobba på känslorna 

Ungefär så blev det . 

Om det håller i längden återstår att se, det kan vi inte veta i förväg. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Platt hjul) skrev 2024-01-18 18:33:06 följande:

Parterapi
    Jobba på känslorna 

Ungefär så blev det . 

Hade ni samma eller olika ingångar i parterapin. Alltså om den ena ville skiljas men inte den andra eller ville ni båda två från början? 
  • Anonym (lösningsorienterad)

Jag hittade spännande sex på annat håll som gjorde det mer attraktivt att stanna kvar i relationen oavsett hur mycket/ vilket sex det blev där.

• Anonym (Angelica)

Vi träffades som tonåringar och vi fick 4 barn tillsammans.
    Efter 15 år kände vi båda ( men mest jag) att vi hade tappat varandra och oss själva på vägen och vi kom fram till att INNAN vi tar steget till skilsmässa behövde vi bo isär för att känna in vad som fattas och vad som skaver och om skilsmässa är det enda allternativet för oss.
    Vi hade barnen varannan vecka och träffades som familj ibland på helgerna.
    Vi levde så i ca tre år och fann att vi ännu älskade  varandra och att vi har för mycket gemensamt för att skiljas och att tiden vi bott isär fick oss att inse att vi mår allra bäst som särbos.
    Nu har vi levt såhär i 14 år och mår bättre än någonsin.

• Anonym (TS)
    Anonym (lösningsorienterad) skrev 2024-01-18 18:49:40 följande:

Jag hittade spännande sex på annat håll som gjorde det mer attraktivt att stanna kvar i relationen oavsett hur mycket/ vilket sex det blev där.

Vad tyckte/tycker din partner om det? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Angelica) skrev 2024-01-18 19:08:30 följande:

Vi träffades som tonåringar och vi fick 4 barn tillsammans.
    Efter 15 år kände vi båda ( men mest jag) att vi hade tappat varandra och oss själva på vägen och vi kom fram till att INNAN vi tar steget till skilsmässa behövde vi bo isär för att känna in vad som fattas och vad som skaver och om skilsmässa är det enda allternativet för oss.
    Vi hade barnen varannan vecka och träffades som familj ibland på helgerna.
    Vi levde så i ca tre år och fann att vi ännu älskade  varandra och att vi har för mycket gemensamt för att skiljas och att tiden vi bott isär fick oss att inse att vi mår allra bäst som särbos.
    Nu har vi levt såhär i 14 år och mår bättre än någonsin.

Kom ni fram till vad det var ni saknade/vilket behov som inte blev uppfyllt? löste särbo-skapet det behovet? 
  • Anonym (Angelica)
    Anonym (TS) skrev 2024-01-18 19:45:19 följande:
    Kom ni fram till vad det var ni saknade/vilket behov som inte blev uppfyllt? löste särbo-skapet det behovet? 

Jepp! 

Vi hade dels försummat oss själva och våra behov och störde oss på många småsaker hos varandra och hur vi ville få saker gjorda vilket orsakade mycket tjat och besvikelser samt våra för höga förväntningar på varandra där ingen ville ge avkall på sitt sätt att leva och att det kändes för svårt att kompromissa i det.

På det här sättet får var och en leva sin vardag efter sina behov och utan krav från den andre på hur saker ska skötas och vi har accepterat att ?hos mig är det si och hos dig är det så?. 

Vi har också mer frihet i att utöva våra olika intressen som vi behöver utan att det stör den andre men Vi planerar ju självklart också gemensamma saker ihop som familj.
    Vi har blivit bättre på att kommunicera och värdesätta varandra och båda tar sitt eget ansvar i sitt ? hus?.
    Det som skavde när vi bodde tillsammans slipper vi nu reta oss på. 
    Kärleken frodas då vi kan lägga mer tid på OSS och barnen men slipper vardagstjat.

• Anonym (J)
    Anonym (Platt hjul) skrev 2024-01-18 18:33:06 följande:

Parterapi
    Jobba på känslorna 

Ungefär så blev det . 

Hur länge sen är det? Tycker du ni hittat tillbaka till ett bra förhållande?
  • Anonym (lösningsorienterad)
    Anonym (TS) skrev 2024-01-18 19:43:40 följande:
    Vad tyckte/tycker din partner om det? 
    Det kändes inte nödvändigt att informera om det. 
  • Anonym (Superbra)
    Anonym (Angelica) skrev 2024-01-18 20:17:09 följande:

Jepp! 

Vi hade dels försummat oss själva och våra behov och störde oss på många småsaker hos varandra och hur vi ville få saker gjorda vilket orsakade mycket tjat och besvikelser samt våra för höga förväntningar på varandra där ingen ville ge avkall på sitt sätt att leva och att det kändes för svårt att kompromissa i det.

På det här sättet får var och en leva sin vardag efter sina behov och utan krav från den andre på hur saker ska skötas och vi har accepterat att ?hos mig är det si och hos dig är det så?. 

Vi har också mer frihet i att utöva våra olika intressen som vi behöver utan att det stör den andre men Vi planerar ju självklart också gemensamma saker ihop som familj.
    Vi har blivit bättre på att kommunicera och värdesätta varandra och båda tar sitt eget ansvar i sitt ? hus?.
    Det som skavde när vi bodde tillsammans slipper vi nu reta oss på. 
    Kärleken frodas då vi kan lägga mer tid på OSS och barnen men slipper vardagstjat.

Låter superbra! Tror att fler borde göra så i stället för att skilja sig helt och hållet. I alla fall under en provperiod, som ni gjorde. För ofta är det egentligen småsaker som skaver, men småsaker blir stora saker om de upprepas igen och igen och igen...

Och även behovet av egentid. Man kan bli sjuk av att aldrig få vara i fred, att inte kunna gå någonstans utan att berätta vart man ska gå, att någon ska hålla reda på när man kommer hem. Den ständiga övervakningen. Jag ska aldrig bo ihop med någon igen!
  • Anonym (isa)

Att jag skaffade mig KK/ älskare

Sex på annat håll gjorde äktenskapet bättre..

• Anonym (Angelica)
    Anonym (Superbra) skrev 2024-01-19 06:06:45 följande:
    Låter superbra! Tror att fler borde göra så i stället för att skilja sig helt och hållet. I alla fall under en provperiod, som ni gjorde. För ofta är det egentligen småsaker som skaver, men småsaker blir stora saker om de upprepas igen och igen och igen...

Och även behovet av egentid. Man kan bli sjuk av att aldrig få vara i fred, att inte kunna gå någonstans utan att berätta vart man ska gå, att någon ska hålla reda på när man kommer hem. Den ständiga övervakningen. Jag ska aldrig bo ihop med någon igen!

Ja egentiden är verkligen GULD värd! 
    Vi arbetar även inom väldigt sociala och hektiska yrken så att få rå om sig själv gör oss till bättre partners.
    Vem vet,när vi båda slutar att arbeta kanske vi slår ihop oss igen! 

Tror faktiskt att det här kan bli ett nytt sätt att leva på i framtiden?

• Anonym (När barnen flyttade ut)

När barnen flyttade ut blev det en massa tid över och jag tror det var det jag behövde, tid med honom och barnsligt nog inte behöva dela hans uppmärksamhet. Så jag ändrade mig där. Det låter nog ganska själviskt.

Svar på tråden Ni som inte skiljde er, trots att ni tänkte det.