Inlägg från: IamGabs |Visa alla inlägg
  • IamGabs

Vi som planerar barn 2025

clarababa skrev 2024-04-23 08:40:28 följande:
    Åhhhh vad spännande! Jag håller verkligen tummarna för att det tog sig.
    Hoppas du tycker att tiden går någorlunda fort nu fram till bim.

Ja det har varit bestämt sen 3-4 månader tillbaka och nu är det snart dags :')

Hur var din förra graviditet? 

Åh så pirrigt! Ser fram emot att höra hur det går för er! Finns det någon anledning till att ni satsar just nu? 😍

Den var minst sagt en berg-och-dalbana. Oplanerad graviditet, tvillingbesked och sedan MA med den ena. Men graviditeten var bra i övrigt och ut kom en frisk pojke! Den här önskade graviditeten är på många sätt raka motsatsen. Sjukt planerad, 30+ med fast jobb och radhus. Det känns så spännande att verkligen planera barn den här gången ☺️

• IamGabs
    19977 skrev 2024-04-23 20:56:13 följande:

Åh vad tydligt positivt!!! Jag lyckas sällan få så starkt positivt haha. Hoppas det tog sig! 

Jag är på CD4 idag så jag har knappt två veckor kvar till ägglossningen. Det verkar bli ganska dålig tajming för min ÄL nu när vi ska börja försöka dock haha, så himla typiskt. Sambon ska nämligen få en överraskningshelg med massa kompisar helgen precis innan förmodad ÄL, så jag hoppas att vi kan lyckas få till det på söndagen när han är hemma igen. Vi har ju tyvärr ytterligare ett problem och det är att vi har det lite struligt med att få till fullbordade samlag, särskilt nu när dottern sover så dåligt och min sambo är då så trött så vi avslutar sällan sexet, vilket ju är ganska viktigt att göra om man vill bli med barn hehe. Vi kan inte ha sex med utlösning två dagar i rad heller, det behöver oftast gå en eller två dagar emellan för att ladda upp så att säga. Så önska oss lycka till 😂

Najj, vilken osis med den timeingen 😩. Fast det kan ju kanske vara positivt att han sover borta från dottern och får tillfälle att ladda både sömn och säd, hehe. Hoppas på er! Nu minns jag inte om du skrivit det men hur var det med graviditeten med dottern. Försökte ni länge innan du blev gravid?  

Åh jobbig situation men man fattar ju att det blir så med ett litet barn i familjen. Å andra sidan behövs bara en rackare för att det ska kunna bli en graviditet! 

• IamGabs
    clarababa skrev 2024-04-25 14:37:55 följande:
    Ja anledningen till att vi väntat till maj är för att jag pluggar just nu, och om jag blir gravid i maj har jag förhoppningsvis hunnit plugga färdigt tills bebisen kommer. Pluggar till systemvetare.

Skönt att du mådde bra utöver förlusten av ena bebisen. Min graviditet var jättebra så nästa kommer säkert bli skit hahaha.
    Hur gammal var du när du fick sonen? 

Jag var 22 när min son föddes (planerad in i minsta detalj) och drömmen var alltid att få nästa barn nu när jag är 24 men det sköts upp i och med plugget. 

Ah, jag förstår! Ja skönt att vara klar med studierna innan bebis kommer, så att det blir ett naturligt avbrott. 

Neeej, så behöver det ju inte bli! Hoppas att även denna blir jättebra och att du kan få njuta av både graviditet och vara färdigutbildad 👏🏼

Jag var 24 med sonen och nu är jag?herregud?31! 

• IamGabs

Hoppsan hejsan, det tog sig på första!! 😭😭💞 Och ja 19977, min dåliga karaktär håller i sig när det kommer till testning innan bim 😂
  • IamGabs
    Anonym (Ylva96) skrev 2024-05-02 18:10:29 följande:

Hej! 

Så roligt med en tråd kring detta.
    Vi fick vår första för ett halvår sedan, är 28 år gammal idag och jag fullkomligt älskar att vara mamma. När jag blev gravid med min lille så kom jag också in på min drömutbildning, valde att skjuta upp dem studierna och påbörja när min lille kan börja förskola. 

Vi har nu börjat fundera på att vi velat ha ett syskon men samtidigt vill jag också börja studera. Min utbildning är lång, 6 år. Vill helst inte pausa studierna för graviditet. 

Vi har pratat om att försöka skaffa nummer 2 nu och att jag påbörjar studierna efter det eller så påbörjar jag studierna nu och försöker med nummer 2 när jag är färdig (kommer då vara runt 35).

För och nackdelar med att ha barn så tätt som det isåfall kommer bli? För och nackdelar med att studera före barn nummer 2? 

Oj vad svårt beslut! Men jag tänker som ovanstående att utbilda sig kan man göra oavsett ålder. Barn kan man inte styra över på samma sätt. Hur tänker ni kring vilken åldersskillnad ni önskar mellan barnen? Vill ni ha dem tätt eller inte om ni inte behövde ta hänsyn till omständigheter? ☺️
  • IamGabs
    clarababa skrev 2024-05-03 10:14:13 följande:
    STORT grattis!!!!! Åh vad roligt, första plusset i tråden!

TACK! Det känns overkligt och som att det gått så fort, även om vi pratat länge om timeing och planerat bebisförsöket. Jag har varit helt övertygad om att det kommer kräva några cykler då jag ju är 31 år nu och även överviktig. Nu vill man ju bara att veckorna rasslar till och att allt går bra hädanefter också! 

Så taggad på att följa era försök framöver! 

• IamGabs
    19977 skrev 2024-05-03 22:09:20 följande:
    GRATTIS! Så himla roligt!!! Åh underbart! Vad blir BF enligt dina uträkningar? 😍
    Tack!! Det känns lite rörigt med veckoräkningen just nu och jag har typ glömt bort hur man räknar. Men någon gång kring 10 januari ☺️
  • IamGabs
    19977 skrev 2024-05-05 14:06:18 följande:
    Men så himla roligt! När är första barnet född? Tror du denna bebis kommer födas tidigt (innan årsskiftet?) och vad tror ni om kön? 🤩 Ni kanske inte tänker så långt fram heller hehe.

Han är född november -17. Detta bebisförsök är mycket noggrant planerat utifrån att vi gärna vill ha ett barn som är fött jan-juni. Vi hade ju verkligen inte trott att det skulle bli en graviditet redan nu i april och min ägglossning kom också tidigare än väntat. Så jag hoppas att hen håller sig inne till årsskiftet men är oavsett jättetacksam och tar det bara som ytterligare ett bevis på att man varken kan eller ska planera livet alldeles för mycket 😄. Det brukar bli som det ska ändå! 

• IamGabs

Juste! Skulle nämna att sonen föddes i 39+4 så det finns absolut en risk för att denna kan komma i december 😂🙊

• IamGabs
    19977 skrev 2024-05-05 21:18:22 följande:
    Så spännande! Kul att det lyckades så väl med planeringen ändå. Hur mår du än så länge?? Har du nån känsla kring kön på bebis?

Jag har ingen som helst känsla kring kön. Tänker lite att bebis knäpper oss på näsan med vårt planerande och att det därför kanske blir en pojke men det är ju noll förankrat i annat än gissning. 

Jag mår bra! Molvärken håller i sig och jag har varit lite svimfärdig på jobbet, men hemma under helgen har det varit lugnt. Kissnödig stup i kvarten! 

Ja så spännande! Ser fram emot att se hur det går för er andra också 😍

• IamGabs
    19977 skrev 2024-05-06 10:09:14 följande:
    Så spännande hihi!!! Ja det brukar ju bli tvärtemot vad man har föreställt sig haha. Jag var helt säker på att jag skulle få en son förra graviditeten, drömde bara drömmar om det. Men tror det var yttre faktorer som fick min hjärna att tänka på en son eftersom många närstående har pojkar och då kändes det som att jag också skulle få en son.

Okej! Molvärk, kissnödig och svimfärdig alltså! Startade förra graviditeten med samma symptom?

Ja jag tror att jag hade ÄL igårkväll, fick ganska starkt positivt på ÄL-test igår och hade topp-fertilt sekret. Kände eventuellt en ÄL-smärta i vänstra äggstocken också. Men min temperatur hade inte höjts sådär supermycket idag, men den var ändå högre än den brukar vara innan ÄL. Så får se vad tempen säger imorgon. Men om det var ÄL igår så fick vi iaf till fullbordat samlag på ÄL-3 samt på ÄL-dagen! Så känns ändå ganska lovande! Jag har haft vääldigt mycket fertilt sekret hela förra veckan, mer än vanligt. Jag har ätit en grapefrukt varje dag pga att jag läst att det ska kunna öka det fertila sekretet haha, jag vet inte om det är en slump men jag har verkligen haft mycket fertilt sekret och i väldigt många dagar! 

Aah vad spännande! Nu börjar väntan på testdagen! När planerar du att testa? 😍

Häftigt om grapefrukten hjälpt till där ju! 

Förra graviditeten hade jag inte en aning om innan positivt grav. test i vecka 6-7 (haha kul att tänka på nu att jag inte hade någon aning?). Hade dock god aptit. Efter testet började jag må väldigt illa omgående. Så lite andra symptom än nu, men då var jag också längre gången ☺️

• IamGabs
    19977 skrev 2024-05-21 08:28:12 följande:
    Jaha okej, då är det garanterat pga att du nyligen ätit p-piller som det blev lite mellanblödning/trög mensstar! hoppas din nya menscykel är lite mer återhämtad och stabil och att det tar sig vid nästa ägglossning! 😍

Tack så mycket!! Imorse hade jag inga mer spår av det ljusbruna som kom igårkväll, så ingen mens ännu. Kommer väl gå på toa 10 gånger idag för att se om mensen kommit 😂
    Åh jag har varit lite frånvarande den senaste veckan och har inte heller läst ikapp allt, men står du alltså inför mens/ positivt test just nu? Spännande!! Hur är känslan? 
  • IamGabs
    19977 skrev 2024-05-23 05:38:26 följande:

Jag gjorde det, känslan och hoppet sa att jag var gravid hela tiden trots negativa tester och knäpp cykel med fertilt sekret i lutelfasen. men mensen kom tyvärr på sista möjliga dag? så nu börjar vi om.

Jag misstänker att jag har lite östrogendominans eftersom jag haft så extremt mycket fertilt sekret den här månaden, framförallt i lutealfasen men jag har även fertilt sekret i typ 1,5 vecka och enligt Jenny Koos är det optimala att ha det ca 3-6 dagar innan ÄL. 

Så nu har jag beställt örter att brygga te på, som ska stötta levern att jobba i hopp om att min lever ska bli bättre på att bryta ned östrogenet (har alltså självdiagnosticerat mig haha). Men egentligen tror jag inte att min menscykel är ett problem då jag lever väldigt hälsosamt och har regelbunden mens och aldrig mensvärk eller andra problem.

Har även beställt hem hela paketet med kosttillskott för att förbättra mäns spermiekvalite som Jenny Koos också förespråkar. Både sambon och jag tog sådana paket med kosttillskott när dottern blev till, men denna gång tyckte sambon att det var för dyrt så nu är det bara jag som tagit tillskotten och han köpte multivitamin från apoteket iställer som han knappt har tagit för han tyckte han blev hård i magen 😂 Så nu har jag hällt upp alla våra kosttillskott i dosetter så att han inte ska glömma ta tabletterna hahhaa och så ska vi maxa spermiekvaliten tänker jag. Han dricker tyvärr mycket kaffe samt snusar så det är ju ett stort minus, tror faktiskt det är extra viktigt att han tar kosttillskott då? han kommer inte sluta med kaffe eller snus förrän det visar sig vara svårt att bli med barn tyvärr?

Blev iaf lättad över att se Jenny Koos senaste inlägg på instagram där hon skrev att man inte behöver ligga varje dag när man försöker få barn, utan att det ska räcka att pricka in den fertila fasen och gärna när man har toppfertilt sekret - vilket vi prickat in! Och är ägget av tillräckligt god kvalite, samt att spermierna är av bra kvalite så ska de kunna överleva tillräckligt länge för att ägget ska hinna släppa. Kändes ändå skönt att läsa eftersom vi inte lyckas få till det varje dag.

Men det känns ändå väldigt jobbigt att vi nu måste försöka pricka in en ny ägglossning, framförallt att ägglossningen nästa gång förväntas ske på en torsdag och vi är DÖDSTRÖTTA på vardagarna (helgerna också i försig, men på helgen kan vi iaf få till det under dagtid när dottern sover sin tupplur).

Hur går allt för dig IamGabs? ❤️ Hur mår du?

Rackarns! 

Tycker att det är så häftigt att du är så pass påläst på fertilitet och alternativa metoder för att öka chanserna. Hoppas att det tar sig på andra även denna gång och att ni fortsätter uppdatera i den här tråden med 😍. Jag hänger nog kvar, fast lite i bakgrunden. 

Jäkla pussel det där med att pricka ägglossning och få till det flera gånger omkring. Varje dag låter omöjligt i min värld 😂

Det rullar på för mig. Nu har illamåendet och kräkningarna börjat. 5+6 idag och tidigt ultraljud inbokat i början på juni. Har samma starka symptom och test denna gången men det KAN väl inte ha fäst två igen?! 😬 Risken måste ju vara minimal? 

• IamGabs
    Lulemelon skrev 2024-05-24 16:37:47 följande:

Hej, jag hoppar in här!

Redan för något år sedan bestämde vi att börja försöka i maj 2024. ÄL blev 5-6 dagar sen, men bekräftades med temphöjning. Sedan ÄL+1 har jag känt av små stick och molväen som kommer och går under dagen. Känns som lätt mensvärk/ÄL värk. Idag är det ÄL+3 och magen har värkt hela eftermiddagen, också känningar i ryggen. Jag har aldrig ont efter ÄL i vanliga fall.

Inbillning eller om det är på riktigt återstår att se .. :)

Något som känt av liknande såhär tidigt? 

Jag! 🙋🏼?♀️ Fick stickningar och molvärk ganska omgående efter äl. Har samma erfarenhet som 19977 sedan innan. Dvs: symptom efter äl= ingen  graviditet. Inga symptom= graviditet. Men den här gången molade det på och visst fick jag ett svagt plus äl+10! Så summan av kardemumman: jag brukar kunna känna symptom oavsett graviditet eller inte. 

Kul att även ni planerat maj -24 ett tag. Vi med! Vi har dock velat lite längst vägens gång men nu körde vi i slutet på april och förhoppningsvis får vi en januaribebis. Spännande och se om det tar sig för er 😍👏🏼

• IamGabs

Jag var idag på mitt fjärde ultraljud och äntligen ett tydligt svar! Tyvärr inte det vi önskat. Fostret slutade utvecklas någon gång i vecka 8. Idag är jag beräknat 10+4. Givetvis tråkigt men just nu är jag mest lättad över ett besked. De senaste två veckorna har varit så jäkla tuffa då allt varit så osäkert och oklart. Dessförinnan har jag varit sjukskriven pga illamående så nu känner jag mig sjukt nog fri. Räknar dock med en dipp längre fram då graviditeten var både önskad och planerad men just nu blickar jag framåt. Kanske blir det en 2025-bebis, kanske inte. 

• IamGabs

Hej igen allesammans! Jag fick ju MA i vecka 11. Detta var för 15 dagar sedan. Nu vet jag inte alls hur vi gör med bebis 2025 då det var ett svårt beslut att ta förra gången, men oavsett vet jag att vi någonstans har en önskan och att jag vill ha lite koll på min kropp. 

Jag har ganska nyligen slutat blöda efter cytotec-behandlingen och tog idag ett tydligt positivt äl-test. Samtidigt tog jag ett gravtest som visar svagt positivt. Tror ni äl-testet visar pos pga kvarvarande graviditetshormoner eller tror ni det kan vara ägglossning på g? Vi planerar nog inte att anstränga oss för att få till en graviditet just nu men jag vill som sagt ha koll och har så att säga ägglossningssymptom när det kommer till lusten. Blir det så blir det! 

• IamGabs
    Anonym (2501) skrev 2024-07-15 13:11:16 följande:

Hej, hoppar på och hoppas på att smittas av lite positivitet! 
    Jag och min sambo känner oss så redo för barn och började försöka utan att känna till min cykel, har gått på p-piller i 14+ år och var något oregelbunden. Efter fyra försök testade vi cb ägglossningstester och då tog det sig och vi plussade nu i maj. När vi gick in i 10+3 gjorde jag ett tidigt vul och vi fick då se att litens hjärta stannat omkring 9+1. Ett ma, så jag ?skrapades? nu den 2/7 och slutade blöda 7/7. Värsta jag varit med om men tacksam för att det hela gick så fort från att vi fick veta.

Nu känner jag av viss molande värk som kan tyda på äl men tar jag tester visar fortfarande både äl och grav på positivt så kan inte gå på tester. Utan vi försöker varannan dag ungefär. Fler som varit med om liknande verkar det som tyvärr, men har läst mycket om andra som lyckats bli gravida igen snabbt efter mf och ma så jag hoppas verkligen? Det tog extremt hårt på mig då det var min första graviditet men jag har hoppet uppe och tror på att det ska gå igen och stanna!
    Både glad för och sorgsen över alla ni som plussar, unnar er allt och hoppas det händer oss snart igen <3

Vad fint du skriver om er situation ❤️. Jag har skrivit ovan, men var med om samma sak nu i juni i samma vecka. Kan verkligen relatera till dina känslor så som du beskriver dem! Hoppas det tar sig för er snart 💞
  • IamGabs
    Anonym (2501) skrev 2024-07-17 08:28:30 följande:
    Tack snälla ❤️ Lider med er, och även om man inte självklart inte önskar någon detta är det liten tröst att man inte är ensam. Hoppas också det tar sig för er när ni är redo igen ❣️

För att svara på ditt inlägg ovan så förstår jag det som att Äl tester kan ge falskt positivt eftersom man har så höga halter av hcg i kroppen. Läst att en del som fått skrapas testar negativt bara några dagar efter, andra flera veckor. Så jag lämnar Äl testerna till efter jag fått min första mens, som jag såklart hoppas att jag inte ska behöva få ens 🤞🏻 Jag började få spänningar i magen och misstänkte äl vilket mina flytningar och även lusten började peka på också. Så jag kan bara hoppas att vi prickade rätt annars blir det nästa gång! 

Tack och detsamma 💞

Spännande! Då hoppas vi att du slipper mens och testar positivt här nu om någon vecka 🥰. Klokast är nog att göra som du säger och inte testa för tidigt men jag känner en sådant behov av att ?ha koll? på kroppen. Inte minst nu efter ma och den kontrollförlust som det innebär. Förstår ju så klart 100% att detta inte kan kontrolleras men ja?jag låter mig själv testa på och se gravtesten blekna.  

Ja jag tror de visade falskt positivt. Idag testade jag negativt på hcg men positivt på ägglossning och var dessutom min klassiska ägglossningvärk, så nu litar jag på att det är på g! Vi gör nog inget försök den här månaden av olika orsaker så egentligen kan ju även jag se mensen som riktmärke. 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2025