• Anga

BIM februari 2024

Mensen kom idag! Så på?t igen Skrattande

BIM-lista februari 2024

1/2 nellys, andra barnet, femte försöket
    2/2 pippi12345, tredje barnet, femte försöket
    2/2 LillaPingvin, tredje barnet, tredje försöket
    3/2 Anga, tredje barnet andra försöket 
    10/2 Anonimato, Rainbow Baby, tredje försöket

• Anga
    Hejkoala skrev 2024-01-07 16:24:00 följande:

För oss gick det på första försöket med nr1. På 8:e försöket med nr2, dock räknar vi sen x (utomkved) då vi börja försöka igen direkt men de sa typ att jag ej skulle försöka på minst 4 månader men ja vi gjorde de o tur va väl de.
    nu med nummer 3 så är vi på försök nummer fem. 

två år emellan nummer 1 och 2. Sen nu hoppas vi iallafall kanske att få 3 år mellan 2 o 3 om vi hinner innan december.. 
    Jag blir så besviken på min kropp och ledsen varje gång mensen kommer för vi vill så gärna ha ett barn detta året. 
    Vet inte om min kropp fungerar sämre pga endast en äggstock eller pga endometriosen.. 

äter ni något speciellt i kosttillskott? 

vet många skriver bidrottninggelé o rosenrot men jag vet inte om ja vågar prova sånt ..

Jag känner mig lite lurad av min kropp. Blev gravid på första försöket med både barn 1 och barn 2. Nu är det visserligen andra försöket bara men ändå. Man hinner ju tänka så mycket. 
    Skyller på min man dock för exakt när jag kände att ägglossningen skedde så var han ute just den kvällen av alla kvällar?. och vi hann inte få till det inom 12 timmar, från jag fick ÄL värken, vilket vi gjort med de andra två och som jag tror är mitt fönster för att bli gravid hehe. Även om dom säger upp till 24 timmar så tror jag det är kortare. men men. Jag tog också ut min spiral 20/12 och fick ÄL+ 24/12 så vi hann inte med en ordentlig cykel för smep metoden och bidrottninggelen hann nog inte verka.

Denna månad blir det smep metoden 100% med början CD8, jag började med bidrottninggelen på min mens första dag och kommer ta LH tester varje dag. Min man får avboka ALLT när jag får ÄL (haha). Ska även börja ta folsyra men den har inte kommit än. Nu jävlar kör vi haha!

• Anga
    Hejkoala skrev 2024-01-09 12:23:27 följande:

Någon som provat bisolvonmetoden?

Nej, läste precis om den idag faktiskt. Men förstår inte hur man ska ta den? Ska man ta det varje dag eller bara vid ÄL, vet du mer? Glad
  • Anga
    pippi12345 skrev 2024-01-11 09:51:07 följande:

Någon som kör smep-metoden? Fattar att man ska köra varannan dag från cd8 till pos ältes, då kör man tre dagar på raken, sen paus en dag men sen då? Är på cd8 idag och brukar få äl runt cd17

Jag kör smep metoden denna månad. Är på CD7 idag och vi "tjuvstartade" igår redan på CD6. Som du säger har man sex på ÄL+ dagen sedan 2 dagar till alltså tre dagar på raken, sen pausar man en dag för att sen ha sex en dag till.
    Sen är man "klar" och ska ha maxat sina chanser.
    Enligt min app ska jag ha ÄL CD16 så vi är nära varandra på BIM då :)
  • Anga
    Hejkoala skrev 2024-01-11 07:23:55 följande:

Vilket dag börjar ni ta äl-tester? 

min cykel är 24 dagar och enligt cb ska jag börja dag 6.. dvs idag. Men ?vet? min äl sker mellan dag 9-16 , eller egentligen vet jag inte det men det är då jag fått maximal fertilitet de senaste månaderna. Tänker jag kan ju inte ha äl innan dag 9 för det visar ju varje månad annat med testerna.. 
    hur gör ni ? När börjar ni testa? 

Jag började första dagen som mensen var slut alltså CD5 typ, men det är för jag tog ut spiralen 20/12 och har ingen aning vilken cykeldag jag har ÄL (även om jag känner den) så vill ha koll på stegringen. Med tanke på att din ÄL kan komma redan CD9 så hade jag testat så snart din mens är slut. Jag kör med billiga stickor tills jag får en stegring då kör jag dubbelt och fortsätter med stickor men testar också med clearblues ägglossningstest.
  • Anga
    Anonym (Sopp) skrev 2024-01-18 23:32:55 följande:

CD 11 för mig idag. Började äl-testa på dag 9 enligt clearblues sida (rosa test). neg imorse men testade en gång till på eftermiddagen och till min förvåning fick jag utslag och positivt idag cd 11.. tidigt då jag brukar få utslag dag 12 men oftast 13?
    vi har kört på varannan dag sedan cd 8 och bestämde oss nu att mysa 3-4 dagar i rad för säkerhets skull. 
    Jag har varit rädd för att äl-tester och sex på planerad tid ska ge minskad lust men min sambo är överförtjust och är just nu den som påminner mig om att testa och vill helst köra på flera gånger om dagen, hans engagemang får i sin tur mig att hålla glöden uppe. 
    Men, är det dumt att ha sex flera gånger per dag nu under äl-dagen eller ska man hålla sig till bara en gång/dag?
    hoppas på ett lyckat försök denna månaden, vi är iallafall riktigt taggade nu när det blev utslag lite tidigare.

Det rekommenderas väl att ha sex ofta på ÄL men spermiernas kvalitet kan vara sämre om man har för ofta - likaså om man har för sällan. Men eftersom du fått bekräftad ÄL hade jag kört på! Glad

• Anga
    Juliab skrev 2024-01-21 18:59:45 följande:

Hej hopp! 

Just detta har jag funderat lite på, vi Brukar gör samma sak fast från CD10. Men efter att ha läst lite olika saker så verkar det som att tesen om att spermier kan överleva upp till fem dagar bara är under förutsättning att fertilt sekret finns. Annars dör de ganska snabbt. Så, finns det någon mening egentligen att ha sex från CD 9/10 utan fertilt sekret om ägglossning väntas först flera dagar framåt? 

å andra sidan har man ju inget att förlora på det heller 🤪

När jag läst på om smep metoden och att ha sex varannan dag from CD8 så är det för att ha ?nya? spermier som är mer alerta. Är det gamla spermier så är dom inte lika rörliga och det kan påverka när det väl är dags. Så säg att ni inte haft sex på 6 dagar sen får du positivt ÄL test och då har ni sex, då är inte spermierna så rörliga och alerta som det kanske behövs för att bli gravid. Det är inte bara oss och våra ägg det hänger på utan även kvaliten på spermierna och för att optimera spermiernas kvalitet ska man inte ha för ofta men tillräckligt ofta för att ha nya pigga spermier. Enligt forskningen i boken där dom går igenom smep metoden så är det optimala varannan dag för att ha bra spermie produktion. 

är ingen expert men har läst väldigt mycket om smep metoden haha 

• Anga

Kan ni hjälpa mig hur jag ska tänka kring ÄL test.
    Jag har testat varje dag sen mensens sista dag, tog ut spiral i december och vet ingenting om min cykel därför har jag testat så mycket. Igår på CD18 fick jag stegring på ÄL test men strecket var inte lika starkt som teststrecket. Gjorde typ fyra test igår med 4 timmars mellanrum och det var en stegring men strecket blev aldrig lika starkt som kontrollstrecket. På kvällen vid 21 tog jag clearblue ÄL test och fick glad gubbe. Så antog att jag ändå hade LH stegring och förhoppningsvis är fertil idag eller imorgon. Min fråga nu är - att min temp gick ner imorse efter att ha gått upp igår, gjorde ett till ÄL test som fortfarande har ett väl synligt streck men fortfarande inte lika starkt som kontrollstrecket. 
    Hur ska jag tänka?? Haha - ska vi köra som aldrig förr nu eller ska jag fortsätta smep tills äl stickorna är riktigt positiva? Eller ta clearblue gubbens indikation och köra på? 
    Jag känner alltid min ägglossning så jag kommer veta när den inträffat men då är det lite sent att bara hinna ha sex en gång och efter ägglossning. Vad jag förstår det som är det bättre att ha haft sex dagen innan och på ÄL dagen... inte när den inträffat. Mycket tankar nu. 

• Anga
    1/2 nellys, andra barnet, femte försöket
    1/2 hejkoala, trejde barnet, femte försöket
    1/2 pippi12345, tredje barnet, femte försöket
    2/2 LillaPingvin, tredje barnet, tredje försöket
    3/2 Sopp, 1:a, 5e försöket
    3/2 Jagälskarsommaren, 1a barnet, 19e försöket 
    4/2 Madicken2023, tredje barnet, fjärde försöket
    4/2 Anonym01082121, 2:a barnet, ca försök 9-10
    5/2 Nimet123 , 5e barnet , andra försöket
    6/2 amiilee, 1a barnet, 10e försöket 
    6/2 Längtar, 2a barnet, 10e försöket 
    7/2 Anga, tredje barnet andra försöket 
    8/2 Juliab, 2a barnet, sjunde försöket
    10/2 Anonimato, Rainbow Baby, tredje försöket
    13/2 Pälsboll, första barnet
    13/2 Dilys, andra barnet, första försöket efter MA
    18/2 Hsim, tredje barnet, andra försöket efter MA
    20/2 fancy, tredje barnet, tredje försöket

Uppdaterar mitt datum i listan då jag fick positivt ÄL test precis!
  • Anga
    Anonimato skrev 2024-01-24 21:39:10 följande:

heej, tänkte fråga här.. 
    det är första gången jag kör äl test så här? hur hade ni tolkat bilden nedan? 

Jag har samma app och lägger också in äl test (tempar också).
    Jag ser två alternativ på vad som hänt.
    1. Du kan ha peakat på morgonen CD18 och därav har stegringen gått ner till eftermiddagen.   
    2. Det ser ut som att din kropp försökte ägglossa CD17 men inte gjorde det. Svårt dock att veta om du inte tempade. 
    Mina har peakat vid 1,71 och 1,33. Vid 0,89 har jag fått "high". Tror din CD17 på 0,71 var precis under gränsen för high. Och som sagt hade du tempat morgon CD17 hade du kanske peakat. Jag hade fortsatt ta ÄL test om jag var du och hade möjlighet. Vet dock att det kan bli dyrt. Men för att inte missa om det är så att kroppen kommer försöka igen.
    Hur långa cykler har du?
  • Anga

ÄL+ 23/1, dipp i tempen 24/1 och höjd temp 25/1 = bekräftad ÄL 24/1. Nu är det bara den läääängsta väntan till BIM. Hoppas tiden går fort. skulle vilja vara en person som orkar vänta till BIM innan test, men känner jag mig rätt kommer jag börja som senast ÄL+9 Tyst
    När börjar det klia i fingrarna för er? 

• Anga
    Hejkoala skrev 2024-01-26 06:46:02 följande:

Va tvungen att ta ett digitalt. 
    Men känns ändå falskt positivt vågar inte tro på detta. 

Stanna stanna kvar 

STORT GRATTIS!! Åh så härlig känsla! 
  • Anga

Är det någon som är duktig på temp?
    Tempat denna cykel och ligger över baslinjen men igår och idag är jag precis över baslinjen och undrar om det kanske är kört då. Visst ska tempen stiga för varje dag för att man ska kunna gissa att det är graviditet? 28/1 hade jag 36,99 vilket kändes lovande men igår och idag har den legat på 36,55 båda dagarna. 
    Gud vad knäpp och manisk man blir i bebisskapande.. 

• Anga
    fancyr skrev 2024-02-02 10:36:15 följande:
    Jag ser 😃 tror inte det är spökstreck 😍
    Tack för svar! Ska nog ta ett digitalt imorgon Tyst
  • Anga
    fancyr skrev 2024-02-02 11:37:42 följande:

Skulle ni säga att detta är ett positivt LH test? 

Jag tycker det är positivt. Om du tar ett i eftermiddag idag så kommer nog vänster streck vara starkare än kontroll strecket Glad
  • Anga

Mitt test var positivt ändå och inget spökstreck Skrattande
    tog ett tidigt digitalt idag. och sen en vanlig sticka som var mycket tydligare idag än igår :)
    Har inte känt mig så gravid än men det är bara ÄL+11. Enda symptomen har varit molvärk varje dag sen ÄL+7 typ, och mer flytningar.
    iiih så glad men overkligt på samma gång. Vågar inte riktigt tro det. BF 16/10. Hoppas på massa fler plus och att vi följs åt i en BF oktober grupp längre fram. 
Svar på tråden BIM februari 2024