• Anonym (Lo)

När barnet undrar över svårbesvarade frågor.

När ett barn i 5 års åldern frågar, hur kommer bebisar in i magen?

Vad svarar man då? Jag svarade bara dottern, att dom kommer in där sen växer dom och kommer ut. Sedan pratade vi om något annat. Hur uppriktigt ska man svara? :s

Hur besvarar ni sådana frågor till så små barn?

• Svar på tråden När barnet undrar över svårbesvarade frågor.
  • Anonym (Elin79)

Jag har gjort så att jag har svarat på exakt det som de frågat. 
    Har de frågat hur bebisen kommer in?
    Har de frågat var den växer?
    Har de frågat hur den kommer ut?
    Man svarar bara på det. Inte mer. Broderar inte ut.
    Kommer det följdfrågor så tar man dem också, med minsta möjliga info. Annars, om barnet inte frågar mer, så har jag tolkat det som att hen är nöjd med svaret. Och kommer med en ny fråga om en timme, imorgon, om tre veckor, om ett halvår när hen har nåt nytt som hen undrar.
    Steg för steg.

Håller man sig till det så sköljer man inte över dem med information som de är för små eller omogna att hantera. Det har funkat för oss. 

• Anonym (biologen)

Jag berättade hela grejen från ägg och spermier när vår son var 4 år tror jag.

Och var noga med att berätta att det är något som inte kan hända förrän pojkar och flickor blivit större, och att man måste vara helt överens om det innan man försöker få en bebis tillsammans.

Det är aldrig för tidigt att börja inpränta vad samtycke betyder.

• Spucks

Jag besvarar exakt det som efterfrågas - inte mer, inte mindre. Om barnet frågar hur bebisen kommer in i magen berättar jag att den växer ur ett ägg som mamman har i magen.

• Sunflora

Vet du inte hur barn blir till fast du har barn? Ett barn blir till när en penis förs in i en vagina och mannen får utlösning i kvinnan. Spermierna simmar till ägget och när en tar sig in är kvinnan gravid. Nu har du lärt dig något nytt! 

• Anonym (Maja)

Fråga barnet vad hon tror själv. 

Det brukar leda till roliga diskussioner. 

Mitt yngsta barn hade en kompis vars mamma var barnmorska, den kompisen berättade glatt för alla hur hela bebisprocessen funkade.  

Sedan finns det jättemånga bra pedagogiska böcker på biblioteket om man hellre vill läsa om det än att prata om det. Man kan känna sig ganska pryd inför sina barn har jag själv insett. Dock märker de inte av det så ofta, så jag har haft chansen att öva mycket. Numera kan vi prata hyfsat fritt och öppet om mens, pubertet och sådant när det behövs. 

• Anonym (S)

Tycker inte egentligen det är så svårbesvarat.
    Precis som flera har skrivit finns det ju enkla svar och vill de veta mer så får man svara vidare.
    Det är ju egentligen inte svårare att svara på än någon annan naturvetenskaplig fråga....det är vi vuxna som krånglar till det...

Tycker nog de existensiella frågorna om döden, ondska och orättvisa är svårare att svara på....

• Gullvivor

När mitt barn var i samma ålder och frågade så berättade jag att om man har en man och ber till Gud så kan man bli gravid, utan att gå in på några detaljer. Den förklaringen har fungerat för henne (hon är 7 år) och jag har inte fått några följdfrågor.

Men annars är det väl bara att svara på frågan med det man anser är lämpligt för barnet att veta, utan att behöva gå in på detaljer. Vad som är lämpligt är ju upp till var och en att avgöra men tycker 5-åringar är alldeles för små för att få reda på allt det här med ägg, spermier och samlag.

• Geometri12345

På dagis så sexundervisade de min dotter genom en bok de lästa gemensamt med de äldsta barnen. Så jag behövde aldrig ta de frågorna, men jag vet att de frågorna kommer vid 5-6 års åldern. 

Detta är en jättebra bok som du kan läsa tillsammans med ditt barn: www.adlibris.com/se/bok/hur-blev-jag-till-och-hur-kom-jag-ut-9789129737561&gclid=Cj0KCQiAtOmsBhCnARIsAGPa5yaO6XtGWFzQ2WVhALsB78zRGV8ZAlVEVQsP1m0A7JiCbqmtg27iEmAaAlhFEALw_wcB

• Anonym (Elin79)
    Anonym (S) skrev 2024-01-07 20:15:52 följande:

Tycker inte egentligen det är så svårbesvarat.
    Precis som flera har skrivit finns det ju enkla svar och vill de veta mer så får man svara vidare.
    Det är ju egentligen inte svårare att svara på än någon annan naturvetenskaplig fråga....det är vi vuxna som krånglar till det...

Tycker nog de existensiella frågorna om döden, ondska och orättvisa är svårare att svara på....

Jag håller med!
  • Anonym (Lena)

Vår dotter var 3 år när hon frågade hur bebisar kommer utbud mammas magen,jag berättade på skoj att jag släppte en stor prutt och ut flög hon ur mammas snoppa!
    oj vad hon skrattade!!
    ville höra samma berättelse om och om varje kväll och vi skrattade lika gott varje gång!
    När hon var 4-5 år frågade hon ? Men mamma,hur kommer de in då?? 

Jag svarade att pappa har spermier och mamman har ägg och lär de möts så blir det en bebis!
    Hon blev nöjd.
    Efter något år frågade hon vad ett ? tecken? betyder?dvs hon visade hur hon förde ett finger genom fingrar hon format till en cirkel?att barnen på skolan gjorde så?
    Jag svarade ? Göra barn,göra barn,göra barn ..?
    varpå hon svarade ? Åh nej,Hua! Då kommer jag aaaaldrig kunna få barn??!! 
    Jag tröstade henne med att man kan få barn genom adoption också och genom burk!
    Hon skulle få barn genom burk och sedan var hon nöjd. 

Måste på minna henne om denna historia, idag är hon 15 år☺️

Svar på tråden När barnet undrar över svårbesvarade frågor.