• Core

Krig i Sverige

Jag är hör till skaran som argumenterar med rysstrollen på Flashback hela tiden.

MEN! Vi ska inte vara naiva. Att man går ut med det här i media tyder på att något händer bakom kulisserna. Vi är i sämsta möjliga läge, det enda nåbara legitima målet i väst som inte är Nato, så perfekt att statuera exempel med.

Med det sagt, tror jag att det är finska gränsen de fått indikationer om, och att det kanske är närmre än vad som är officiellt att det kan smälla i finland. 
    Om det skulle bli så har vi inget annat val än att låta Nato göra Sverige till utgångspunkt för krigsetableringar, om vi vill ha Natos beskydd. 

Vi ska inte vagga in oss i falsk säkerhet. Även om sannolikheten inte är jättestor att det blir aktivt krig på svensk mark, måste vi ändå vara beredda på att vi kan komma att bli mer involverade än alla Natoländer om kriget kommer till Finland .

• Core
    Anonym (M) skrev 2024-01-07 19:23:04 följande:
    Naturligtvis ska vi vara förberedda på det. Men i realiteten så har inte Ryssland kapacitet att bedriva krig på multipla fronter. Hade man haft det så hade Ukraina varit taget för längesedan. Och slår de till mot  Finland så har de tagit sig an en krigsmakt de ej mäktar stå emot.
    Jag förstår och köper det du säger, men man ska ha med sig att krig är mer politik än vad det är krigsföring, för att vinna.

kanske finns det medvind i att starta upp något mot Nato, kanske ser ryssen att man kan starta ett världskrig där alla mer eller mindre blir indragna, ett scenario ryssen bara har vinning av.

Det kan vara oändligt många scenarion vi inte har en aning om. Jag upplever Ukraina som låst läge, alltså att Ryssland inte tjänar på att stoppa in fler trupper, och kanske har man ond bråd död i tanken, riktat åt annat håll. Vem vet, jag känner att vi inte kan räkna med att det inte blir flerfrontskrig istället 
Svar på tråden Krig i Sverige