• VirgilGon

Viktig info kring graviditet

Vad hade du som fött barn velat veta innan, under och efter graviditet? Sånt som man inte läser, får tips om eller hör från andra? 
    Tex saker som underlättar under graviditeten, sånt du hade velat att någon informerat dig om INNAN förlossningen (jag läste tex att man måste be om ett lavemang innan för att inte göra ifrån sig under förlossningen). 
    Det kan vara produkter som är bra att känna till, eller tips för att underlätta vardagen. Vad man bör packa i väskan osv.
    Ös på med allt du tycker att en framtida mamma bör veta! 😊👍

• Svar på tråden Viktig info kring graviditet
  • Anonym (Tre barn)

Att veta att de är vanligt att få en liten blödning kring vecka 12. De med lavemang vet jag dock inte, då har jag ändå fött tre barn och yngsta är 5 månader.

• Anonym (Lis)

Ja om du vill ha lavemang får du be om det. Vet inte om de ger det ändå nån gång. Kateter sätter de vid behov om blåsan behöver tömmas i slutskedet när man inte kan gå på toa.
    Jag bad om lavemang vid min ena förlossning då jag inte hade gått på länge och varit väldigt hård i magen dagarna innan, kändes som det kunde vara bra då. Den andra förlossningen kände jag inget behov av det.

vissa har jag hört tycker det saknas info om vad som händer efter barnet fötts, t.ex.;
    Att moderkakan ska ut, vilket kan ta tid och vara jobbigt. 
    Att de trycker en massa på magen för att känna att livmodern drar ihop sig och se så det inte blöder en massa, vilket gör väldigt ont.
    Att man sen går och blöder i flera veckor efteråt-avslaget.

• Anonym (Linda)

Mitt bästa tips är att ta vara på tiden på BB . Ligg kvar så länge du får . Av den enkla anledningen att du har all hjälp du kan behöva omkring dig och det är mycket enklare att få igång amning när utbildad personal kan hjälpa till . 
    Är tyvärr rätt många som berättat att amningen varit katastrof när dom haft bråttom hem från BB och inte haft någon att fråga om hjälp. Det händer jättemycket med kroppen och hormoner dag 2-3 efter förlossningen som dels kickar igång mjölken ordentligt och som dessutom kan orsaka babyblues vilket båda två kan vara oerhört skrämmande och har man då åkt hem kan det vara en jobbig upplevelse man inte har en aning om hur man ska hantera det eller vad man ska tänka på. 
    Själv satt jag med mjölkstockning och stortjöt av babyblues på tredje dagen på BB och var otroligt tacksam för att kunna ringa i klockan och få hjälp. 

• Anonym (Trebarnsmamman)

Lavemang har jag aldrig tagit, inte behövt heller.

Några saker kom jag på, alla pratar om att latensfasen tar sån tid och att man åker in för tidigt men så behöver det inte alls vara. För mig gick det fort, maken satte ner foten till slut och vi åkte in med ettan. Då var jag nästan helt öppen. Så lyssna på kroppen.

Hade spökveckor med trean, inte med de andra två. Så då blev man ju livrädd, hade ingen koll alls.

• Anonym (Jo)

Köp bröstvårtsskydd!! Du behöver dem inte på en gång, men tro mig, det lär komma! Finns på apoteket.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Jo) skrev 2024-01-10 17:38:36 följande:

Köp bröstvårtsskydd!! Du behöver dem inte på en gång, men tro mig, det lär komma! Finns på apoteket.

Inte alla som behöver, onödigt att köpa om man inte behöver dem. Samma med amningsnapp.

Bröstvårtscreme, purelan, kan räcka långt. Och låta bröstvårtan lufttorka/luftas när möjlighet finns.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Lis) skrev 2024-01-10 18:29:49 följande:
    Inte alla som behöver, onödigt att köpa om man inte behöver dem. Samma med amningsnapp.

Bröstvårtscreme, purelan, kan räcka långt. Och låta bröstvårtan lufttorka/luftas när möjlighet finns.
    Du får tycka det. Själv har jag aldrig känt värre smärta och bävade inför varje amning till slut! Även med skydd så var smärtan knappt uthärdlig, och detta pågick i flera veckor. Så jo, nog kan man behöva det!
  • Anonym (Moderkaka)

Tänker också på det här med moderkaka, jag hade ingen aning om att den ska födas ut efter barnet! Samt att de klämmer på magen några gånger på BB och kollar blödning i bindan.

Och akut kejsarsnitt, för oss som fött vaginalt fanns det inte en tanke på att det kunde bli snitt andra gången. Så fel jag hade! Att höra orden "bebisen ska ut inom 30 minuter, förbered akutsnitt". Hemskaste jag har vart med om

• Anonym (Lis)
    Anonym (Jo) skrev 2024-01-10 18:55:59 följande:
    Du får tycka det. Själv har jag aldrig känt värre smärta och bävade inför varje amning till slut! Även med skydd så var smärtan knappt uthärdlig, och detta pågick i flera veckor. Så jo, nog kan man behöva det!
    Ja vissa kan absolut behöva det jag sa inget annat. Men alla behöver det inte, så det är onödigt att köpa innan man vet om man behöver det.
Svar på tråden Viktig info kring graviditet