Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna

Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 10:26:26 följande:
    Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna

Människorna på m in arbetsplats är så personliga och tajta med varandra. Mötena på måndagmorgon och fredageftermiddag börjar alltid med avhandling av vad alla gjort/ska göra i helgen. Fikarasterna ägnas åt vad Annas systers barn har gjort i skolan och Pelles farbrors nya hjärtåkomma och Hampus flickväns studiesituation och Monikas planer på att köpa sommarstuga när hon går i pension och hur Robbans kör behöver mer bassångare, osv. Ja, ni förstår. Och sen faller allas blickar på mig och jag får sitta där och skämmas för att jag inte har något att prata om.

Ibland får jag råd och tips i all välmening på vad jag kan fylla fritiden med, antingen helt öppet eller bara så där att någon nämner något liksom apropå. "Den här saken händer i helgen", liksom. Ibland får jag höra på omvägar att jag är osocial, avig och inte vill "bli med i gruppen". Chefen har frågat mig ett par gånger hur det går "med samarbetet". 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i den här situationen. Jag har ingenting att prata om men jag trivs ju med mitt lilla, enkla liv där inte så mycket händer. Ska jag sluta ta kafferaster eller något?

Hahah exakt samma! Hög igenkänning. Vet också flera som är så. Är totalt nollställd gällande social kompetens. Dessutom har jag ett mycket genant privatliv som jag inte gärna stoltserar med i fikarummet. Mitt absolut bästa tips är att börja med att sätta dig, lyssna in vad de andra pratar om. Spinn vidare på vad de säger hur tråkiga saker det än må vara, lyssna på hur din egen röst låter när du pratar och försök låt som all andra och försök att lyssna på vad de säger och följ med i det. Fokusera enbart på det och ställ följdfrågor. då slipper du dels prata om dig själv och framstår dessutom som trevlig och öppen. folk gör såhär 
  • Anonym (F)

Jobbar själv med människor men kommit fram till att jag nog har Aspbergers, känner igen mig så otroligt mycket i allting och har aldrig varit omtyckt av någon.  
    Det har hjälpt mig att göra social färdighetsträning hemma. Man kan sätta på olika övningar på nätet. Då spelar dem upp vanligt förekommande samtal i olika situationer, kafferasten finns med. Då lyser det grönt när det är lämpligt att prata och rött när man pratat för länge. Det finns också fingervisningar att man bör ställa frågor i luckorna som uppstår när den andra pratat klart. Finns också tips på vad man inte ska prata om eller säg och en lista på olämpliga ämnen. 

Sedan kan man välja bröllopsfesten, i kassan, grannen etc. Har själv inte vänner men råkar naturligtvis ut för grannen, kassan och personalrummet. Ett annat tips är att du inte måste säga nånting heller. På personalmötet är ett bra ställe att knipa käft exempelvis. Andra tips är att neutrala samtalsämnen går hem. Vädret är klassiskt, neutrala nyheter, nya rutiner på jobbet, matrecept etc. Man kan också hålla med om vad den andre säger istället för att hävda en avvikande åsikt då det uppfattas otrevligt etc. 

Svar på tråden Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna