Inlägg från: Anonym (Man får ta ansvar för sitt liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man får ta ansvar för sitt liv)

Krig i Sverige

Anonym (Göran) skrev 2024-01-08 18:26:50 följande:

Förklaringar.  

Familjen motarbetas splittras genom feminism och antikristna värderingar. 

kvotering innebär att någon inte får ett jobb. 

Gamla fina traditioner avskaffas. Barn ungdomar matas med lögner och propaganda i skolan. 

vårat kristna arv har fråntagits oss och ingen tror längre på gud bland yngre människor. 

De unga bryr sig inte om sina föräldrar. 

människor är otrogna ljuger och sviker varandra. Finns ingen sammanhållning bland svenskarna.

jag HAR gjort militärtjänst. Jag är utbildad skyttesoldat. 
    jag gjorde min plikt mot konungen Sverige och folket  
    det är jag stolt över mycket stolt  

idag får man inte ens det enklaste skitjobbet.

så vad finns det att vara lojal till   Inget   

skulle jag ställa upp utan att få något tillbaka  det tror jag inte att jag vill. 

det nya Sverige tillhör inte mig  jag har ingenting att hoppas på   

jag känner mig som dem som kom hem från Vietnam som 

Blev avskydda av samhället. 

Jag får en känsla av att offerkoftan sitter tajt och gött. 

Jag är invandrarkvinna från ett katolskt land, ateist och tar inte hand om mina föräldrar för att de misshandlade mig pyskiskt. Jag har jobb och lever ett bra liv. Och inte blev jag kvoterad till något jobb utan jag har fått det pga mina meriter. 

Så sluta gnäll och gör något åt din situation istället. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 18:32:29 följande:

Apropå mångkultur. Statsministerns sa i sitt tal idag att när man blir svensk medborgare så ingår det att man skall vara beredd att försvara sitt land.

Hur kommer det fungera för alla dem i vårt land som har dubbla medborgarskap? Är de intresserade av att försvara Sverige? Jag har länge undrat hur man kan låta människor ha dubbla medborgarskap. Var har man då sin lojalitet? Om man har både ryskt och svenskt medborgarskap? Eller både svenskt och iranskt? Tex.
    Jag tänker också på mina indiska kollegor som är svenska medborgare, kommer de vilja vara med och försvara Sverige? Nej, de försvinner nog snabbt om det blir krig. 

Det är inte alla länder som tillåter att man har dubbla medborgarskap. Bara för att Sverige tillåter det betyder inte att hemlandet man kommer ifrån tillåter det. Jag vet att det finns länder i mellanöstern som inte tillåter dubbla medborgarskap eller att man avsäger sig sitt medborgarskap heller. 

Jag har dubbla medborgarskap. Svenskt och polskt.  Jag är uppväxt i Sverige. Skulle något hända här så stannar jag och försvarar det som är mitt!

Det finns gott om svenskar som inte tänker lyfta ett finger för att försvara sitt hemland (en sådan kan du läsa om i den här tråden). 
    AndreaBD skrev 2024-01-09 09:32:27 följande:
    Ja, det bör man ha helt klart för sig när man skaffar ett medborgarskap till. Jag tycker generellt att det landet man bor i måste ha prioritet. Dels finns ju då de som flytt från ett land. Och om det inte är något väldigt kortfristigt - och då kanske man återvänder - så har man ju bestämt att det nya landet är det som man vill leva i. 

Jo, jag vet, det är inte alls så lätt, det är känslor och det är släktingar och vänner i hemlandet. Men jag tycker ändå att man bör fundera på den saken, innan man hamnar i det läget. Man kan också tänka sig att personen inte bör vara soldat i ett krig mellan de två länderna. Det finns ju andra uppgifter, annat man kan hjälpa till med. 

Om hemlandet inte släpper personen trots att de vill ge tillbaka sitt medborgarskap, så  bör man självklart inte resa dit. 
    Jag och min pappa hade hamnat på olika sidor om ett krig uppstått mellan Sverige och landet som jag föddes i. Efter 30+ år i Sverige så är jag svensk men han är det inte trots dubbla medborgaskap. 
    Han har ofta tjatat på mig att jag XX för jag är född i XX och uppfostrad som en XX. När jag säger att jag är svensk, jag har levt hela mitt liv i Sverige fnyser han föraktfullt. 

Så om krig hade brutit ut mellan just Sverige och det land jag är född i så hade det inte sett vackert ut. Min pappa hade nog fått en hjärtinfarkt när jag hade meddelat att jag är svensk även i kriget. Och en annan märklig grej här, min man är hel svensk och våra barn är endast svenska medborgare...Men sånt räcker inte...
    AndreaBD skrev 2024-01-09 11:34:00 följande:
    Är du säker? Jag menar, det kan vara två olika saker. Han vill att du bär vidare hans kultur någonstans. Ett krig är ju lite annorlunda ändå. Också för att man bor i Sverige. 
    Med tanke på att jag får skit varje gång jag föredrar något som är svenskt så ja, jag är säker. Och om han nu hade varit så noga med att vilja bära vidare den kultur som man kommer ifrån då borde det finnas ett intresse att lära barnbarnen om den men det finns inte. Under alla dessa år som det har funnits barnbarn har han ALDRIG frågat om de ska åka till hemlandet för att se var vi kommer ifrån. Det har jag gjort själv med barnen. 
    AndreaBD skrev 2024-01-09 12:35:11 följande:
    Men det är ändå två olika saker, det är bara kultur. Jag vet det av egen erfarenhet, jag kom också hit som vuxen, medans mina barn vuxit upp här.  Och jag kan hoppas att de föredrar saker ifrån min kultur, att de uppskattar något av det. 

Men så fort det handlar om politik - det är här vi lever, det är det som händer här som är viktigt. Om du inte har frågat din pappa angående detta, och om han inte har sagt att han skulle ställa sig på hemlandets sida, så vet du inte. 
    Fast när det kommer till politik så kan han INGET som svensk politik Allt är skit. Araber får leva på soc hur de vill, ta hit hur många fruar de vill, de behöver inte göra ett skit medans han ska betala skatt. Han vet inte ens vad statsministern heter!

Medan i hemlandet är allt helt underbart och perfekt. 

Så varför i all sin dar skulle han stanna och slåss för det här landet när han tycker illa om det?

Vi har berört ämnet för x antal år sedan och han sa då att hemlandet gäller oavsett vad. Men jag ska fråga honom igen. 
    AndreaBD skrev 2024-01-09 13:31:14 följande:
    Då undrar man ju varför han inte återvänder dit. Nej, här är det snarare tvärtom. Det är jag som retar mig på om mina barn inte är insatta eller inte vill engagera sig. 
    Han väljer att stanna för att jag och barnbarnen är här. Men oss träffar han kanske var 4:e månad
Svar på tråden Krig i Sverige