Inlägg från: Anonym (Otydligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Otydligt)

Feminismen har missat unga killar

Anonym (Rio) skrev 2024-01-15 21:00:19 följande:
    Det räcker att läsa länken jag länkade för att konstatera att det är skillnad på hur lagen hanterar män och kvinnor i S och att feministerna har varit en pådrivande faktor i detta.
    På vilket sätt hanterar lagen män och kvinnor olika? 
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-15 21:10:30 följande:
    Kvinnofridskränkning är ett exempel. Motsvarande för män finns inte.

Men om du läser vad Margareta Winberg skriver i länken så kan du notera att de stiftat lagar med utgångspunkt i att kvinnor är offer och män förövare.
    Jo, det finns motsvarande för män. Alla män går under grov fridskränkning om de utsätts för olika typer av våld av kvinnor eller av män. Kvinnor går under kvinnofridskränkning eftersom den typen av våld som lagen pratar om är vanligast att män utsätter kvinnor för. Det är mycket konstigt att du känner dig kränkt av en ren sanning som händer i samhället. När man läser länken ville S dela upp det även för att kunna föra statistik. 
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-15 21:25:53 följande:

Otydligt
    Jag känner mig inte det minsta kränkt av det. Jag bara konstaterar att män och kvinnor inte är helt lika inför lagen.

Jag konstaterar att män och kvinnor är lika inför lagen eftersom straffen är detsamma oavsett om man blir dömd för dåden. Skillnaden dock med denna lagen är att enbart 5% av kvinnor som utsätts för våld anmäler det vilket gjort att andra aktörer kan anmäla åt kvinnornas vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala män som brukar våld mot kvinnor.
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-15 21:37:41 följande:

Otydligt.

Du påtalar att könen är lika inför lagen och ger sedan exempel på att de inte är det. Du har rätt i det sistnämnda, fel i det förstnämnda.

Du blandar nog ihop begreppet att vara lika inför lagen. Att vara lika inför lagen handlar om att om man blir åtalad, ska det utredas likadant oavsett om man är man eller kvinna och utmynnas i samma straff om man blir fälld. Alla andra tillägg handlar om att underlätta för den grupp som är mest utsatt, i detta fallet kvinnor som blir oftast utsatt för den typen av våld som lagen pratar om. Tycker du inte att det är ett problem att endast 5% av kvinnor anmäler män som brukar våld i nära relationer? 
  • Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-15 21:45:23 följande:
    Jasså är vi kvinnor det?

Sitter och läser BRÅ's statisk...

BRÅs statistik säger helt tvärt emot dig.
    Enligt BRÅs egna statistik över misshandel, så var männen mer utsatta än kvinnor, och det var mer män som anmälde misshandel, och var mer utsatta för misshandel.

Så rent statistiskt sett så är det ju bättre att vara kvinna än man, man löper mer risk som man att bli utsatt för misshandel än som kvinna.

https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/vald-och-misshandel.html
    Din länk handlar bara om misshandel. Våld innefattar så mycket mer, sexuellt våld, fysiskt våld, psykiskt våld etc, listan kan göras lång. Det intressanta dock med länken du postade är att majoriteten av män står för misshandeln mot andra män och kvinnor. Varje år är det ca 30 000 anmälda män för misshandel jämfört med ca 8000 kvinnor som är anmälda för misshandel. Män är ju onekligen mer våldsamma både mot varandra och mot kvinnor. 
  • Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-15 22:01:40 följande:
    Nej,det står uttryckligen i lagtexten , 4 kap Brott mot Frihet och Frid,  ett lite tilläggsisolering följande

"Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, ska han i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (2021:1108)."

För den som kan läsa så står det uttryckligen "före GROV kvinnofridskränkning". Brottsrubriceringen "kvinnofridskräkning" finns inte.
    Tycker knappsats det är "lika inför och/eller lika via lagen" alls med dessa punktmarkeringar av kvinna.
    Du skriver det uppenbara, att mannen döms för grov kvinnofridskränkning. Helt rätt! Inte det jag pratade om i mitt tidigare meddelande dock. Jag menar att straffet blir detsamma som om man blivit dömd för motsvarande, dvs grov fridskränkning. Straffen är inte olika, utan de är exakt lika även om de har olika namn.
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 22:25:07 följande:
    Jag förstår att utsättas av våld inom vad som borde vara en trygghet inom hemmet borde dömas hårt. Kan säkert jämföras med att bli nedklubbad på gatan eller utsatt för de psykologiska aspekterna såsom ett eskalerande våld och kontroll. I somliga fall även skyddad adress som kräver specifika samhällsinsatser. Någon som blir nedklubbad på gatan behöver antagligen inte motiveras av den ökade samhällskostnaden skyddad adress exempelvis.
    Exakt. Det som de andra inte verkar förstå i tråden är att kvinnor tillhör majoriteten som utsätts för våld i hemmet, att detta varit mer dolt tidigare i samhället och behövde uppmärksammas genom att göra tillägg i lagen i form av grov kvinnofridskränkning, både för att föra statistik och göra det lättare för kvinnor att anmäla och kunna åtala sina män som brukar våld i nära relationer. Gruppen män som blir utsatt av våld av kvinnor i nära relationer är en liten grupp jämfört med kvinnor som blir utsatta av män. 
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 22:20:02 följande:
    Ja, Hur ska man lösa det här problemet? Någon föreslog "skattelättnader" som ett svar på allt. Tror inte de som argumenterar i tråden är särskilt intresserade av jämställdhet egentligen.
    Jag tror inte det heller för då hade de tagit upp riktiga exempel där män är uppenbart särbehandlade på ett negativt sätt i samhället. Än så länge har inte ett enda exempel uppkommit. 
  • Anonym (Otydligt)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 23:21:18 följande:
    Kanske om andra aktörer också kunde anmäla åt mäns vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala?
    Normalt sett anmäler man brott på egen hand. Om man ser att det finns ett stort mörkertal på grund av rädsla för att anmäla så finns det ju anledning till att stärka hjälpen, så som de sett gällande kvinnor där endast 5% anmäler sina män gällande våld i nära relationer. Frågan är om män har behovet av hjälp att anmäla brott om de blir utsatta för våld i nära relation av en kvinna eller samkönad eller om de är mer benägna att anmäla själva om de blir utsatta för våld i nära relationer. Det kanske är något för framtida forskning. 
  • Anonym (Otydligt)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 23:20:33 följande:
    Kan en man dömas för båda för samma tillfälle? Dvs kan det vid en dom för brottet grov kvinnofridskränkning även samtidigt bli en extra dom för brottet grov fridskränkning? Eller är det antingen eller och aldrig både och?

Så som jag tolkar lagen så kan man inte det om man bor tillsammans i ett äktenskapsliknande förhållande (sambo/make) utan då hamnar brottet under grov kvinnofridskränkning. 

Hittade detta nedan:
    Anmälningar om upprepat våld mot kvinnor räknas som grov fridskränkning endast i de fall där parterna inte bor ihop. Om parterna bor eller har bott med den misstänkte räknas det som grov kvinnofridskränkning.

• Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-16 00:00:40 följande:
    Varför "framtida forskning"..

Varför inte börja redan nu?
    Med framtida forskning menar jag forskning som inte är påbörjad ännu. 
  • Anonym (Otydligt)
    Tow2Mater skrev 2024-01-16 00:43:40 följande:
    En del forskning har ju gjorts. Men även om man bara går på de 17% som  BRA säger är det ju inte en forsumbar andel. Och män anmäler ännu mer sällan än kvinnor.

Brottsförebygganderådet (2009a) publicerade år 2009 en rapport som är Sveriges första att belysa mäns utsatthet för våld i nära relationer.  I rapporten framkom att en av sex personer som utsätts för våld i nära relationer är män och den visar även att män är mindre benägna att anmäla än vad kvinnor är. År 2014 utgavs en annan rapport där det framgick att andelen män som utsattes för våld i nära relation nästan var lika stor som andelen utsatta kvinnor. Det som skiljer sig är att män utsattes för lindrigare våld än kvinnorna samt att männen inte behövde söka vård lika ofta till följd av våldet (BRÅ 2014). Nybergh (2013) belyser en studie i Sverige som inkluderat mäns utsatthet för våld i nära relationer vilken visade att omfattningen var jämlik. Av studien framkommer att våldets karaktär skiljer sig mellan könen,där kvinnor utsätts för grövre fysiskt våld och män främst utsätts för psykiskt våld.
    Det kvinnliga våldet gentemot män utgör dock en problematik som sällan presenteras i forskning eller media vilket medför att män som våldsoffer hamnar i skymundan.
    (Andersson, E&Östlund, E.Men as victims of intimate partner violence. Degree project in social work, 15 credit points. ?MalmöUniversity: Faculty of Health and Society, Department of Social Science, 2020.)

När man studerar utsatthet för brott i nära relationer under livstiden är det dock en större andel kvinnor som uppger att de varit utsatta; drygt 25 procent av kvinnorna och knappt 17 procent av männen i befolkningen.
    Andelen kvinnor som gjort en anmälan var något större än andelen män.

bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
    Jag tror den stora skillnaden är att män utsätts mer för psykiskt våld än fysiskt våld i nära relationer och det kan ju vara en avgörande orsak. Kvinnor blir mördade som ett resultat av våld i nära relationer på grund av fysiskt våld, något som män oftast inte blir av en kvinna, därav allvaret i våldet mot kvinnor. Jag tror det är svårt att jämföra psykiskt våld med fysiskt våld. 
  • Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-17 04:04:56 följande:
    Enkelt förstår du...

Bara för att du har allvarliga problem med att skilja på "fokus på feminism" och "feminismens fel", så måste inte andra göra detta sedu.

Apropå att inte svara på frågor.. Du kräver ju av andra att de skall svara på dina frågor..
    När skall du svara på andras frågor. Det vägrar du att göra..

Ganska så ful debatteknik av dig att begära av andra att de skall svara på dina frågor, e men du duckar helt själv att svara på frågor.

Problemet med hela tråden är att du och dina likar pratar om att S har tappat de unga killarna eftersom S fokuserat för mycket på feminismen, som ett mantra, men ni kan inte specifiera vad S faktiskt menar att konsekvenserna är, vilket Skopan vill ta reda på. Ni är så övertygade om detta mantra, utan att nämna exempel på hur detta fokus har drabbat unga killar med riktig fakta utan det enda man läst hitills i tråden från er är egna åsikter och vad ni tror. Tro gör man i kyrkan?

Tunn trådstart och tunn debatteknik av dig och dina likar i tråden. 

• Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-18 21:58:55 följande:
    Säger du det?

Förutom då att Skopan bör lära sig skillnaden mellan "skylla på feminismen" och "fokus på feminismen", så skall du lära dig att skilja på "budskap" och "budbäraren". 

Det är ju Sossarnas sak att förklara varför de har fokuserat på feminismen OCH även konsekvenserna av detta.  Men jag vet att det är direkt överkurs för dig att förstå detta.

Jo en sak till. Det har givits vissa förklaringar i tråden, om du bekvämar dig med att läsa ordentligt, på vad konsekvenserna har blivit på S fokus. Men det har ni hårdnackat undvikit och sitter och  ni lägger tid och energi på
    trycka ner åsikter i halsen på folk, åsikter folk inte har och även lägga or i munnen.

Även om trådstarten kanske är lite tunn, så är det aldrig en ursäkt och aldrig en förklaring att Skopan skall sitta och anklaga folk för att de skyller på Feminismen ( isig) som hen gör, när folk faktiskt säger "mycket fokus på feminism".

Varken du eller Skopan verka ju fatta att det är en signifikans skillnad mellan detta.

Ännu ett innehållslöst inlägg skriven av dig, som förväntat! 

Eftersom du och dina likar upprepat S ord som ett mantra så är det upp till er att ta reda på vad S faktiskt menar istället för att leva i en fantasivärld där ni skriver både det ena och det andra vad ni tror att S menar. 

Jag har sett klippet där S pratar om saken sedan de första sidorna i tråden och de är väldigt fåordiga och otydliga med vad de faktiskt menar. Därför är det intressant att du och dina likar har kunnat läsa in så mycket i S lilla utspel där ni drar absurda slutsatser av den lilla information som getts. Då får man vara beredd på att andra kommer reagera och ifrågasätta detta. 

• Anonym (Otydligt)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-18 20:24:31 följande:

Det skrämmer mig faktiskt. Någon kallar mig för radikalfeminist till och med pga deras oförmåga att föra en sansad diskussion. Då anser jag mig själv inte ens vara feminist.

Det ska tydligen bara existera befästningar och exakta poler. Är någon för jämställdhet som också betyder att man gör upp med ojämställdhet (även för kvinnor) så innebär det tydligen att man är feminist. Hur har dessa agitatörer föreställt sig att jämställdhet ska uppnås? Låtsas som att problem inte existerar?

Jag är för att unga mäns skolgång ska bli jämställd t ex. Men jag synar att feminismen ska vara orsaken till ojämvikten (varken aktivt eller passivt). Jag anser däremot inte att dejting ska regleras som någon tagit upp, det är bara absurt. Vissa i tråden visar på så mycket hat. Jag känner en oro för framtiden om dessa element säger sig stå bakom jämställdhet.

De har visat sin svaghet om och om igen när de har  använt sig av mobbning, för det är den enda försvarsmekanismen de verkar besitta. De är inte kapabla att föra normala diskussioner. Det bara rinner av mig. Jag har också blivit anklagad för att vara påverkad av feministisk propaganda, trots att jag aldrig kallat mig för feminist. Om jag skulle vara feminist, vilket jag låter vara osagt, så skulle jag vara stolt över det. Feministerna har gjort mycket för oss kvinnor!

Du har rätt i det du säger, att man måste kunna se ojämlikheterna och att feminism och mäns rättigheter inte är motpoler mot varandra. Tyvärr så upplever jag att vissa i tråden tycker och ser att det finns ett krig mellan feminism och jämställdhet för männen vilket är absurt. De är påverkade av högerextrema radikala tankar och de röstar säkert på SD hela bunten. SD är det mest kvinnofientliga partiet som finns och vill begränsa kvinnors rättigheter igen.

Sverigedemokraterna, vill riva upp flera av kvinnorörelsens och jämställdhetspolitikens viktigaste reformer. Bland annat vill partiet begränsa aborträtten, ta bort reserverade månader ur föräldraförsäkringen och införa ett nytt vårdnadsbidrag.

Partiet vill även återinföra vad man kallar ?frivillig? sambeskattning. Det är en reform som skulle rasera en av jämställdhetspolitikens viktigaste hörnstenar. När sambeskattningen avskaffades 1971 fick kvinnor incitament och möjlighet att förvärvsarbeta, försörja sig själva och fatta egna beslut om hur och med vem dem vill leva. Tack vare det har Sverige i dag högst andel förvärvsarbetande kvinnor i världen. Men denna 50 år gamla milstolpe vill Sverigedemokraterna alltså tillintetgöra.

• Anonym (Otydligt)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-18 23:55:43 följande:
    Skulle önska att det rann av mig också. Hatet i tråden påverkar mig. Det tystar mig däremot inte. Snarare tvärtom. Propagandan som dessa bedriver syftar till att skapa ett mindre jämställt samhälle där kvinnors rättigheter och friheter begränsas. Jag vet inte om de som skriver aggressiva inlägg faktiskt begriper det. Dom bidrar.

Har sett vad en del självutnämnda sd:are har skrivit. Tror inte att samtliga agressiva element i tråden är sd:are däremot. Man kan gissa vilka. Någon svänger med "vänsterfeminist" för att illustrera hur polariseringen ser ut. Tydligen så är "högerfeminist" en omöjlighet. 
    Propagandan mot feminism här i tråden är lika stark som gamla gubbar som propagerar om att unga kvinnor skulle vara attraherade av mycket äldre män I andra trådar. Det är väl ändå tur att samhället har en stark feminism som kämpar för kvinnors rättigheter, utan för den sakens skull tar ifrån mäns rättigheter. Vad nissarna säger i denna tråden är i grund och botten oviktigt :) feminismen är här för att stanna! 
  • Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-19 01:27:00 följande:
    Jaha så var det dags igen..

Ingen i denna tråden har hävdat att rättigheter tas i från männen för att kvinnor har samma rättigheter och skyldigheter.

Hoppas i framtiden att feminismen får mindre  fokus, och att man satsar likvärdigt på bägge könen..
    Vilken fultolkning du gjorde, som vanligt, och innehållslöst som vanligt. Då tar vi det igen, jag har inte skrivit vad någon skrivit i tråden i följande mening utan jag pratar om vårt samhälle. Däremot håller jag inte med dig om att andra i tråden inte skulle ha uttryckt en negativ korrelation.  

jag skrev följande; Det är väl ändå tur att samhället har en stark feminism som kämpar för kvinnors rättigheter, utan för den sakens skull tar ifrån mäns rättigheter. 

• Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-19 01:22:53 följande:
    Ja då kan du ju börja med att förstå och inse att det är fel av dig och hoppa på folk och anklaga dem för att skylla på feminismen,  när det skriver fokus på feminismen.
    Du som skriver mantrat om och om igen, varför har du så grava problem med att berätta faktamässigt vad S fokus på feminismen lett till för dessa drabbade unga män? Du kan ju börja förstå att vid detta laget låter du så långt ifrån trovärdig att man likväl kan scrolla förbi dina inlägg. 
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Hurdå_missat?) skrev 2024-01-19 16:13:25 följande:
    Hur är det då med gamla tanter som tror att yngre killar skulle vara intresserade av dem?
    Det är intressant att du tror att jag skulle ha en annan åsikt bara för att du byter ut gubbe till tant. Skillnaden dock på detta forumet är att tanter inte skapar tråd efter tråd om saken. 
  • Anonym (Otydligt)

Gäsp. Tråden har spelat ut sin rätt för länge sedan och jag är uttråkad av tråden, så jag lämnar denna. Ni får ha det så trevligt allihopa med i stort sett ingenting, för det är princip ingenting diskussionerna utmynnas i. 

Svar på tråden Feminismen har missat unga killar