![Anonym (Rio)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Nej, däremot är det var för sig två vanliga påståenden från feminister.Anonym (Skopan) skrev 2024-01-12 22:12:54 följande:Påstår du att jag sagt det?
-
@Skopan
Att du inte följer med på området betyder inte att du inte har rätt. Det räcker att gå in på Jämställdhetsmyndighetens hemsida så kan man enkelt konstatera att den inte är könsneutral. -
@Skopan
Läs vad jag skriver istället. -
@Skopan
Av det jag läser från dig så verkar du bara vilja debattera. Det gör det fullständigt ointressant att samtala med dig. -
Nej, det hade varit intressant om du velat samtala. Men av det jag läser så vill du debattera. Det gör det ointressant att samtala med dig.Anonym (Skopan) skrev 2024-01-12 22:40:36 följande:Hade det varit mer intressant om jag höll med dig i dina felaktiga påståenden alltså.
-
@Skopan
Jag avfärdar inte det du skriver. Jag konstaterar bara att du debatterar och ditt föregående inlägg bekräftar detta återigen.
Inget fel med att vilja debattera men då jag vill samtala har vi helt olika syften som inte går att förena. -
Fast uttalat feministiskt eller inte. Den svenska jämställdhetspolitiken är feministisk. Där vid lag är det inget som förändrats.Anonym (Mm) skrev 2024-01-13 08:20:56 följande:Från att alla skulle vara feminister runt tiden för me2-rörelsen, till att det idag är relativt få som uttalat är feminister talar sitt tydliga språk om hur populariteten minskat rejält. Det svänger snabbt.
-
@Gurksoppa
Man kan inte tvinga folk att jobba mer. Finns inget som tyder på att kvinnor skulle vara diskriminerade i utbildningssystemet eller på arbetsmarknaden. -
Det är din tolkning. Min erfarenhet är att kvinnor bränner ut sig själva. Det har inget med män att göra. Sedan skyller man på männen för kvinnornas resultat.Mimosa86 skrev 2024-01-13 11:59:39 följande:Nej, det är vi inte längre. Men när vi blir mödrar ändras spelreglerna helt. Hur samhället är uppbyggt kring arbete och familjeliv är helt ur en manlig kontext.
Därför är 4/5 utbrända idag kvinnor i 30 års åldern. För vi ska tydligen mäkta med att jobba 100% och samtidigt ha huvudansvaret för hem och familj.
Rent genetiskt har kvinnor svårare för stress och har dessutom sämre fysik vilket gör att arbetslivet är mer påfrestande för dem. Lägg därpå att kvinnorna i större utsträckning jämför sig med andra. Att kvinnor tjänar mindre och är mer sjuka och utbrända är således inte det minsta förvånande. -
Arbetslivet är uppbyggt för att maximera vinst. Det struntar fullständigt om man är man eller kvinna. Det intressanta är vad som levereras.Anonym (Mm) skrev 2024-01-13 12:22:21 följande:
Om du nu ser att arbetsklimatet är uppbyggt ur en manlig kontext(dvs att hårt och långvarigt arbete som gynnar företaget efterfrågas, utan avbrott för barnafödande, sjukskrivningar och vab) så behöver vi ju även lyfta att skolan är uppbyggd på ett sätt som passar bättre för tjejer, eller?
Men feminister ser bara de problem dom vill se för tillfället. Man har svårt att se helheten.