• Anonym

Är jag fast här nu?

Säg att du vill att ni tillsammans ska åka till ditt hemland och besöka dina åldrande föräldrar som längtar efter sin dotter och vill se henne innan de dör.

• Anonym
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 19:13:49 följande:
    Har försökt säga att jag vill hälsa på min pappa. Han säger att jag ska vänta till nästa månad varje gång, för att se om det passar bättre då. Men du har rätt, ska försöka att trycka på lite mer där. Att jag verkligen vill träffa pappa. Tack!
    Han bor på äldreboende och är dement.
    Var kärleksfull mot din man.
    Men börja intensiv påverkanskampanj att ni måste åka nu. Han är gammal och demens är en dödlig sjukdom. Det är bråttom, du vill inte att han inte ska känna igen dig, det kommer hända snart.
    Bli känslosam, gråt så ofta du kan. Gråt, var förtvivlad över din gamla far. Prata inte om något annat. Gråt, gråt och gråt. 
    Be att han följer med dig så att han kan trösta dig. Har du tur får det motsatt effekt så att han inte vill följa med. Om han följer med så kan han inte tvinga dig att följa med tillbaka. Ta dig till en kvinnojour eller polisstation
  • Anonym
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 19:40:53 följande:
    Tror du att jag kan räknas dit? Min man är inte elak på det sättet eller utsätter mig för våld på något sätt.
    Säg att ditt pass försvunnit från lådan där det låg och att det måste vara din man som tagit det
    Då förvägrar han dig frihet som du har rätt till. Mycket elakt
  • Anonym

TS, du måste uppdatera så vi får veta hur det går

• Anonym
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-11 18:54:25 följande:
    Har fått kontakt med andra svenskar via FB i mitt land som hade lite nummer och mejladresser. Tyvärr verkar det vara svårt att få passtider på ambassaden, då de släpps första måndagen varje månad och först till kvarn gäller. Men det ger mig lite tid att kontakta folk. Ringde polisen idag och det är tyvärr svenskt pass som gäller. Fortsätter mina efterforskningar.

Pratat med min man igen. Gick varken bra eller dåligt. Han sa mest, Ja just ja, hade glömt. Tänker att jag försöker boka en tid när de släpps nästa gång och sedan bara säger att vi SKA åka. Ska fråga min granne och vän som sagt att vi kan åka tillsammans, då de ändå vill besöka huvudstaden. Blir nog lite mer press då. Känns lite bättre efter tråden. Tror att jag varit för mesig/medgörlig. Är laddad nu.

Till personen som frågade, så är/var mitt pass från december 2019.

Tack för att du frågade Solig
    Kör hårt nu ts
    Mesa inte ner dig mer
Svar på tråden Är jag fast här nu?