Inlägg från: Anonym (Dumpstrar-dejten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dumpstrar-dejten)

Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?

Din toppendejt avslöjar att han/hon dumpstrar = letar bland sopor och containrar efter främst mat, men även fter andra saker.

Spontan tanke?

Wow modernt att återvinna! Usch, fy! Nja eller något annat?

Nästan allt annat i kontakten känns bra och lovande.
    Någon man vill träffa fler gånger och så kommer detta avslöjande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-11 18:49
    Om jag förstått saken rätt kan nya regler fr 1/1 förändra situationen för dumpstrare och helt enkelt göra det omöjligt att fortsätta.

Vi testar ny frågeställning.

Dejten letar efter saker bland sopor och i containrar. Ok eller inte ok?

• Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-04 15:23:25 följande:
    Anonym (där sa du nåt!) skrev 2024-01-04 12:49:46 följande:
    Jaha vad är det som förändras då?

Från och med årsskiftet ska allt innehåll skiljas från förpackningarna innan det slängs. Jag och de flesta som jag känner som dumpstrar tar ju bara förpackad mat och annars prylar. Men nu ska all mat hällas ut. Det är så synd för mycket av det som slängs är inte ens utgånget datum utan kan vara allt från går ut samma dag, om ett par dagar eller om flera månader för att det är något annat fel på förpackningen, som tryckfel, eller att en enda förpackning gått sönder i ett parti. Eller bara inte är aktuellt längre. Jag dumpstrade massor med julmat från flera butiker efter jul, som inte går ut på flera veckor än, inklusive julostar, skinkor, pepparkakor, choklad mm. Även julpynt och sånt.

Hoppet från mig och andra dumpstrare är att affärerna blir bättre på att sälja ut saker som annars skulle ha slängts men där kommer andra regler runt livsmedelshantering in som kan göra det omöjligt. Jag ska ut igen ikväll och se hur det ser ut men förmodligen är det slutdumpstrat.
    Ok, om jag förstår dig rätt kan detta beslut innebära slutet för dumpstrarna?
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-05 20:24:13 följande:
    Ja, det är en stor risk för det. 
    Killen Dumpstringslyx har +10 000 följare på Facebook. Han verkar vara nr 1 i Sverige.

Undrar vad han tänker om det. Han finner 95 % av familjens mat bland sopor.
    Anonym (där sa du nåt!) skrev 2024-01-05 21:29:27 följande:

Ju mer jag satt in mig i detta, desto mer sympatiserar jag med dumpstring.

Tack för denna tråd, jag har fått nya perspektiv.

Verkar som möjligheterna för att dumpstra nu kraftigt försämras, men det går ju att leta efter annat än mat.
    Anonym (Knut Kragballe) skrev 2024-01-05 22:50:35 följande:

Den stora frågan är ju att man borde åskådliggöra slöseriet i samhället idag. Det är inte bara mat som slängs. Fungerande prylar som kanske har en kantstött förpackning eller säsongs-saker. Det är märkligt att vi pratar så mycket om miljöförstöring men inte lika mycket om överkonsumtion och svinn.

Skulle behövas en Greta Thunberg till fast fokus på svinnet.

Vi behöver inga Hamassympatisörer.

Fler åsikter?
    Din dejt letar efter saker bland sopor. Behöver inte vara mat, men kan vara tidningar/böcker, möbler ,porslin osv

Ok eller inte ok?

Någon mer som vill skriva ngt?

Det visar sig att dejten dumpstrar och han/hon gillar i allämnhet att rota efter saker bland det som andra slängt.

Ok, kanske eller inte ok?

Anonym (B) skrev 2024-03-04 03:13:45 följande:

Det är inte ett normalt beteende att rota i andras sopor. Låter dessutom snålt, som att personen inte kan eller vill lägga sina pengar på kvalitativa saker.

Hade dumpat direkt om jag fick veta. Snålhet är det värsta som finns, utöver att vara ofräsch och bara allmänt knepig.

Vad ger dig rätten att bestämma vad som är normalt och onormalt?
    Allt handlar inte om pengar utan att man tar tillvara på saker som slängs och använder dem.

Dumpstar inte, men köper nästan alla kläder jag har second hand.

Det är medvetna människor som dumpstrar.
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 06:57:04 följande:
    Vad ger mig rätten? En kombination av ordförståelse och vanligt folkvett.

Det är en minoritet av folket som är snåla nog att snoka runt i högar av skräp och kvinnor brukar inte uppskatta snåla män. Jag bara säger som det är.

Att handla second hand är inte samma sak som att rota runt i ofräscha sopor. Sånt sysslar bara snåla eller utblottade människor med. Kan ha en viss förståelse för den sistnämnda typen men inte den första. Snålhet går fetbort som sagt.
    Du bär både på okunskap och fördomar.

Mer än någonsin tidigare pratar man om att ta tillvara på det som slängs och du tror bara det handlar om snålhet.

Det handlar såklart om både ekoonomi samt miljömedvetenhet.
Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?