Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Byte av skola vid gemensam vårdnad

Ja du behöver förmodligen ha pappans godkännande för skolbyte.
    får barnet gå kvar i nuvarande klass nu när ingen av er bor kvar i den kommunen?

Om du vill ha ensam vårdnad och pappan vill ha fortsatt gemensam vårdnad så får du lämna in stämningsansökan, tror inte du kommer få igenom det.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 11:41:01 följande:
    Ja, barnet får gå kvar eftersom kommunen godkänt och betalar för platsen. Det är mest att det innebär logistikproblem för mig + då att barnet faktiskt inte trivs i skolan.

Jag har alla möjligheter till ensam vårdnad, men jag har inte råd och önskar inte gå igenom den processen. Det skapar ännu större sorg och oro för barnen. Skolbytet är en liten droppe i havet, men det är ju det problemet som finns just nu.
    Synd, annars kunde du ju ha skyllt skolbytet på kommunen. hur gammalt är barnet? Kan inte det säga till sin pappa att det vill byta?

Så länge inte pappan är olämplig så kommer du förmodligen inte få enskild vårdnad, oavsett hur din situation ser ut.

Familjerätten kan vara bra att ringa och rådfråga, de kanske ger rådet att lyssna på barnets vilja gällande skolan...
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 11:57:40 följande:
    Barnet vågar inte berätta för pappan eftersom han blir arg och skuldbelägger. Pappan själv menar att han gör precis allting enligt barnets önskemål och att anledningen till att han ska flytta är för barnets skull. Motsägelsefullt tycker jag men han är mycket bestämd med detta. Barnet är 10 men upplevs inte lika mogen som jämnåriga. Pappan har inte frågat eller fört diskussion om hur det ska lösas bäst för barnet, utan bara skrivit hur det kommer bli. 
    Vad tråkigt att höra att han inte lyssnar på barnet och inte verkar ha barnets bästa i fokus.
    Om inte familjerätten funkat så vet jag inte riktigt vad jag ska tipsa om.
    Vet barnets lärare om att barnet inte trivs mår bra där?Kan läraren nämna det för pappan?
    Har du frågat barnet om det vill byta skola? Kanske lite fult/dumt att göra innan man vet om det är möjligt men det kanske kan få barnet att säga till pappan att han vill byta.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:41:38 följande:
    Ajdå, nä det blir ju verkligen ingen bra lösning. Det är inget alterntiv att barnet bor med pappan på heltid. Vet inte vad som skulle hända om jag inte fanns tillgänglig. Han nekar barnet vård och låser in barnet varje gång det är sjukt eller "jobbigt". 

Detta var ju nåt helt annat än vad som framkommit innan i tråden. Då kan det ju finnas grund för enskild vårdnad.
    Jag kan inte gången gällande en stämningsansökan, tror man hamnar i samtal med familjerätten först men vet inte om det kan räcka om man kommer överens då och när det börjar kosta.

Ring familjerätten och rådfråga.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:51:15 följande:
    Jag har konfronterat pappan. På sistone har de inte låst dörren men barnet får inte lämna rummet ändå mer än att gå på toaletten. De hävdar antingen att det aldrig hänt eller att de agerar med rädsla för att själva bli sjuka. Att han nekat vård finna dokumenterat i journaler.

Har inte råd med advokat. Vi har fått hjälp av familjerätten där barnen uttryckligen sagt att de är rädda. Han slår dem inte eller något sånt, utan det är mer "brister" i föräldraansvaret. Det har blivit bättre senaste året, men jag litar inte på hans föräldraförmåga.

Nu ska ju barnen bo hos mig, det är bara skolbytet...
    Kolla din hemförsäkring om rättsskydd ingår. annars måste man som nån annan skrev inte ha ombud, men det kan ju hjälpa.
Svar på tråden Byte av skola vid gemensam vårdnad