• Anonym (nkönuip)

Chansen för gemensam vårdnad?

Anonym (?) skrev 2024-01-03 20:44:37 följande:

men han tänker tvärtom. Han vill ha vårdnad först och sen umgänge men tror inte han kommer vilja ha umgänge ändå sedan när det väl kommer till kritan. 

Bara så påfrestande att få de här mailen om att han ska ?ta tillbaka vårdnaden? 

Svara bara lugnt att javisst stäm du mig på vårdnaden om du vill och berör inte detta mer. 

Orkar han inte träffa barnet ens en dag så orkar han troligen inte driva igenom vårdnadstvisten heller. Har han träffat en ny som undrar varför han inte träffar sitt barn eller varför har han fått för sig detta nu? 

• Anonym (nkönuip)
    Anonym (?) skrev 2024-01-03 21:13:26 följande:

jag vet inte varför han börjar med detta nu. har ingen inblick alls i hans leverne eller livssituation. 

skulle han stämma för gemensam vårdnad så behövs det ju att umgänget byggs upp över tid och det kommer isåfall vara en del i processen och det skulle han inte orka med? men så psykiskt påfrestande att få de mailen?

Ok, jag tror risken är ytterst liten eftersom du som sagt erbjuder umgänge. 

OM han börjar tjafsa med detta så förklara bara din ståndpunkt, att han mycket gärna får umgänge med barnet, att han får välja dagar själv osv, men att du inte vill ha gemensam vårdnad just nu eftersom du vill att umgänget ska fungera först så du inte riskerar att stå där sen med gemensam vårdnad och en förälder som inte orkar, men som ändå måste godkänna en massa saker. 

Att frågan om gemensam vårdnad kan tas upp i ett senare skede när allt är etablerat. 

Svar på tråden Chansen för gemensam vårdnad?