• 19977

Vi som planerar barn 2025

Whatev skrev 2024-05-24 16:07:28 följande:
    Haha samma här, kan sitta i timmar och läsa på, går in flera gånger om dagen för att kolla min kurva osv 😂 Skönt att det tog sig snabbt för dig! 
    Haha samma här! Kollar appen med min kurva flera gånger om dagen, för att analysera och komma på nåt nytt 😂

Hoppas du får positivt på nästa test ❤️
  • 19977
    Lulemelon skrev 2024-05-24 16:37:47 följande:

Hej, jag hoppar in här!

Redan för något år sedan bestämde vi att börja försöka i maj 2024. ÄL blev 5-6 dagar sen, men bekräftades med temphöjning. Sedan ÄL+1 har jag känt av små stick och molväen som kommer och går under dagen. Känns som lätt mensvärk/ÄL värk. Idag är det ÄL+3 och magen har värkt hela eftermiddagen, också känningar i ryggen. Jag har aldrig ont efter ÄL i vanliga fall.

Inbillning eller om det är på riktigt återstår att se .. :)

Något som känt av liknande såhär tidigt? 

Kul med framförhållning och förberedelse! Håller tummarna att det tagit sig! 😍

Sammanlagt alla de gånger jag försökt bli gravid så har jag haft massa symptom de gångerna det inte tagit sig, medan den gången jag blivit gravid så hade jag inte några symptom alls innan BIM 😂 
  • 19977
    Loktok skrev 2024-05-24 11:53:49 följande:

Första inlägget på FL. Har följt BIM maj under hela månaden men inte postat där. Första försöket och första barnet nu. Är 27 och sambon är 31. Vi har varit ett par i snart 10 år.

Jag har ganska oregelbunden mens. Det varierar med 4-5 veckor mellan gångerna och typ 2gr om året hoppar mensen över en månad. Uträddes för PCOS men uppfyllde inte alla kriterier.

Kör med NC sen 1mån tillbaka. Har väldigt varierande temp och har ingen tidigare period att jämföra med. Däremot har jag loggat min mens i 2 år så den historiken har jag. Är helt ny på det här med att planera och utvärdera min cykel så ta mina beräkningar med en nypa salt ;). Jag borde vara ÄL+10 och BIM-6. Prickade troligen ÄL då jag tog test och vi låg 2 dagar innan och sen kvällen samma dag som ÄL. Har vaknat och haft ont i nedre delen av magen, känner smått illamående till och från men nu närmre BIM så känns det som att det kan handla om mensvärk. Brukar dock komma först en dag innan mensen och inte flera veckor?

Vanliga gravtest visar neg. Tog ett testa tidigt redan i måndags för jag kunde inte hålla mig... visade också neg. Har ett testa ultratidigt som jag ska ta i morgonurinen imorgon BIM-5 och kan knappt bärga mig!! 😂 Kommer bli så besviken om det inte visar något men känns så skönt att ha läst i trådar här på FL att det inte är ovanligt att det tar sin lilla tid... 🥰

Välkommen! 🤩 Har du tagit något test ännu idag?

Vad jobbigt med oregelbunden mens? hoppas det rättar till sig och att det tagit sig för er redan så slipper du tänka mer på det sedan! 
  • 19977
    Lollos87 skrev 2024-05-24 10:54:52 följande:

Hoppar på den här tråden. Fick blankt test imorse på bim :( inte alls förvånad. Blir ett nytt försök i Juni.

funderar på beställa ÄL-tester. Har aldrig använt förut, när bör man börja testa med dom och hur ofta?

Så tråkigt? men du är iaf inte ensam! Vi håller tummarna för oss i juni istället ❤️

Jag personligen gillar inte alls ÄL-tester, jag tror det är på gränsen till för sent att ligga när testerna ger positivt utslag. Sedan är det svårt att få ett helt positivt utslag enligt instruktionerna tycker jag.

Jag går helt utefter mitt fertila sekret, och ligger de dagarna jag ser sådant sekret istället, särskilt när det är genomskinligt. Jag tar dock ÄL-tester också, men det är mest för att typ dubbelkolla vad testerna säger i jämförelse med vad min temperatur säger (jag mäter kroppstemperaturen också för att bekräfta när ÄL skett).

Men iaf, jag brukar inte börja med ÄL-test förrän dag 13 typ, jag brukar ha ÄL mellan dag 15-18. Mest för att jag snålar och inte vill slösa för många tester i onödan. 😂 Jag tar ett test varje dag vid samma tidpunkt tills jag ser att testet börjar bli svagare igen och då brukar jag även se att min temperatur stiger och kan bekräfta att ÄL har skett. Så totalt testar jag kanske i 4-5 dagar, men jag tycker det är slöseri egentligen, jag hade lika gärna kunnat skippa ÄL-tester helt. Men jag tror det brukar rekommenderas att man börjar testa cykeldag 10/11 eller något sådant. Jag har köpt RFSU?s test men vet inte om jag skulle rekommendera dom direkt, har aldrig testat något annat märke dock.
  • 19977
    Sand13 skrev 2024-05-25 10:34:25 följande:

Jag har haft äl flytningar nu i två dagar, idag inräknat. Och äl värk två dagar. Vi fick till det idag, men min sambo har bara 1 % bra spermier och vi står i kö för fertilitetshjälp efter utredning. Det finns inga fel på mig. Men iallafall, det skadar ju inte att försöka under tiden vi väntar ändå tänker vi. Vi lever verkligen på hoppet att nån enda ska hitta fram trots allt. Annars blir det nog ICSI verkar det som.

Jag tycker det är fantastiskt av er att fortsätta försöka trots det negativa beskedet om spermierna! Man vet ALDRIG vad som kan hända - inte ens välutbildade läkare kan med 100% säkerhet garantera att det inte kommer kunna gå.

Jag tycker det är relativt ofta jag hör historier om folk som fått beskedet att de aldrig kommer kunna bli med barn, men sedan har de fått barn ändå.

Jag har en släkting som överraskande nog fick barn när han var väldigt gammal. Han och hans fru skyddade sig aldrig eftersom att han fått besked från vården om att han var infertil och aldrig skulle kunna bli pappa. 😅 Men våra kroppar är komplexa, och särskilt vår fertilitet som är föränderlig över tid. Bara för att spermierna är av dålig kvalité just nu så innebär det inte att det är konstant och kommer vara så för alltid.
  • 19977
    Sand13 skrev 2024-05-25 18:48:17 följande:
    Tack för ditt svar. Det kändes positivt och lättande det du skrev. :) Tack för att du gav mig extra hopp ❤
    Jag håller tummarna för er ❤️ Jobbig sits att vara i, men ge aldrig upp!
  • 19977
    Bunny s skrev 2024-05-27 22:34:15 följande:

Hej! Nu hoppar jag också hit från bim majgruppen.
    Vilka är här från den? 😊

Jag!

När har nu alla förväntad ägglossning nästa gång? 🥰
  • 19977
    Sand13 skrev 2024-05-26 15:51:43 följande:

Nu har vi legat två gånger igår och två gånger idag. Idag är äl, är jag rätt säker på. Alltså han kan verkligen leverera i sängen, det är så synd att bara 1 % av hans spermier är normala. (Han har gjort två spermaanalyser). Inga fel har hittats på mig. Vi inväntar tid för hjälp som sagt. Men vi tänker lite att 4 gångers kommande runt äl ändå är bättre än bara en. Eller så är det inte bra med så många skadade i sig samtidigt, jag vet inte hur man ska tänka kring det. 

Wow! 2 gånger på samma dag är riktigt imponerande!!! Jag är nöjd om vi får till det 2 gånger på den veckan jag har ÄL 😂 Jo men det ökar säkert chansen litegrann iaf, det ska ju komma spermier i varje utlösning även fast det kanske inte blir fullt lika många per sats som om man får utlösning bara var tredje dag typ. Men det ska väl vara bra att hålla igång produktionen någorlunda regelbundet med utlösning har jag läst mig till.
  • 19977
    Bunny s skrev 2024-05-28 09:10:17 följande:

Hej alla! 
    Lite om mig då 😊

Jag blir 37 i sommar och har två barn på snart 11 och 9 år. 
    Vi planerar alltså en sladdis. 

Det känns jättespännande men också ganska läskigt ärligt talat. För i alla år innan så var vi såå klara med barn och säkra på den saken. Sen hände något i början på året och vips så hade vi bestämt oss. 
    Känns roligt men också skrämmande att börja om igen. Mycket tankar som snurrar den här gången 😅

Vi började lite lätt förra månaden men prickade då inte äl riktigt och det blev inget. 
    Nu ska vi pricka varje gång så får vi se hur lång tid det tar. 

Är inställd på att det kan dröja och krångla lite med tanke på min ålder och att jag har en hormonrubbning, pco:s. 
    Den ställer till det med äl ofta.
    Med tidigare barn fick vi ägglossningsstimulerande tabletter för att få ordning på kroppen. 
    Nu med stigande ålder så har jag märkt redan vid 30 (då jag hade några år utan p-piller) att cykeln kom igång med tydlig äl och ganska regelbunden).
    Så jag hoppas och tror att vi kan fixa det på egen hand nu efter 3 cykler sen p-pillerstopp med äl mellan dag 16-19 😊

Så kul att vi kan följas åt i den här tråden! 😍 Spännande med en sladdis för er, jag tror kanske att man kan njuta mer av bebistiden när man har lite större barn sedan innan. De stora kan ju hjälpa till och avlasta er föräldrar på ett helt annat vis jämfört med om man är ensamma eller har ett annat litet barn hemma redan. Jag tror det blir hur bra som helst! 😍 

Det låter ju lovande med ägglossning så regelbundet på dag 16-19 så snabbt efter p-pillerstopp! Hoppas inte din PCOS ställer till det, hade du bekräftad PCOS när du fick de första barnen också?

Hur hade ni sex i förhållande till ägglossningen nu senaste månaden när det inte tog sig?

Du ville veta lite mer om mig. Jag är 27 år och min sambo är 40, vi har ett barn sedan innan som närmar sig 1,5 år nu. barnet vägde väldigt mycket vid födseln och jag är orolig för att få ännu ett stort barn, men vill ändå få lov att föda vaginalt nästa gång (senast blev det snitt pga barnets storlek). Jag älskade att vara gravid sist, blev då gravid på andra försöket. Nu har vi precis försökt för första månaden men det blev ingen graviditet, kanske tar det sig på andra försöket denna gång också (hoppas!!!). Jag tror dock att det kommer ta längre tid den här gången, främst pga att vi sover extremt dåligt och har därmed svårare att pricka in ÄL. Vi tar massa kosttillskott både jag och sambon för att boosta vår fertilitet, har precis köpt massa extra tillskott så jag tror att vi kanske lyckas bli med barn först om 3 månader när tabletterna börjat ge effekt 😜). Har inte så höga förhoppningar om att det ska ta sig nu nästa ÄL faktiskt, men å andra sidan ska jag iväg på tjejresa om en månad så jag försöker tänka positivt att jag kan dricka alkohol då och festa lite, ifall jag inte blir gravid nu i juni haha.

Hur lever ni nu när ni försöker få barn? Undviker ni alkohol? Tobak? Hur är er kost osv? Lever ni på som vanligt eller förbereder ni er på något vis?

Jag vill ju gärna ha tvillingar också, förra månaden åt jag massa saker som ska vara bra för att öka chansen att släppa två ägg haha (jag har inte varit så källkritisk, är villig att testa allt haha!) men denna månad känner jag att jag inte orkar engagera mig så mycket, hoppet om att bli gravid försvann ganska omgående när mensen kom. Det får räcka med mina kosttillskott som förberedelser, men hoppas ändå på tvillingar. 😂

• 19977
    Sand13 skrev 2024-05-28 14:44:30 följande:
    Hehe ja han kan han :) Synd att spermaproverna visade att han har 99 % dåliga spermier. Men vi har fått till det 6 gånger totalt nu, 5 gånger utspritt på 2 dagar innan ägglossning och 1 dag innan ägglossning och 1 gång på ägglossningsdagen. Så hoppas så innerligt att nån av dom som är normala hittar fram. Men har inte stora förhoppningar efter det resulterat. Har dock köpt kosttillskott till honom efter vi fick resultatet, Babystart för män, på graviditetskollen.se, så han äter dom dagligen. Hoppas dom kommer göra nån nytta.
    Håller tummarna för er! Vad är det för vitaminer i de från babysitter?

Jag köpte nyligen en jäääkla massa tabletter till min karl också, men det dröjer ju 3 månader innan det ger resultat så jag hoppas det tar sig till hösten då. 😂 Jag har köpt de tillskotten som Jenny Koos rekommenderar. Både jag och sambon åt de inför första graviditeten. Jag tror faktiskt att de gjorde skillnad för oss, speciellt för min sambo som både snusar och dricker kaffe och har dålig kosthållning i övrigt, samt dålig sömn 🥲

Och WOW så kul att vi blivit så många här i tråden! Jag tror inte jag kommer gå med i BIM-juni tråden, det blir så himla mycket inlägg som jag tyvärr inte hinner läsa igenom. Det känns kul att vi är ett gäng som kan vara kvar här i en och samma tråd! Så spännande för er som haft ägglossning precis? jag längtar tills jag är förbi ägglossningen, bör få ägglossning mellan tisdag-fredag nästa vecka. Tycker det känns jobbigt att behöva få till det under dessa dagar haha, vill ju gärna få till det varannan dag eller åtminstone var tredje dag. Skönt när man ser på tempen sedan att ÄL passerat, då finns det inget mer att göra än att vänta och se.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025