Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Mögliga fönster

Har man väl fått mögel, kan det vara svårt att få bort.  Men antingen är ju fönstren för täta, eller för otäta. Vilket borde gå att se även för en icke-fackman.
    Är de otäta kostar det väl en hundring för att själv sätta dit tätning. Om det ser för tätt ut, så kanske det går lossa lite på den som förmodligen då finns.
    Sedan kan det ju vara värt att kolla på lägenheten i sin helhet. Vart kommer all den där fuktiga luften i från?

• Tukt

Det är ju också, enligt lag, obligatoriskt med Ovk, ventilationskontroller. Man kan ju undra när den är gjord senast och vad den kom fram till.
    I det här fallet låter det ju som att det kanske också skulle behövas en ventil i fönsterkarmen för en bättre cirkulation.

• Tukt

Ser rätt extremt ut. Och mögel uppstår ju inte bara av sig själv. Känns som en vattenskada någon stans. Dags för Hyresgästföreningen tänker jag.

• Tukt
    Mrskos skrev 2024-01-05 13:07:57 följande:

Vad ska jag säga till Hyresgästföreningen? Sist jag pratade med dem så sa de att låt hyresvärden sanera. Du kan kontakta oss igen om saneringen uteblir och han fullföljer detta. Men snälla.... de har bara konstaterat mögel men INTE orsaken. Jag tänker vad hjälper sanering om orsaken inte åtgärdas? Blir tokig och börjar må dåligt psykist av allt detta utöver fysiskt med huvudvärk, yrsel, näsblod och hosta varje dag

Snabbt googlat från nätet, det verkar alltså inte vanligt typ grönmögel du har i lägenheten.
    Svartmögel kan orsaka en rad olika symtom hos människor1234De lindriga symtomen kan vara rinnande näsa, kliande ögon och hosta13I värre fall kan kroniska andningsproblem astmatiska besvär uppstå13Om man andas in den giftiga gasen från svartmögel så kan följande symtom upstå524:

Hosta

Torr hud

Täppt näsa

Nysningar

Irriterade ögon, näsa och svalg
Svar på tråden Mögliga fönster