Inlägg från: Gajevy |Visa alla inlägg
  • Gajevy

Vi som planerar barn 2025

Hej!

Intressant att läsa hur det går för er, ska bli kul att dela den här resan med er! Sambon och jag (24) planerar vårt första barn, varit tillsammans i snart 5 år och ska snart gifta oss :)
    Tog ut p-staven efter 7år sent nu i maj vilket sköt fram mensen i juni till veckan jag normalt brukar ha min ÄL. Blev typiskt nog sjuk under första ÄL och hade därmed ingen lust eller energi.
    Försöker med tester (vilket ger lite otydlig svar) och med appen Flo, har inte börjat tempa ännu men kanske ska börja med det efter ha läst några av era inlägg.

Får ofta kommentarer att vi är för unga för att skaffa barn och att vi borde vänta tills vi är 30+. Har hypotyreos sedan tonåren och hörde ofta från läkarna att det kan bli svårt att bli gravid/högre risk för missfall än normalt. Vet ej om det stämmer 100%, vi tänkte därför att vi startar lite tidigare ifall det tar längre tid än förväntat.

Någon annan som har hypo/hypertyreos som kan inflika ifall det stämmer med det mina läkare har sagt? (Har ej hunnit läsa alla inlägg :))

• Gajevy
    19977 skrev 2024-07-26 07:13:19 följande:

Så kul! Lycka till, hoppas det går smidigt för er trots din hypotyreos! ❤️

Vad är det för folk som kommenterar att ni är för unga för att få barn? Det där med att vänta till 30+ är en skev samhällsnorm bara. När du är 30+ som kvinna så har fertiliteten redan minskat. Det mest optimala utifrån vår fysiologi är att föda barn mellan 18-25 ungefär, att många får sitt första barn så sent nu för tiden är ju mer ett modernt påfund och absolut inte något som är optimalt eller mer rätt. En norm om att man ska ha gjort vissa saker innan barn, plugga, jobba X antal år, festa och leka av sig osv, men det där är så individuellt och om ni vill ha barn nu så köööör! Men det är så klart viktigt att vara mogen mentalt och att kunna rå om sig själv och en ny familjemedlem, ha en bra ekonomi och hushåll osv. Men det kan man mycket väl ha redan vid 20 års ålder om man har fått arbete direkt efter studenten och skaffat sig eget boende och sparkapital t.ex. Jag personligen hade tillsvidareanställning med god lön och hade köpt min egen första lägenhet när jag var 20 år gammal, jag hade utan problem kunnat bilda familj rent praktiskt.

Tack så mycket, hoppas också att allt går väl! 😊

Just pga att vi är så unga, så borde vi njuta av tiden som vi har innan vi är 30. Exempelvis festa, resa, jobba utomlands, göra misstag eller möjligheten att göra något spontant som inte alltid går när man har (små)barn. Vi tycker inte om att dricka/festa och resa kan man göra senare i livet så de argumenten gäller inte oss. God ekonomi har vi båda två, fast anställning också samt egen bostad. Tror kommentarerna kommer från att dessa människor inte hade möjligheten att göra dessa saker pga de fick barn tidigt. Vi har velat ha barn sedan vi var runt 21, men väntade tills utbildningen var klar innan vi började :) Vi pratade även om att försöka när vi är 26, men kändes jobbigt och slöseri på livet att vänta i flera år till när vi ändå hade uppnått flera "krav" enligt vissa människor.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025