Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Krig i Sverige

Och till alla rysstroll i tråden så kan ni ju komma ihåg vad som hände med Nazityskland. Det är samma öde som väntar för er. Er attack på Ukraina var oprovocerad, oförättigad och när ni sticker ut hakan så kommer ni att bli sönderslitna.

• Anonym (M)
    Core skrev 2024-01-07 19:08:42 följande:

Jag är hör till skaran som argumenterar med rysstrollen på Flashback hela tiden.

MEN! Vi ska inte vara naiva. Att man går ut med det här i media tyder på att något händer bakom kulisserna. Vi är i sämsta möjliga läge, det enda nåbara legitima målet i väst som inte är Nato, så perfekt att statuera exempel med.

Med det sagt, tror jag att det är finska gränsen de fått indikationer om, och att det kanske är närmre än vad som är officiellt att det kan smälla i finland. 
    Om det skulle bli så har vi inget annat val än att låta Nato göra Sverige till utgångspunkt för krigsetableringar, om vi vill ha Natos beskydd. 

Vi ska inte vagga in oss i falsk säkerhet. Även om sannolikheten inte är jättestor att det blir aktivt krig på svensk mark, måste vi ändå vara beredda på att vi kan komma att bli mer involverade än alla Natoländer om kriget kommer till Finland .

Naturligtvis ska vi vara förberedda på det. Men i realiteten så har inte Ryssland kapacitet att bedriva krig på multipla fronter. Hade man haft det så hade Ukraina varit taget för längesedan. Och slår de till mot  Finland så har de tagit sig an en krigsmakt de ej mäktar stå emot.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 19:21:19 följande:
    Ja dagens ryssland är likt dåtidens nazityskland. Mycket krigshetsande i rysk propaganda, användande av förtryckta tyskar/ryssar för att legitimera invasioner och ockupationer, samt upprustning och tal om förlorat imperium som ska byggas upp igen. Vi måste satsa på försvar. Att tvingas vara en del av korrupta ryssland önskar jag ingen.  
    Precis. Den propaganda man spridit om folk från Ukraina är på samma nivå som vad nazisterna sa om judarna. Omvärlden såg igenom det då och vi ser igenom det nu. Jag tycker synd om det ryska folket som blir så hjärntvättade.
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 19:31:25 följande:
    Men suck... Nato varnar för kommande dåliga nyheter. En minister ansvarig för civilförsvar går ut och och säger att det kan bli krig. Slå upp en kartbok...

Vilket av våra grannlämder tror du han åtsyftar?

Hade Ryssland verkligen förlorat i ukraina så hade det inte funnits något hot.
    Varför har inte Ryssland tagit Ukraina då? Är man för lat för att orka marschera in i huvudstaden menar du?

Naturligtvis finns ett hot men det finns ingen anledning till panik. Annat om man är rysstroll och inget annat önskar än att sprida så mycket omkring sig som man bara kan. 
  • Anonym (M)
    Core skrev 2024-01-07 19:46:47 följande:
    Jag förstår och köper det du säger, men man ska ha med sig att krig är mer politik än vad det är krigsföring, för att vinna.

kanske finns det medvind i att starta upp något mot Nato, kanske ser ryssen att man kan starta ett världskrig där alla mer eller mindre blir indragna, ett scenario ryssen bara har vinning av.

Det kan vara oändligt många scenarion vi inte har en aning om. Jag upplever Ukraina som låst läge, alltså att Ryssland inte tjänar på att stoppa in fler trupper, och kanske har man ond bråd död i tanken, riktat åt annat håll. Vem vet, jag känner att vi inte kan räkna med att det inte blir flerfrontskrig istället 
    Allt är möjligt med den bräckliga och irrationella ledning som Ryssland har. Utöver att deras landmassa är enorm dock så har man inte många övriga fördelar att komma med. Startar man krig mot NATO-länder så riskerar man att förinta sig själva. Det finns inget scenario där man kan vinna mot halva världen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 19:59:52 följande:
    Ryssland har förlorat enorma mängder utrustning, så har Ukraina. Även om det inte rapporterats så flitigt om det här i väst. Ukrainas utrustning har varit Natos utrustning.

Problemet är att Rysslands arme är starkare nu än när kriget startade. Ukraina kommer att förlora om inget drastiskt händer som ändrar på ekvationen.

För tillfället har Ryssland i storleksmässigt 1,5 - 1,7 miljoner soldater. De siktar på 2 miljoner. En stor del är vid gränsen mot Ukraina, enbart en mycket liten del är involverade i direkta anfall på Ukraina. Det är vad man kallar taktiska anfall. Handlar om att sätta press. Inte så mycket om att vinna mark. Det skulle bli otroligt dyrt att genomföra stora anfall. De bedriver ett utnötningskrig.

För tillfället så lider Ukrainarna brist på nästan allt. Främst moral, materiel och soldater. Det är dessutom inre konflikter i Ukraina som utvecklas i fel riktning. De länder som stöttat Ukraina har slutat en efter en. USA som stod för merparten av stödet har slutat med allt stöd.

Allt det här vet ministern. Därför säger han vad han säger. Vi är allierade med alla grannländer utom Ryssland. Hade Ryssland varit på väg att förlora hade det inte funnits något hot mot Sverige på mycket länge.
    Ryssland har en svag arme och svårigheter att stärka denna vilket är anledningen till att man försöker med alla möjliga "lock och påck" för att få in fler i det militära. Ukraina har också svårigheter men detta är ett krig som hade varit över för länge sen om Ryssland haft en kompetent militär och utrustning. Däremot är Ryssland oberäkneliga och kan tänkas slå till mot andra länder än just Ukraina. Allt under deras propaganda och kraftiga censur där man rättfärdigar dessa krig inför sitt folk med löjliga svepskäl.

Det finns dock inget som tyder på att Ryssland är på väg att vinna detta krig. Tvärtom nöter man ut sig själva och startar man fler konflikter riskerar man bara ytterligare bakslag. Återigen se Nazityskland. Det finns väldigt många paralleller att dra mellan Hitler och Putin.
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:13:49 följande:
    Jag har lagt upp en massa länkar tidigare de få gånger jag debatterat. Ni följer dem inte.

Du kan ju förklara varför ministern säger vad han säger?

Enda hotet är Ryssland. Enda sättet Ryssland skulle vara ett hot är om de tror sig vara så pass starka att de kan anfalla Sverige/Nato.

Det skulle de inte vara om de förlorade kriget. Ingen skulle se dem som ett sådant hot heller.
    Ryssland är ett hot därför att er ledning inte har vett att värna om sitt eget land och lider av storhetsvansinne. Därför behöver omvärlden vara på tårna. Tyvärr.
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:27:03 följande:
    Visst visst, men för att det ska tas på allvar så behövs en arme också. Det är ju den detaljen som inte går i hopp.

Du kan inte förlora ett krig mot Ukraina och sedan direkt efteråt anfalla Nato på något seriöst sätt.

Ändå tycks både Nato och Sverige vara oroliga för just den saken.

Nu lämnar jag det här getingboet!

Allt gott!

//
    Putin
    Man kan bedriva flerfrontskrig och naturligtvis finns också möjligheten att Ryssland vinner över Ukraina. Men det kommer då inte vara en stolt och stark stridsmakt med miljontals soldater redo att traska vidare mot övriga länder. 

Förstår att det här påverkansförsöket föll illa ut. Jag tycker det är tråkigt att ni inte kan vara vänner med oss istället. Jag hade mycket hellre skrålat till tonerna av "Moskau" och druckit vodka tillsammans. Men det går inte så länge ni försöker utöka ert löjligt stora land. Be Putin att tagga ner lite.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 21:29:42 följande:
    Nej jag kommer inte lägga flera timmar på att titta titta på massor med youtube klipp från personer jag inte vet vilka de är. 
    Skicka riktiga källor, hur svårt kan det vara? 
    Han har inga riktiga källor och hade Ryssland varit en stormakt att räkna med hade de som sagt redan tagit Ukraina. Putin förlorar greppet över sitt folk och lider av vanföreställningar om att återställa ett ryskt imperium. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 21:39:14 följande:
    Du har så rätt. Jag ska sluta lägga tid på honom, det är bara helt meningslöst när hans källor är youtubeklipp som använder källor som han inte alls har koll på.  
    Ja man behöver inte kolla på youtubeklipp för att förstå att Ryssland inte alls fått den walk over man hade hoppats på. Jag tycker det är bra att deras trollfabriker är så osofistikerade, detta var ändå ett OK försök gentemot vad de brukar posta på Flashback men ändå såg jag igenom det direkt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 21:48:23 följande:
    De har källor på allt... Men du brydde dig inte ens om att titta. Om du inte ens kan titta på sådant du inte gillar. Hur upptäcker du att du har fel?

Du gav mig några tidningsartiklar från en tidning som bara rapporterar åt ett håll. Viss skillnad mot att följa en lägeskarta dag för dag där varje ändring fram och tillbaka görs efter fotodokumentation som har lokaliserats i tid och rum.

Båda sidor släpper nämligen enorma mängder med filmer från sina drönare. Sen finns det folk som analyserar dessa. Försöker avgöra vart filmen är tagen, när den är tagen osv. En film från en ukrainsk drönare som anfaller ryska trupper på ett ställe kan exempelvis berätta. Dels om anfallet. Men även var ryska trupper befinner sig. Och vise versa. Då kan du följa hur fronten utvecklas.
    Ditt första inlägg i den här tråden handlade om hur spännande det skulle bli när Ryssland stod mobiliserat med flera miljoner soldater. Finns ingen chans att du är en vanlig svensk medborgare. Det spelar ingen roll exakt hur kriget mellan Ukraina och Ryssland går, faktum är att ni lidit mycket större förluster än ni hade räknat med och fortfarande inte lyckats vinna.

Sen skulle ju du lämna detta "getingbo"? Vad hände med det. Men jag förstår att du blev tvungen att flika in när inte folk köpte trådstarten rakt av.
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 22:00:49 följande:
    Ja, det blir spännande... Lite mörk ironi i det hela också.

Det faktum att jag anser att vi borde mobilisera borde kanske ge en fingervisning vems sida jag står på.

Du måste skilja på min vilja att korrekt bedöma läget och vems sida jag står på i ett krig mot Ryssland.
    Jag är helt övertygad om vilken sida du står på i ett krig mot Ryssland. Din önskan om att mobilisera eller diskutera svenskt försvar har varit i princip obefintligt i denna tråd.
Svar på tråden Krig i Sverige