• Onuj

    Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn

    Jag har precis fött mitt första barn och googlar mina fingrar blodiga över hur jag ska kunna göra saker som att ordna med frukost åt mig själv när pappan sover.


    Jag hittar bara massa tips om att "ladda kaffekokaren kvällen innan" men HUR FAN gör jag det när jag bär på ett spädbarn. Jag kan ju inte bara lägga det på diskbänken...
    Jag köpte en bärsjal men då stod det att om barnet vägde under tre kilo så skulle man prata med läkare innan. Så det är out of the question.
    Hur ska jag göra när jag behöver gå på toa??? Jag sa till pappan att då lägger jag väl den på golvet så länge och han tyckte jag var dum i huvudet för golvet är ju kallt. Jag tänkte att då lägger jag väl ett gäng filtar på golvet då men han tyckte att så kan man inte göra... hur torkar jag mig medans jag håller i en bebis???
    Idag gjorde jag ett provisoriskt babynest av filtar i hörnet på soffan medans jag löste kaffefrågan 4 meter bort i köket. Helt otroligt att jag måttade rätt när jag tittade mer bort mot soffan än på kaffeapparaten... och jag kan ju inte lämna rummet för att starta en maskin tvätt t.ex.
    Så alltså hur EXAKT lägger jag ifrån mig mitt spädbarn???
  • Svar på tråden Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn
  • Nicco123

    Men hände nått när du gjorde kaffe eller? Började barnet skrika eller varför behövde du titta ditåt hela tiden? Lät väll utmärkt att du gjorde ett litet babynest. 

  • EnAnonumius
    Onuj skrev 2024-01-18 07:26:58 följande:
    Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn

    Jag har precis fött mitt första barn och googlar mina fingrar blodiga över hur jag ska kunna göra saker som att ordna med frukost åt mig själv när pappan sover.


    Jag hittar bara massa tips om att "ladda kaffekokaren kvällen innan" men HUR FAN gör jag det när jag bär på ett spädbarn. Jag kan ju inte bara lägga det på diskbänken...
    Jag köpte en bärsjal men då stod det att om barnet vägde under tre kilo så skulle man prata med läkare innan. Så det är out of the question.
    Hur ska jag göra när jag behöver gå på toa??? Jag sa till pappan att då lägger jag väl den på golvet så länge och han tyckte jag var dum i huvudet för golvet är ju kallt. Jag tänkte att då lägger jag väl ett gäng filtar på golvet då men han tyckte att så kan man inte göra... hur torkar jag mig medans jag håller i en bebis???
    Idag gjorde jag ett provisoriskt babynest av filtar i hörnet på soffan medans jag löste kaffefrågan 4 meter bort i köket. Helt otroligt att jag måttade rätt när jag tittade mer bort mot soffan än på kaffeapparaten... och jag kan ju inte lämna rummet för att starta en maskin tvätt t.ex.
    Så alltså hur EXAKT lägger jag ifrån mig mitt spädbarn???
    Det är enkelt.. Antingen håller du spädbarnet med ena handen/armen och mot kroppen, och fixar med kaffe och annat med den andra handen.
    Jag fick själv, när mitt barn var liten, ocvh hungrig lära mig att göra välling på spisen med att hålla honom i famnen med ena handen/armen, medan jag måttade vispade med den andre.

    Annars så kan du skaffa en bärsjal..

    Tredje alternativet är ju annars att skaffa en babysitter och sätta barnet där i.

    Saken är den man måste inte bära barnet 24/7, utan det går bra att lösa det, med lite kreativt tänkande. Man är inte en dålig mamma om man lägger i från sig sitt barn.

    Men du lägg hellre barnet på en tjock filt på golvet än på en soffa.
    Fallrisken är mycket mindre från en filt än en soffa. 😉
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aliona

    Ett babynest är utmärkt att ha för att lägga ifrån sig bebisen. En fårfäll, tjockare matta eller bara filt på golvet funkar också. Elller i sängen eller barnvagnen så klart. Och om du har lagt barnet säkert så behöver du inte titta precis hela tiden. 


     

  • Maymom

    Ja det kan vara svårt att lägga ifrån sig ett barn utan att det börjar gråta.
    Bärsjal är ett bra tips som borde börja fungera snart, barnet kan ju inte väga under 3 kg så länge.
    En babysitter är perfekt för när du ska göra frukost och duscha. Annars lägg ner i soffan, bulla upp med kuddar och filtar, de rör sig knappt i den åldern. Ha en ihopvikt filt på golvet så den blir lite mjukare. Ha en skötbädd på golvet eller matbordet.

    Ha en filt runt barnet så barnet inte blir för kallt när du lägger ner det. 
    jag såg ett tips om att fylla en handske med ris eller liknande och lägga på barnet, som en tyngd som liknar förälderns hand, som skulle underlätta att lägga ifrån sig bebisen.

    Lägg inte bebisen rakt på golvet. Det blir ju hårt och kallt för den. Likaså när du lägger barnet på mage för att öva nacken, lägg det på nån tjock filt eller lekmatta.

    klart du kan lämna rummet och slänga in en tvätt eller liknande. Så länge barnet ligger på en trygg plats. Skulle barnet tex vara otröstligt och skriker och skriker tills du känner att du vill skrika tillbaka så är det ju bättre att du lägger ner barnet på en trygg plats och sen går ut ur rummet 2 minuter och samlar dig än att du sitter kvar där inne och börjar skrika eller gråta eller så.

    Och när pappan är hemma så antingen håller han bebisen eller så gör han frukost, tvättar eller vad nu som behövs, och även sånt du behöver hjälp med, typ hämta ett glas vatten eller dyl.

  • MsM84

    Det är inga problem att lägga ifrån dig barnet. I soffan med filtar eller kuddar bredvid som skydd. Jag har ett Babynest liggande i badrummet oftast för att lägga bebis på. Jag brukar ta ner skötbädden på golvet om jag ska tvätta händerna eller göra något i tvättstugan (där vi har skötbädden). Vagn och sängar är som sagt också bra. och slutligen- lär dig bära bebis med en arm. Min favorit är att lägga bebis på underarmen, huvud mot armvecket och handen mellan benen. Stöd sen barnet mot din kropp så sitter det jättebra. Barnet ligger på mage på armen. Lycka till!

  • Alexi

    Min min yngste var nyfödd så sov vi tillsammans och om jag då behövde gå på toa då tog jag med honom in på toan och la honom på badrumsmattan bara medan jag gick på toa. Funkade utmärkt. Då ser och hör de ju att man är nära och man kan småprata lite samtidigt. 

    Tips är att ha en bra babysitter som du kan flytta runt och lägga bebisen i, tex i köket medan du gör kaffe osv. Annars verkar ju Stokkes babyinsats sjukt bra, den fanns inte när jag fick barn men den gör ju så barnet ligger säkert men på vuxen sitthöjd vid bordet tex. 

  • elsi
    Onuj skrev 2024-01-18 07:26:58 följande:
    Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn

    Jag har precis fött mitt första barn och googlar mina fingrar blodiga över hur jag ska kunna göra saker som att ordna med frukost åt mig själv när pappan sover.


    Jag hittar bara massa tips om att "ladda kaffekokaren kvällen innan" men HUR FAN gör jag det när jag bär på ett spädbarn. Jag kan ju inte bara lägga det på diskbänken...
    Jag köpte en bärsjal men då stod det att om barnet vägde under tre kilo så skulle man prata med läkare innan. Så det är out of the question.
    Hur ska jag göra när jag behöver gå på toa??? Jag sa till pappan att då lägger jag väl den på golvet så länge och han tyckte jag var dum i huvudet för golvet är ju kallt. Jag tänkte att då lägger jag väl ett gäng filtar på golvet då men han tyckte att så kan man inte göra... hur torkar jag mig medans jag håller i en bebis???
    Idag gjorde jag ett provisoriskt babynest av filtar i hörnet på soffan medans jag löste kaffefrågan 4 meter bort i köket. Helt otroligt att jag måttade rätt när jag tittade mer bort mot soffan än på kaffeapparaten... och jag kan ju inte lämna rummet för att starta en maskin tvätt t.ex.
    Så alltså hur EXAKT lägger jag ifrån mig mitt spädbarn???
    Såklart du kan lägga barnet på golvet eller i soffan, förutsatt att det ligger mjukt och ombonat och inte riskerar att ramla ned. Ett babynest är väl perfekt, det kan lätt flyttas runt så kan du lägga barnet där du är. Eller en ombonad babysitter som kan flyttas.

    Det är mycket möjligt att bebisen skriker när den läggs ner, men det är ingen fara att låta barnet skrika några minuter medan du gör saker som du måste, som äta, gå på toa och liknande. Det är stressande, men det är okej, även du som mamma måste ju leva och har behov som måste tillgodoses.

    Sen, det där med sjal, det tror jag att du visst kan börja med även fast bebisen inte har rätt vikt ännu. 

    Och sen kan jag tycka, att om pappan har synpunkter på hur du ska hantera bebisen medan han sover, så kan han pallra sig upp och hjälpa dig. Han kan vakna och ladda kaffet, han kan vakna och ta bebisen så du får gå på toa ifred. Återigen så kanske bebisen skriker då, men det är ingen fara, det klarar bebisen och pappan de korta stunder som det gäller. 
  • Agda90

    Varför kan du inte lägga i från dig bebisen kortare stunder?

    Du gör dig själv en björntjänst som släpar runt på den hela tiden. 

    För övrigt så går det att båda göra kaffe och laga mat med en bebis på armen, men det är inte optimalt. Babysitter är guld värd. Att ha något mjukt att lägga på golvet är ju jättebra!

    Varför sover pappa när du ska fixa frukost? Kan inte bebis ligga i sängen med honom?

  • Jemp

    Babynest eller filtar är ju en jättebra lösning. Bärsjal likaså, är hen nyfödd har ni ju tät kontakt med bvc så fråga om det där med under 3 kg. Mina var större men har förstått det som att det inte brukar vara några problem utan även rekommenderas för prematurer. 


    Och lämna över till pappan. 


    tolkar det som att bebisen är väldigt ny. Man får lite mer trygghet med tiden, sagt i all välmening. Att lägga ifrån sig bebisen en kort stund för att gå på toa eller fixa mat är inga konstigheter. 

Svar på tråden Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn