Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Otrohet eller ej

Anonym (Reality check) skrev 2024-01-17 19:16:51 följande:

Du kommer att driva henne rakt i armarna på honom som du håller på. Antingen accepterar du läget med risk att hon har fortsatt kontakt eller så skiljer ni er. Du kan inte kräva att hon bryter kontakten för det kan du inte lita på, snarare nästan vara säker på att det kommer ske igen. Om känslor uppstår mellan dem kan du inte påverka i den riktning du vill. Du skulle annars kunna prova att vara en bra och attraktiv make så kanske hon får upp intresset för dig igen.

Driva henne i ramarna på honom är ett falsk påstående, hon går dit för att hon vill det med eller utan TS hjälp. Det är mer en fråga om hon ska kunna göra det ostört eller ej.

Att springa runt och försöka göra baklängesvolter och hålla sin partner nöjd 24/7 året runt med dagliga fotmassager och konstant uppassning som nån slags strategi för att förhindra att personen skiter i överenskommelser och gör dem den vill ändå är en extremt korkad strategi av många anledningar.

1) Vill personen göra det så kommer personen göra det ändå oavsett vad du gör

2) En gränslös människa som inte respekterar gränser kommer göra som den vill oavsett vad du gör

3) En person som inte är ärlig kommer du aldrig kunna lita på oavsett vad du gör

Otrohet har INGET mer relationen att göra, det har till 100% med individen och hur personen tänker, vad för slags värderingar personen har, hur personen hanterar saker att göra.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-18 07:07:50 följande:
    Prata med henne om förtroende och ärlighet!
    Det går inte att resonera med gränslösa, falska och oärliga människor för det spelar ingen roll hur mycket man pratar och vad man kommer överens om, i slutändan gör de som de vill ändå bakom din rygg.
  • Anonym (jaha)
    Tecum skrev 2024-01-18 16:58:13 följande:
    Ja hon gjorde det klassiska misstaget att för att inte göra dig orolig och svartsjuk så smyger hon med kontakten. Vilket givetvis får helt motsatt effekt när du kom på henne.

Men vad vill du? Är det okej att hon har kontakt med honom om hon är öppen och ärlig med det? Eller ställer du hårdare krav? Var går din gräns innan det blir separation?
    Nja, fast det där klassiska misstaget har ju två sidor, det behöver ju inte vara av ren omtänksamhet hon höll det hemligt, det kan lika väl vara av egoistiska skäl. Folk smyger ju inte alltid med saker bara för att inte "oroa andra". Minst lika ofta är det något man gör med saker man är medveten om inte är ok.

Och svaret på frågan "är det ok att hon har kontakt med honom" beror väl kanske på vilket i vilket syfte de har kontakt, att ha kontakt med andra i ren vänskap och inget annat än vänskap är ju inte riktigt samma sak som att ha kontakt för att man är kåt/kär.

Jag är tex helt ok med att min sambo umgås bäst hon vill med vänner som BARA är vänner och inget mer än så, men skulle nog inte vara lika ok med att hon umgås med en snubbe som gärna skulle dra på henne på köksbordet vid första bästa tillfälle eller som hon är kåt/kär i. Då har ju umgänget ett helt annat syfte.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-19 08:52:13 följande:
    Fast det där blir ju inte mera sant för att du skriver det i ALLA trådar om ämnet. Jag tror att det möjligen kan finnas ett litet antal fasta och redbara karaktärer, och då förmodligen med stöd i en religiös tro, som ALDRIG skulle vara otrogna. (Å andra sidan läste jag nyligen att Vatikanen hade kommit på att det porrsurfas från katolska prästers och till och med NUNNORS lägenheter, fast dessa i våra dagar har valt celibatet helt frivilligt... Påven fick hålla ett varnande tal om saken. Sexualdriften sliter hårt i oss!)

Men som sagt, dessa fasta och redbara karaktärer är en så liten grupp, kanske någon promille... För övriga handlar det om omständigheter.

Dels omständigheterna hemma: har partnern slutat träna och tvätta sig? Vill han/hon inte ha sex längre? Är passionen helt borta? Har det tidgare kärleksparet  förvandlats till Familjen AB?

...och dels förekomsten av en lämplig partner-in-crime. På arbetsplatsen, i det politiska partiet/annan förening, på gymmet, på kvällskursen, bland barnens kamraters föräldrar, lärare och dagisfröknar, bland grannarna. Finns det någon person där som är attraktiv och stämmer in på ens ideal, och som visar uppmärksamhet tillbaka, ger en allt det man inte längre får hemma? Någon som det tänder till med, någon som man plötsligt upptäcker att man är kär i - fast det inte var något man sökte? Och Himmel och Mirakel - han/hon känner likadant!

...och slutligen omständigheterna, som kan göra det lättare eller svårare att träffas och do the deed i praktiken. Har man ett arbete där man inte alltid är på kontoret under samma tider, utan är ute på fältet, arbetar oregelbundna tider och övertid, gör affärsresor med övernattning - så går det lätt. Ännu lättare nu när frun/maken ringer till mobilen, och inte till kontorets fasta telefon. Har man däremot ett arbete där man alltid är på plats på kontoret (whatever), kommer hem vid samma tid varje dag, partnern väntar med middagen klar vid det exakta klockslaget, och inga affärsresor förekommer... samt att partnern vet att man inte har några vänner - vilket gör att det skulle verka mycket konstigt om man plötsligt skulle "tillbringa en helg med grabbarna i en jaktstuga/med tjejerna på ett spahotell" - ja då blir det svårare. 

Om alla omständigheter verkar FÖR en liten affär... så skulle nästan alla människor ha det. I annat fall kan man gå genom hela livet och intala sig, att man aldrig varit otrogen för att man är en så högstående moralisk person! :Glad
    Jag skriver samma sak i alla trådar när frågan kommer upp för att det är så det ÄR. Vore ju snarare konstigt om jag skrev olika saker för samma frågeställning i olika trådar. Att du sen gärna gillar att komma på fina ursäkter och bortförklaringar kring ganska självklara grejer och föredrar att snacka om undantag, önsketänkande, etc i varje tråd är ju upp till dig.

Att snacka omständigheter är jättepoppis när man på alla sätt ska försöka bortförklara otrohet, men likadant där, Alla springer ju inte runt och är otrogna trotts samma omständigheter och förutsättningar. Tar du 10 par som har samma omständigheter så kommer inte alla vara otrogna utan bara vissa, alltså kan man inte påstå att det är omständigheter som avgör hur folk agerar för då skulle ju alla agera exakt likadant under samma omständigheter och så är det ju inte. Det som avgör hur folk agerar är deras personlighet och värderingar.

Ditt resonemang är ungefär lika rationellt som att påstå att det är omständigheter som avgör hur en person agerar när den bli arg, och flippar personen totalt och ger sig på andra med klubba så är de omständigheternas ansvar inte personens ansvar eller val. Givetvis är det ett korkat resonemang för alla flippar ju inte totalt när de blir arga och gör man det så beror det på personliga problem hos individen och hur personen hanterar ilska, inte på omständigheterna.

Sen kan man ju absolut förstå att när man gör saker man vet inte är så fräscha så vill man ju inte gärna se sig själv som falsk, egoistisk och feg utan då vill man ju gärna skylla det på någon eller något annat och hävda att det var inte jag som medvetet valde att agera så trotts att jag hade kunna valt annorlunda utan det var annat/andra som FICK mig att agera så (omständigheter), typ...det var inte mitt val utan andra som fick mig att göra så Drömmer

Jag tycker inte man ska blanda ihop att folk inte gärna vill stå för sina mindre bra val och brister med fakta... fakta är att otrohet är ett medvetet val som var och en gör och något som alla inte väljer under samma omständigheter.
Svar på tråden Otrohet eller ej