Inlägg från: Anonym (Aurora) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aurora)

Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring

Låter som en klassisk tonåring. Jag hade gått ut ganska strängt: tagit alla privilegier (mobil, spotify, månadspeng) och sedan lugnt förklarat att jag älskar henne men att världen inte kretsar runt henne. Hade också sökt hjälp, både tillsammans och själv, och låtit henne "tjäna tillbaks" sina privilegier. Inget gapande och skrikande utan lugnt och bestämt. Dags att hon lär sig att handlingar har konsekvenser.

• Anonym (Aurora)
    Anonym (maria) skrev 2024-01-11 11:12:35 följande:
    Jag tycker inte att det är en klassisk tonåring. Jag känner ingen som har slagit sönder saker hemma, spelat musik på nätterna dag efter dag, kallar sin mamma för hora etc utan att ha haft en diagnos i botten. 
    Jag känner flera från min egen uppväxt, och själv var jag verkligen ingen gullunge. Med eller utan diagnos så är det viktigt att sätta tydliga gränser...barnet ska inte styra de vuxna. Också viktigt att kunna kontrollera sin egen frustration och vrede - att visa vem som är vuxen. Ofta upplever barn och ungdomar det som tryggt om det finns regler och rutiner så länge som de är tydliga och rättvisa. Har man sönder något får man betala det. Spelar man hög musik som stör blir man av med möjligheten att spela. Är man artig och skötsam får man tillbaka den. Som tur är finns det hjälp att få och jag hoppas att ts verkligen går till familjehjälp/psykolog etc.
  • Anonym (Aurora)

Ser att många här tycker att indragandet av privilegier ses som straff och att det är för hårt. Jag ser det inte alls som straff utan konsekvenser. Det här händer om du gör så här. Eftersom dottern onekligen mår dåligt är kommunikation självklart A och O. Kärlek likaså. Men det är oacceptabelt att hon ska få styra pch ställa som hon vill, bete sig illa och utagera med våld. Och självklart ska hon ingenstans på lördag.

Det är ett val. Ta tag i situationen, helst med hjälp utifrån, och gör drastiska förändringar nu. Att "belöna" hennes beteende med privilegier är helt snett och lär henne absolut ingenting.

• Anonym (Aurora)
    Anonym (så) skrev 2024-01-12 10:19:49 följande:
    Många här förespråkar straff, hårda konsekvenser och ett hårt mot hårt agerande mot barnet. Men om det nu är konsekvenser som du ser det. Är det då på samma sätt att dottern beteende är konsekvenser av föräldrarnas agerande? Mamman tar tag i dottern, skriker och gapar - då blir konsekvensen att dottern spelar hög musik för att göra sig hörd i familjen?

Nej, om man ser sina barn som människor, och ser relationen med dem som viktig, så sätter man inte hårt mot hårt och går i affekt mot sina barn. 

Barn som beter sig såsom TS dotter gör det för att de mår dåligt, och inte blir hörda i det, utan bara tillbakatryckta ännu mer med ilska och hårda straff. Inte på något ställe i TS framgår någon kärlek eller självreflektion från TS om sitt eget beteende gentemot dottern. Utan bara att dottern är skitjobbig och ska kväsas så att det blir lugn och ro. Ilska föder bara mer ilska, och föräldern är i maktposition och har möjlighet att både eskalera och deeskalera barnet. 

Att straffa dotterns beteende genom att bete sig ännu värre är helt snett och kommer bara att lära henne att det är så man beter sig när man blir arg. Men nog måste man kunna kräva mer av en vuxen, en förälder, än av en tonåring, ett barn.
    Som jag tidigare skrivit så ska föräldrarna absolut jobba på sitt utagerande och beteende. Likaså kommunikationen med dottern. Självfallet. Men barnets dåliga uppförande får inte belönas - det ger helt fel budskap och hjälper henne inte alls.
Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring