• amiilee

BIM februari 2024

Fick min mens (💔) idag så hoppar över till denna tråd.

Har testat bisolvonmetoden i tre månader och det har inte hänt något. Tagit från CD1 till pos ÄL-test 1 tablett 3 ggr om dagen. 

Börjar ta ÄL-test typ CD 9 alt 10 beroende på hur mitt sekret ser ut :) 

Vi testade SMEP förra cykeln men det gick ändå inte. Kändes lite stressigt att få ihop det så vi kommer nog köra på varannan dag hädanefter som förr. 

Känns som man testat det mesta nu? nu vill vi ha lite tur också :)

1/2 nellys, andra barnet, femte försöket
    1/2 hejkoala, trejde barnet, femte försöket
    2/2 pippi12345, tredje barnet, femte försöket
    2/2 LillaPingvin, tredje barnet, tredje försöket
    3/2 Anga, tredje barnet andra försöket 
    3/2 Sopp, 1:a, 5e försöket
    4/2 Madicken2023, tredje barnet, fjärde försöket
    4/2 Anonym01082121, 2:a barnet, ca försök 9-10
    5/2 Nimet123 , 5e barnet , andra försöket
    6/2 amiilee, 1a barnet, 10e försöket 
    10/2 Anonimato, Rainbow Baby, tredje försöket
  • amiilee
    Hejkoala skrev 2024-01-12 07:05:47 följande:

Hej! 

är det bara du eller har din partner även tagit Bisolvon? 

Endast jag. Ser inte på ett teoretiskt plan varför det skulle hjälpa att mannen tar det? :) 

• amiilee
    Anonym (Anonym 8) skrev 2024-01-19 22:25:19 följande:

Fått uvi nu. 

måste nog till läkaren imorgon.
    någon som vet hur urinvägsinfektion påverkar fertilitet? 
    är de kört denna månaden pga uvi? 

Tror inte UVI påverkar fertilitet mer än att det inte är bra om det går obehandlat. Sen är man kanske inte supersugen på att ligga om man har UVI. Men en antibiotika-kur är ju ofta bara 5 dagar :) 
  • amiilee
    pippi12345 skrev 2024-01-21 09:11:08 följande:
    1/2 nellys, andra barnet, femte försöket
    1/2 hejkoala, trejde barnet, femte försöket
    1/2 pippi12345, tredje barnet, femte försöket
    2/2 LillaPingvin, tredje barnet, tredje försöket
    3/2 Anga, tredje barnet andra försöket 
    3/2 Sopp, 1:a, 5e försöket
    3/2 Jagälskarsommaren, 1a barnet, 19e försöket 
    4/2 Madicken2023, tredje barnet, fjärde försöket
    4/2 Anonym01082121, 2:a barnet, ca försök 9-10
    5/2 Nimet123 , 5e barnet , andra försöket
    6/2 amiilee, 1a barnet, 10e försöket 
    6/2 Längtar, 2a barnet, 10e försöket 
    8/2 Juliab, 2a barnet, sjunde försöket
    10/2 Anonimato, Rainbow Baby, tredje försöket
    13/2 Pälsboll, första barnet
    18/2 Hsim, tredje barnet, andra försöket efter MA

Ägglossningen kom en dag tidigare för mig så uppdaterar bimlistan med en dag 😅 måste detta gå vägen nu! 
    hur går de är för er andra som har bim i början av februari?

Min temp är fortfarande låg och har sannolikt ÄL onsdag kommande vecka så nu har bebisverkstaden börjat om här hemma? sexar varannan dag fram till bekräftad ÄL from CD 9. 

• amiilee
    Juliab skrev 2024-01-21 18:59:45 följande:

Hej hopp! 

Just detta har jag funderat lite på, vi Brukar gör samma sak fast från CD10. Men efter att ha läst lite olika saker så verkar det som att tesen om att spermier kan överleva upp till fem dagar bara är under förutsättning att fertilt sekret finns. Annars dör de ganska snabbt. Så, finns det någon mening egentligen att ha sex från CD 9/10 utan fertilt sekret om ägglossning väntas först flera dagar framåt? 

å andra sidan har man ju inget att förlora på det heller 🤪

Tror det fertila sekretet hjälper spermierna men betyder inte att de dör utan det. Dessutom kan man ju ha fertilt sekret men liksom ?längre? upp så om man inte är jätteduktig på att undersöka det så kan man ju missa sitt fertila fönster :) Upplever att jag har mindre fertilt sekret denna cykel vid denna tid men vi ligger på som vi gjort tidigare för att inte missa.
  • amiilee
    bebissugen91 skrev 2024-01-27 19:43:15 följande:

På måndag ska jag göra en HSS undersökning, en spolning av livmoder och äggledare för att se så där är fri passage. Någon som gjort en sådan?

Jag gjorde i september under vår utredning! 
  • amiilee
    bebissugen91 skrev 2024-01-28 08:26:42 följande:

Jag har bara bokat in en spolning, 4500kr landar det på men det får vara så. Vill mest utesluta att det är det som är problemet så att jag kan slappna av lite. Hur upplevde ni undersökningen? Tittar dom närmare på äggstockarna, om man har någon äggblåsa som håller på att mogna? Ska ha ägglossning 2 dagar efter spolningen nämligen. Får positiva ältest varje månad men förstått att det inte är en garanti för att man faktiskt ägglossar. Hade varit skönt att få en bekräftelse på det med. 

Jag gjorde i samband med min utredning och då gjorde hon vaginalt UL och såg att äggblåsorna var påväg att mogna. Men man behöver ju kolla med UL i samband med själva HSSG så det kan de säkert svara på. De hade svårt att få in slangen rätt på mig och fick göra fyra försök innan de använde en annan. Det var mest det som var jobbigt - att känna att det inte gick och man ligger ju lite utsatt position? När de väl spolade kändes det som mensvärk ungefär. Allt såg bra ut på undersökningen för min del :) 
  • amiilee
    bebissugen91 skrev 2024-01-29 09:33:08 följande:

Nu har jag varit på äggledarspolning. Allt såg jättefint ut 😊 fin livmoder och fri passage. Har en ledande äggblåsa med ägglossning imorgon. Så skönt att veta att jag faktiskt ägglossar och inte bara har positiva ältester som inte leder till ägglossning i slutändan. Får inte ha sex förrän imorgon kväll pga infektionsrisk så jag hoppas vi hinner. Större chans att bli gravid pga spolningen nu kommande cykler enligt fertilitetsläkaren.

Vad skönt att det gick bra! Vi fick inga restriktioner efter min spolning utan det var snarare ?passa på att ligga nu?. Det är omdiskuterat om spolning ökar chans för graviditet. Har ej kunnat bevisas vetenskapligt (läste på rätt mycket om detta inför spolningen). Men håller såklart tummarna att det går vägen för er! ❤️
  • amiilee
    bebissugen91 skrev 2024-01-29 17:57:33 följande:
    Konstigt att det kan vara så olika rekommendationer. Vart gjorde du din spolning? Funderar på att trotsa det. Kanske dumt men vill inte missa chansen denna månaden. 
    Har också läst på en massa om det finns en större chans eller inte. Märkligt att läkaren sa så.

Tack så mycket ❤️ gjorde ni en full utredning?

Vi gjorde utredningen på C-medical i Uppsala (privat klinik med avtal med regionen). Där gjorde läkare vaginal ultraljud för att undersöka äggblåsor och det såg väldigt bra ut (därför tog hon inte prov för AMH). Vi gick igenom mina cykler och hon tyckte allt lät helt normalt. Min man lämna spermaprov som även det var normalt. Och sen spolningen då :) Vi gjorde utredningen efter bara fyra månader för vi var nojiga och ville se att allt stod rätt till, vilket det gjorde (dock inne på 10e försöker nu utan ett plus). 

Vart gjorde du utredning eller gjorde du enbart spolning (är ju inte jättemkt mer man gör om cykeln är normal måste jag säga). Känner du dig nöjd? 

• amiilee
    bebissugen91 skrev 2024-01-30 10:14:39 följande:

Amilee - 
    Fick ni den utredningen landstingsfinansierad? Eller får ni det när det går ett år?
    Vi är mitt uppe i försök 6 nu och jag gjorde enbart spolningen. Mest för att jag nojjar så mycket, men allt såg så fint ut. Har dock inte tagit hormonprover och så. Min sambo har väntat barn tidigare(även om det slutade i missfall i v12) så förmodligen är allt ok från hans sida.

Hoppas ni får ert plus snart ❤️

Det kostade bara som ett läkarbesök att gå dit. Tror det var kring 400 kr, jag behövde 2 läkarbesök (ett nybesök och ett för spolning som inte kostade något extra än besöksavgiften). Min man behövde ett läkarbesök och fick betala ytterligare för spermaprov (tror det var 1500kr). Så allt som allt tror jag vi la ut 2700 kr. Tror att det är för att de har avtal med regionen(?). Ringde bara och bokade tid även om det bara hade gått 4 mån. Men verkar vara olika i olika regioner :) 

Behövdes inga hormonprover tyckte hon då jag tempar och tagit Lh-test där allt såg normalt ut. 
  • amiilee
    fancyr skrev 2024-02-01 10:56:13 följande:

Måste fråga er. Fick något jag tror är äggviteflytning idag, beräknad äl 5 februari. Jag är ny på det här med flytningar men jag tyckte det såg ut som äggviteflytning, det var inte supermycket men jag testade att ta det mellan fingrarna och "bygga en bro" det kunde bli en bro på typ 1-1,5 cm.. Räknas detta som äggviteflytning då?

Låter som äggvitesekret, ja. Skulle börja med ÄL-stickor tidigare för att inte missa. Brukar börja mysa till det när jag ser äggvitesekret vilket kan vara allt från 3-6 dagar innan själva ÄL-dagen. Och ibland ägglossar man ju tidigare. 
  • amiilee
    fancyr skrev 2024-02-01 17:54:54 följande:
    beräknad Äl på måndag, 5e så det är ju inte helt otroligt med fertilt sekret ☺️
    Det har du rätt i, inte koll på dagarna haha 😂
  • amiilee
    Juliab skrev 2024-02-02 22:16:43 följande:

jag vet inte vad jag ska tro? 
    jag tog ett tidigt Babyplan innan jag sprang ut. Sjukt stressad. Glömde kolla och la det i badrummet. Kommer hem ett par timmar senare och ser detta 😱 

jag vet att man inte ska titta flera timmar senare och jag tror nog inte på det egentligen. 

DPO 10. BIM tis eller ons. 

Oj vad spännande! Svårt att veta i och med att det avlästes så sent men håller alla tummar och tår. Tempar du? Isf hur är tempen? Uppdatera gärna imorgon :) 
  • amiilee
    Juliab skrev 2024-02-03 06:46:23 följande:

Samma idag. ser lika lite eller lika mycket beroende på hur man ser det. Får nog vänta till typ måndag och testa igen.  

lägger jag dem bredvid varann så ser de likadana ut  
    båda bilderna är från idag  

jag ställer mig in på en kemisk. Kan inte tro att alla dessa försök äntligen har gett frukt!!! 

Jag ser ett streck på nedersta bilden! Håller tummarna för dig att det bara blir starkare. 
Svar på tråden BIM februari 2024