• Anonym ('¨'¨'¨'¨')

Depremerad

Jag är deprimerad för att jag är långt ifrån mitt mål :(

Är 31 år, jag har inget jobb, ont om ekonomi och kan inte flytta från hemstad.

Jag är fortfarande omotiverad för att vilja söka och jobba. Jag har tappat energi helt enkelt.

Jag känner att drömmen är förkrossad :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-04 23:20
    Deprimerad *

Stavfel!

• Svar på tråden Depremerad
  • Anonym (Hm)

Du är nog långt ifrån ensam med att känna att man inte riktigt befinner sig där man trodde man skulle vara vid en viss ålder. Livet är lustigt på så sätt, att det sällan blir som man tänker. Det viktiga är att försöka jobba med det man har. Att du tappat lusten för att arbeta faller sig naturligt när dagarna blir intetsägande och tråkiga, men ett jobb skulle lösa din ekonomi, ditt sociala liv och ge dina dagar lite mer av ett syfte. Det kan kännas svårt att gå från 0-100 när man inte arbetat på länge. Kanske en 50% tjänst kan vara ett sätt att komma igång? 

• Anonym (... ...)
    Skriv upp ett mål, en anledning till varför du vill ha ett jobb.

En vision. Till exempel:
    Jag vill ha ett jobb för att jag vill kunna köpa en lägenhet.
    Eller, jag vill ha ett jobb för att kunna åka en weekend utomlands. (Skriv upp specifikt resmål, för att ha som dröm att jobba mot.

Eller vad som.
    Eller bara: Jag vill ha ett jobb för att kunna äta god mat och inte oroa mig för ekonomin. 

Alltså, ha något i åtanke som du vill lägga pengar på i framtiden med de pengar du tjänar.

Du kan också motivera dig själv med rädslan vad som kan hända om du INTE har jobb, men det är ju inte lika trevligt såklart.

Gör en visionboard eller något! 
  • Anonym (... ...)
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-05 11:37:21 följande:
    Skriv upp ett mål, en anledning till varför du vill ha ett jobb.

En vision. Till exempel:
    Jag vill ha ett jobb för att jag vill kunna köpa en lägenhet.
    Eller, jag vill ha ett jobb för att kunna åka en weekend utomlands. (Skriv upp specifikt resmål, för att ha som dröm att jobba mot.)

Eller vad som.
    Eller bara: Jag vill ha ett jobb för att kunna äta god mat och inte oroa mig för ekonomin. 

Alltså, ha något i åtanke som du vill lägga pengar på i framtiden med de pengar du tjänar.

Du kan också motivera dig själv med rädslan vad som kan hända om du INTE har jobb, men det är ju inte lika trevligt såklart.

Gör en visionboard eller något! 
    Redigerat inlägg.
  • Anonym ('¨'¨'¨'¨')
    Hjelm skrev 2024-01-04 23:37:37 följande:

Långt från ditt mål - vad är ditt mål då?

Att flytta från hemstaden.
  • Anonym (M)
    Anonym ('¨'¨'¨'¨') skrev 2024-01-05 13:02:46 följande:

Vad har du gjort för att uppfylla drömmen? 

Steg 1 är ju arbete/utbildning. Vad har du gjort sedan gymnasiet? 

Steg 2 är att söka nytt arbete och lägenhet där du vill bo. 

• Anonym (... ...)
    Anonym ('¨'¨'¨'¨') skrev 2024-01-05 13:02:46 följande:
    Skriv upp vad du behöver för att flytta och ta dig framåt steg för steg. Gör en checklista och bocka av.

Till exempel:
    Kolla upp jobb i andra städer och sök dem, kanske på pendlingsavstånd till en början om det är svårt att få tag på boenden.

Ställ dig i bostadsköer i de städer du kan tänka dig.

Har du gjort det?

Det är bara att börja! Kolla upp jobb och bostäder varje dag och bara sök. :)
  • Anonym (... ...)
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-05 13:08:10 följande:
    Skriv upp vad du behöver för att flytta och ta dig framåt steg för steg. Gör en checklista och bocka av.

Till exempel:
    Kolla upp jobb i andra städer och sök dem, kanske på pendlingsavstånd till en början om det är svårt att få tag på boenden.

Har du gjort det?

Söka utbildningar kan du också göra, som personen ovan skrev.
  • Anonym ('¨'¨'¨'¨')
    Anonym (M) skrev 2024-01-05 13:05:40 följande:

Vad har du gjort för att uppfylla drömmen? 

Steg 1 är ju arbete/utbildning. Vad har du gjort sedan gymnasiet? 

Steg 2 är att söka nytt arbete och lägenhet där du vill bo. 

Jag gick inte gymnasiet alls. Jag har praktiserat och sommarjobbat för de mesta.

Jag har bostadskö men inte bostadskö stad där jag vill bo :(
  • Anonym ('¨'¨'¨'¨')
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-05 13:08:10 följande:

Till exempel:

Har du gjort det?

Jag har bostadskö i hemmastad men inte i andra ställen :(
  • Anonym (... ...)

Ställ dig i kö på andra ställen nu då.

• Anonym ('¨'¨'¨'¨')
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-06 02:24:20 följande:

Ställ dig i kö på andra ställen nu då.

Ingen idé. Det tar ju lång tid för att får massa bostadskö :(
  • Anonym (... ...)
    Anonym ('¨'¨'¨'¨') skrev 2024-01-07 21:11:05 följande:
    Ingen idé. Det tar ju lång tid för att får massa bostadskö :(
    Det är sant att det tar lång tid. Men gör det ändå. Bättre att då kan få det du vill längre fram än inte alls?

Dessutom kan du söka hos privata bovärdar, de har inte alltid kösystem, utan man kan ha tur att få ett boende fort.
  • Anonym ('¨'¨'¨'¨')
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-07 21:17:27 följande:
    Det är sant att det tar lång tid. Men gör det ändå. Bättre att då kan få det du vill längre fram än inte alls?

Dessutom kan du söka hos privata bovärdar, de har inte alltid kösystem, utan man kan ha tur att få ett boende fort.
    Men jag har ingen jävla tålamod. Min dröm är ändå förstörd :(
  • Anonym (Anonym)

Hej. Pröv att ändra ditt synsätt på hur du ser tillvaron.
    Förstår känslan att du kanske är missnöjd med din situation. Men det är bara du som har ansvaret för att ändra ditt eget liv. När du inte ens gått gymnasiet rekommenderar jag dig starkt att börja där. Gå komvux och få en utbildning. På många riktiga jobb är det minsta krav :Gymnasium . De flesta hyresvärdar begär ju att man ska ha fast inkomst.. du borde göra upp en framtidsplan! Hur du önskar livet är om 5-20 år. Om man inte har vettiga planer,mål och visioner är det inte lätt att veta om man uppnått något heller. 
    Ge inte upp innan du knappt börjat! Livet innebär hårt arbete men också mycket glädje och stolthet när man ser vad man klarar. Lycka Till. 

Svar på tråden Depremerad