• Anonym (Känslosam)

Jag är ett problem.

Hej! 
    Jag är 33år och har äntligen träffat killen som jag vill spendera mitt liv med. Han har en personlighet som jag behöver för att må bra och känna mig trygg. Jag älskar honom väldigt mycket och han gör mig lycklig. Han har ett barn sedan tidigare och detta är nytt för mig. Har aldrig velat träffat någon som har barn sedan innan men i den här åldern så finns det inte så mycket val.  Sedan tonåren har jag fantiserat om att få skaffa barn. Få en kärnfamilj. Jag har haft en barnlängtan länge. Men jag har inga egna barn. Jag har haft otur med killar och bara träffat de som behandlat mig dåligt. Tills nu då... 

Nu till mitt problem. Mig själv. Mina känslor och mina tankar. Jag gillar hans barn. Så det är inte det. Men jag har en stor sorg över hur mitt liv blev. Att jag inte har egna barn än. Att jag nu tillsammans med honom aldrig kommer få en kärnfamilj. Det känns som något har tagits från mig. Jag vet att det är min dröm som försvunnit och att jag måste acceptera att livet blev som det blev. Jag känner avundsjuka på att han har barn. Han har fått uppleva alla höjdpunkter redan. Med någon annan. Hus och barn osv. Jag har inga erfarenheter som han har. Det är en sorg att han redan har upplevt allt och för mig kommer det bli en första gång. Som om allt kommer vara mer spännande och speciellt för mig men inte för honom. Vi pratar om att skaffa barn ihop. Det är en stor sorg för mig att han vet hur det är och att vi inte kommer ha samma upplevelse eftersom han redan gjort allt tidigare. Jag delar med mig om alla känslor och tankar till honom. Han kan förstå mig till viss del. Jag frågar honom om vad som skulle vara speciellt med ett andra barn. Han svarar att få se hans barn bli ett storasyskon. Att han är så stolt över hans barn och att se syskonrelationen. Jag kan inte se något speciellt i detta. Jag kan inte relatera. Dels för hans barn är 10år och sköter sig själv väldigt mycket och vi har inte någon djup relation. Jag har massa speciella saker som jag kommer känna. Allt som han redan känt. 

Hur ska jag tänka? Hur ska jag omvandla detta till acceptans och en ny dröm för mig? Hur kände ni inför ett andra barn? Var det lika speciellt och spännande som första? Vad för nya första gången upplevelser kan vi för göra till våra? När han redan innan mig haft ett långt förhållande och gjort allting. Jag måste få känna att han har något som är hans första gången upplevelse med mig.... så som han kommer vara för mig i allt. 

Någon som vet vad dessa känslor och tankar kan grunda sig i? Mitt behov av att få uppleva viktiga saker som en första gång tillsammans med en partner?

Kan jag vända mina tankar om kärnfamiljen på något vis? Det känns som bonusfamiljen kommer med så många andra problem. Eftersom han är den enda som har barn sedan tidigare så känns det som om det bara är jag som måste anpassa mig. 
  • Svar på tråden Jag är ett problem.
  • Anonym (M)

Det är inte alla som klarar av att leva i en bonusfamilj. Om du redan nu känner så här så är frågan hur du fixar det om ni skaffar barn. 

• Anonym (Mamman)

Oavsett hur många barn man har ,så är varje barn unik och det borde vara lika stort varenda gång.När jag fick mitt andra barn så var det lika stort,om inte större .

• Tow2Mater

Tänk att det är en trygghet och stor hjälp att han har erfarenhet och har gjort det redan, han kommer inte att stå helt handfallen infor vissa saker och måsta lära sig den hårda vägen under stress, och inte du heller nu då du kan ha hlälp och direkt stod av honom.

Skaffa även en hund. Om han inte haft det innan, kan ni ta den utmaningen ihop som helt ny for er båda att jonglera tillsammans med två barn.

• Fjäril kär

Jamen alltså .. Han upplever ju detta för första gången med DIG.  Han har inte levt med dig tidigare.  Allt ni gör från och med nu är ju lika nytt för honom också eftersom du är en ny partner. Ni skapar allting nytt tillsammans. 

En kärnfamilj kommer ni ju givetvis bli ändå om ni skaffar barn ihop. Det blir ju DIN kärnfamilj. Ditt biologiska barn gör er till en kärnfamilj och förmånen att också få vara bonusfamilj. 

Och om han inte levt med någon efter barnets mamma så är ju detta alldelses nytt och speciellt för honom att få nya erfarenheter av att leva med en kvinna som är bonusmmma. Att få dela sitt föräldraskap med dig blir nytt. 

Alla barn som föds är olika och alla barn är speciella och oavsett hur många man än föder är det barnet alltid ett oskrivet blad man upplever för första gången.  Om det inte vore så skulle ju ingen våga skaffa mer än ett barn..  

• Anonym (r)

Ett nytt barn är en ny upplevelse. Alla graviditeter skiljer sig åt, alla födslar. Jag har svårt att se vad du ser för i slutändan vad spelar det för roll?

+ 10 år sedan sist

• Anonym (Ella)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 22:46:30 följande:

Det är inte alla som klarar av att leva i en bonusfamilj. Om du redan nu känner så här så är frågan hur du fixar det om ni skaffar barn. 

Tänker också lite så.
    Han kommer vare sig att kunna eller vilja vara 100% I bebisbubblan för han har redan ett barn att ta hand om 
    Han kommer behöva prioritera det barnet, hämta/lämna på skolan el förskolan, delta i möten etc.
    Han har gjort allt det en gång redan och inget barn är det andra likt men ni kommer in i det från olika håll. 

Sen har han inga barn med DIG. Frågan är dock om det räcker?
    Om det här ska bli frågor som du kommer fundera över,  tampas med och aktivt bearbeta på daglig basis för alltid så är frågan om det känns rimligt. 
    Du måste släppa det och aldrig "go there" igen känns det som och det kan nog behövas proffshjälp för att nå dit.
Svar på tråden Jag är ett problem.