Inlägg från: Anonym (Tyvärr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyvärr)

Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?

Toppen! Jag har själv dumostrat i åratal

Tyvärr är det förmodligen slutdumpstrat nu iom de nya reglerna kring sophantering för affärerna från årsskiftet. 

• Anonym (Tyvärr)
    Räkan77 skrev 2024-01-04 04:51:54 följande:
    Vad är det för nya regler?

Jag tycker dumpstring är tilltalande, men kommer själv inte längre än till "kort datum hyllan". Så för mig skulle det inte vara något problem. 
    Anonym (där sa du nåt!) skrev 2024-01-04 12:49:46 följande:
    Jaha vad är det som förändras då?

Från och med årsskiftet ska allt innehåll skiljas från förpackningarna innan det slängs. Jag och de flesta som jag känner som dumpstrar tar ju bara förpackad mat och annars prylar. Men nu ska all mat hällas ut. Det är så synd för mycket av det som slängs är inte ens utgånget datum utan kan vara allt från går ut samma dag, om ett par dagar eller om flera månader för att det är något annat fel på förpackningen, som tryckfel, eller att en enda förpackning gått sönder i ett parti. Eller bara inte är aktuellt längre. Jag dumpstrade massor med julmat från flera butiker efter jul, som inte går ut på flera veckor än, inklusive julostar, skinkor, pepparkakor, choklad mm. Även julpynt och sånt.

Hoppet från mig och andra dumpstrare är att affärerna blir bättre på att sälja ut saker som annars skulle ha slängts men där kommer andra regler runt livsmedelshantering in som kan göra det omöjligt. Jag ska ut igen ikväll och se hur det ser ut men förmodligen är det slutdumpstrat.
  • Anonym (Tyvärr)
    Tukt skrev 2024-01-04 13:40:01 följande:

Nu dumpstrar jag inte själv. Men de jag pratat med, läst om eller på annat sätt har erfarenhet av, är rätt medvetna människor. Om den mat de tar, skulle kunna mätta fattiga, så skulle de nog låta bli. Tror det problemet är lika stort som att folk stjäl ur tiggarnas muggar.

Många dumpstare delar med sig till fattiga, för många fattiga kan inte ta sig ut själva. Ensama föräldrar, funktionshindrare och pensionärer med låga inkomster. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Tukt skrev 2024-01-04 16:14:20 följande:
    Vet du anledningen till lagen? Tänker att utsorterad mat utan förpackningar kan bli till biogas. Och då är det ju i alla fall något bra med det hela.
    För att citera Naturvårdsverket direkt: "Syftet med kravet på att skilja förpackningar från dess innehåll är att förebygga att avfall uppstår; minskat matsvinn och ökad materialåtervinning av förpackningars avfall". Enligt mig är et naivt att tro men det är det officiella syftet. Vi får väl utvärdera det med tiden.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Dumpstrar-dejten) skrev 2024-01-05 20:10:35 följande:
    Ok, om jag förstår dig rätt kan detta beslut innebära slutet för dumpstrarna?
    Ja, det är en stor risk för det. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Dumpstrar-dejten) skrev 2024-01-05 20:25:44 följande:
    Killen Dumpstringslyx har +10 000 följare på Facebook. Han verkar vara nr 1 i Sverige.

Undrar vad han tänker om det. Han finner 95 % av familjens mat bland sopor.
    Han postar även i dumpstringsgruppen jag är medlem i. Jag har inte sett om han gjort något inlägg där i frågan. 

Lustigt nog kom ett inlägg i gruppen, från en annan medlem, just när jag började skriva detta. Talk of the devil.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Knut Kragballe) skrev 2024-01-05 22:50:35 följande:

Den stora frågan är ju att man borde åskådliggöra slöseriet i samhället idag. Det är inte bara mat som slängs. Fungerande prylar som kanske har en kantstött förpackning eller säsongs-saker. Det är märkligt att vi pratar så mycket om miljöförstöring men inte lika mycket om överkonsumtion och svinn.

Skulle behövas en Greta Thunberg till fast fokus på svinnet.

Håller med. Vi som dumpstrar snackar mycket om det också men att få gehör utanför är svårt. Det blir mycket snack om mat för det är på en annan nivå av förjävlighet men annat dumpstrar ju också och behöver belysas. Men mycket av det andra sparas också längre, går oftare i återvinning mm. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Dumpstrar-dejten) skrev 2024-03-09 21:55:02 följande:

Nu ska jag bege mig uti soprummet och se vad jag kan finna.

Kanske hittar en god ostmacka att äta!

Jag, på riktigt, varit ute och dumpstrat ikväll och hittat bra mycket bättre än en ostmacka. Den här gången också. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Dumpstrar-dejten) skrev 2024-03-09 23:37:19 följande:
    Ok, vad fann du för kul saker?
    Allvarligt, jag dumpstrar inte, men annat skulle jag nog kunna leta efter.
    Förlåt att jag inte svarade dig på så länge. Jag däckade med förkylning och sen glömde jag av det. 

Dumpstring är ju inte bara mat i containrar utan har fått en vidare betydelse. Jag hittar ofta prylar vid sidan om, i soprum, mm. Även prylaffärer av olika slag brukar ha någonstans de slänger saker. En gång för några år sedan hade en lekssaksbutik slängt 8 lådor lego.

Förra gången jag dumpstrar hittade jag:
    10 bitar fransyska som inte hade gått ut.
    6 liter vaniljyoghurt som gick ut samma dag
    Ett flak majonnäs i glasburk där en hade gått sönder. 
    5 paket smör
    15 småpaket påläggsskinka av den billiga sorten.
    Dito salami. 
    3 blombuketter
    12 paket chokladhjärtan
    Massor massor av Marabou choklad, jag tror vi räknade till 150 st kakor av båda storlekarna och alla smakefna. 

Sen fanns det massa katt och Hundmat också men det vågade jag inte ta för jag hörde att något blivit återkallat men mindes inte vilket märke. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Dumpstrar-dejten) skrev 2024-03-16 17:21:10 följande:

Fan vet om jag inte ska börja dumpstra. Testa på det. Få höra andras reaktioner.

Testa. Du har mycket att vinna och kanske lite tid och bensinpengar att förlora. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tyvärr)

Jag känner nog inga snåla män. Inga jag kommer på i alla fall. Och absolut inte de som dumpstrar, de är tvärt om löjligt givmilda med både tid, pengar, kunskap och kärlek. 

Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?