Bör jag avancera karriärmässigt?
Bakgrund:
Högpresterande person som alltid fått mycket beröm och ansvar på arbetsplatser.
Lättlärd, snabb och iaf uppfattad som skärpt.
Fick för några år sedan en stressreaktion i samband med flera privata kriser och mycket stressigt på arbetsplatsen pga underbemanning.
Klarade mig utan att bli utmattad men hade symtom som snabbt visade sig ganska lång tid efteråt.
Har innan detta ansett mig vara stresstålig men fallet verkar inte längre vara så.
Nu har jag haft en ny mer krävande tjänst på projekt, där oförutsedda händelser på detta gjorde att jag fick ytterligare ett uppdrag. Inte på 100% men det var ändå väldigt krävande.
På detta har jag också jobbat extra helger pga behov ekonomiskt(numera skild med flera barn varannan vecka varav ena varit på tapeten gällande eventuell NPF).
Jag har på detta en (om än mild) ångestproblematik i botten.
Jag har svårt att urskilja om det är jag som är känslig, då även om ovanstående kanske låter mycket har det bara varit under några månaders tid och inte under så pass lång tid att man kanske skulle förvänta sig att få stressymtom igen(vilket jag fått).
Jag har bara fått positiv feedback på nya jobbet. Jag tror inte någon märkt min stress utan bara sett att resultatet blivit bra.
Min frågeställning är väl egentligen om jag borde nöja mig med ett lättare arbete likt mitt förra, fast även där med privata kriser och underbemanning kunde jag bevisligen få samma resultat. Min kollega fick det då också, och utan de belastningarna som jag hade själv under den tiden privat.
Det som främst satte igång dessa funderingar är då min kollega(samma som ovanstående) verkade vilja antyda att jag är stresskänslig, vilket jag kanske är eller har blivit. Funderar över vad jag borde göra härnäst karriärmässigt då projektet tar slut, om jag ska gå tillbaka till en liknande och rätt enkel tjänst som jag hade tidigare, eller om jag ska söka något som är mer avancerat likt detta men då under premisserna att inget extra tillkommer som ökar stressnivåerna. Alla jobb kan ju vara stressiga i perioder..
En nackdel med att ta ett enklare jobb är att jag i grunden har väldigt mycket energi och blir snabbt rastlös om jag inte blir stimulerad mentalt, blir passiv och deppig.
Någon med kloka tankar?