• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-01-03 20:53:01 följande:
    Svårt eller?? Dra in de onödiga utgifterna: inget träningskort, inga lunchpengar (maten är gratis om ni bor i Sverige), mindre månadspeng, inget jävla "diverse", nöjen får hen betala från sin månadspeng, mobilen är på tok för dyr, hygien ska ingå i vad du som förälder betalar.

Ungen är bortskämd!
    Onekligen!
    Mobilkostnaden är på tok för dyr och beror på att det är nr 3 i ledet, en effekt av hennes npf där den glömts bort och hon behöver ha en så jag ser hennes plats när hon är ute. Men fortfarande en kostnad.
  • Anonym (Gabrielle)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:34:04 följande:
    Pengarna får hon ju inte i handen, men det är vad hon kostar. Det hon får kontant är månadspeng och klädbudgeten, alltså drygt 1500:-.
    Men ja, det är helt åt helvete känner jag nu. Särskilt när hon är så otacksam.
    Det är väldigt få 14-årigar som har så mycket pengar att röra sig med. 
    Konsumentverkets uträkning är ju bara ett snitt på vad det KAN kosta i månaden . Men det står ingenting om om att det MÅSTE kosta den summan.  
    Majoriteten av befolkningen lägger definitivt inte ner dom summorna utan håller en betydligt stramare budget och barnen får helt enkelt lära sig att både hushålla och lära sig att är det slut så är det slut och spara pengar till det dom vill ha.  
    Jag lärde mina barn att jobba ihop sina pengar med tex sälja jultidningar och lotter, stå på loppisar med egna bord, dela ut reklam eller vad som nu fanns tillgängligt i omgivningen när dom växte upp.  
    Kläder har dom fått köpa vid behov och definitivt inte varje månad. Jag har hellre sponsrat en dyrare jacka tex när jag visste att det var ett behov och vettigt val än att tusenlappar spenderats på kläder som varken behövs eller ens används utan bara köps. 
    Min yngsta son är 15 och köpte en mobil för egna pengar och en mobil i hans egen budget ( 2000 kr som han sparat via studiebidraget) den har kontantkort. Han får påfyllning på 200 kr i  månaden som täcker 1GB surf och samtal och använder wifi där det finns . Tar surfen slut så är det slut och hans problem.  
  • Fjäril kär
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:56:27 följande:
    Onekligen!
    Mobilkostnaden är på tok för dyr och beror på att det är nr 3 i ledet, en effekt av hennes npf där den glömts bort och hon behöver ha en så jag ser hennes plats när hon är ute. Men fortfarande en kostnad.
    Kanske en smartwatch kan vara en möjlighet om ni på olika sätt behöver veta vart hon är?  Går ju att ringa och ta emot sms med också. Kan ju mobilen lämnas hemma ibland om hon nu slarvar bort den då och då. 

Alternativt- köp billiga mobiler och satsa på kontantkort. 
  • Räkan77

Träningskortet skulle jag definitivt betala, viktigt att röra på sig 

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:56:27 följande:
    Onekligen!
    Kan ni göra något åt mobilkostnaden då? Köp en snorbillig utan abonnemang. Såg också att hon behöver lite extra pengar där kring lunch men de 25:- får faktiskt ingå i månadspengen.
  • Anonym (Enkelt)
    Räkan77 skrev 2024-01-03 21:02:31 följande:

Det är gratis att cykla och gå! Ingen behöver gymkort egentligen.
  • Anonym (KL)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:
    Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

Låter faktiskt helt sjukt mycket.
    Vi har såhär för min 14-åring:

Busskort 350:-
    Månadspeng 150:- (väldigt lågt, jag vet)
    Kläder 400:- (inklusive ytterkläder, fotbollsskor etc) Vi köper basen tillsammans en gång i halvåret, önskas något utöver basplagg får han stå för det själv.
    Träning 200:- (avgift till fotbollsklubben)
    Mobil 160:- (han har fått mobilen i julklapp för tre år sen och den funkar än).
    100:- för varje godkänt prov i skolan. Han har haft otroligt svårt att motivera plugg och detta har verkligen varit avgörande. Inte missat ett enda prov sedan vi införde detta för ett år sedan. 

Han sparar mycket. Frågar alltid om det finns något han kan göra för att tjäna in mer pengar (för han vill inte använda de han redan har). Jobbar hos släktingar med att måla, fixa, röja, passar djur osv för att tjäna mer.
  • Anonym (Sanna)

Är verkligen oerhört tacksam för all input jag får här. Så tack för det, verkligen! Känner mig ödmjuk på något sätt och har verkligen tänkt att det är mig det är fel på som tycker hon får alldeles för mycket redan. Jag tror jag haft rätt usel självkänsla i samband med ekonomi och att inte riktigt kunna bedöma själv vad som är rimligt.
    Så tack!

• Studentpappa
    Räkan77 skrev 2024-01-03 21:02:31 följande:

Helt klart, ett gymkort som används skulle jag definitivt betala. Hellre det än att hon väljer bort det för smink eller fika. 

Dottern och hennes kompisar åker gärna slalom i lokala backen, ska mycket till för att jag skulle säga nej till det. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ui)

Hur försöker ni reda ut hennes svårigheter? Jag menar, hon kan väl inte fortsätta slarva bort mobiler och äta toast i särskilt många år till?

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi