Inlägg från: Anonym (faktor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (faktor)

Är jag fast här nu?

Kontakta genast UD för råd.

www.regeringen.se/uds-reseinformation/hjalp-till-svenskar-utomlands/familjerelaterat-tvang-i-utlandet/

Utsatt i utlandet ? hur söker du hjälp?

Om du under en utlandsresa blir illa behandlad av din familj, tvingad att stanna kvar i utlandet, riskerar att utsättas för könsstympning eller bli bortgift mot din vilja bör du kontakta svenska ambassaden eller konsulatet i det land du befinner dig. Om det inte finns svensk representation i landet kan du vända dig till en ambassad eller konsulat i ett närliggande land.

Ambassaden och UD kan tillsammans med myndigheterna på din hemort i Sverige undersöka om något kan göras för att du ska kunna återvända till Sverige.

Sveriges ambassader och konsulat på Sweden Abroad

UD-jouren

Du kan även ringa UD-jouren på telefonnummer +46 (0) 8-405 50 05. UD-jouren är öppen dygnet runt, årets alla dagar.

• Anonym (faktor)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 19:40:53 följande:
    Tror du att jag kan räknas dit? Min man är inte elak på det sättet eller utsätter mig för våld på något sätt.
    Du har velat resa hem flera gånger och han bara svamlar och vägrar resa till ambassad för att fixa pass åt dig, klart som tusan att det är olaga tvång/ att inskränka någons frihet!

Låter som du skulle behöva avprogrammeras hos psykolog.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 21:18:02 följande:
    Har vänt upp och ner på huset flera gånger redan.

Jo, jag jobbar. Hur så?

Nej, jag har inte svenskt körkort eftersom jag inte bor i Sverige. Har körkort för där jag bor. Körkort är inte heller en giltig id-handling för svenskt pass.
    Körkort är den enda handling som du kan hämta ut ditt nya pass med när ditt gamla pass har kommit bort eller gått ut, i Sverige. Har man inte det måste man liksom du skriver få någon annan nära familj eller annan pålitlig individ att intyga att man är den man är.

Men om du vill ha hjälp så ringer du UD och frågar hur du gör i det landet där du är, när din man beter sig som en skitstövel/kidnappare.

Att sitta här och gissa hjälper knappast.
Svar på tråden Är jag fast här nu?