Inlägg från: Anonym (Dubbla måttstockar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dubbla måttstockar)

Feminismen har missat unga killar

Gurksoppa skrev 2024-01-08 22:56:09 följande:
    Dito. du verkar omyndigförklara män och låta män slippa ta ansvar för sitt eget liv. det brukar vara lösningen på allt. Sitt passiv och gråt-runka till familjeliv då uppfylls alla drömmar ska ni se. jag ska nog börja dagdrömma om att bli miljonär, verkar enklare än att behöva jobba för det själv
    Vad har du själv att erbjuda om man tar bort sex ur ekvationen? 
    Gurksoppa skrev 2024-01-08 22:56:09 följande:
    Dito. du verkar omyndigförklara män och låta män slippa ta ansvar för sitt eget liv. det brukar vara lösningen på allt. Sitt passiv och gråt-runka till familjeliv då uppfylls alla drömmar ska ni se. jag ska nog börja dagdrömma om att bli miljonär, verkar enklare än att behöva jobba för det själv
    Män måste prestera, vara drivande och framgångsrika för att bli valda. För kvinnor räcker det med att ha en fitta mellan benen.
    Gurksoppa skrev 2024-01-08 23:14:55 följande:
    vad har du? 🤢
    Trygghet vilket de flesta kvinnor värderar högra än t ex sex.
    Gurksoppa skrev 2024-01-08 23:14:55 följande:
    vad har du? 🤢
    Svarslös som vanligt och så en motfråga. Du är verkligen kass på att argumentera. 
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-08 23:07:13 följande:
    Ja, incitament för män att studera vidare saknas.
    Anonym (ABC) skrev 2024-01-08 23:00:06 följande:
    Stämmer inte
    Eller hur, då borde det inte existera ett problem för män generellt då de generellt har högre inkomster.

Jag påstår tvärtom att männen har större incitament än kvinnor att studera vidare:

"Men även i de grupper som har högre utbildning syns tydliga skillnader. Bland civilekonomer, jurister, läkare och civilingenjörer tjänar de 45-åriga män som blivit fäder betydligt mer än sina barnlösa manliga kolleger i samma ålder.

? På sätt och vis för ju kvinnorna den här ojämställdheten vidare eftersom de premierar män med höga inkomster, säger Marianne Sundström

Och inkomst ? där spridningen är mycket större bland män än bland kvinnor ? verkar vara en viktigare faktor än utbildning. Av en doktorsavhandling vid Stockholms universitet 2017 framgår det att i de par där kvinnan har högre utbildning än mannen, så tjänar mannen ändå i regel mer än kvinnan."

https://fof.se/artikel/2018/8/farre-man-blir-pappor/

Gurksoppa skrev 2024-01-08 23:39:00 följande:
    Läste du också vad jag skrev? eller plockar du russin ur kakan och skapar en ny parallell kaka? Om männen inte är nöjda med hur det är, så kanske de borde utvecklas. Missnöje leder till utveckling, men det är lättare att sitta hemma och tänka på fitta och beklaga sig att kvinnor väljer de starkaste männen/hanarna. Eller vad tror du?
    Kvinnorna sitter ju på familjeliv och gnäller om att män är ytliga när de ratar sockerfeta, tatuerade, blåhåriga troll med näsring och lillasyrrans kläder.
    Gurksoppa skrev 2024-01-09 00:01:55 följande:
    Är det så? Eller ditt antagande? Sök lite så hittar du studier på att kvinnor som lever utan barn och män tenderar att leva lyckligare. var är studierna på att kvinnor är mer olyckliga för att de *har för höga krav*? 
    Släng då ut fotbollssupportern så blir du lyckligare Cool
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-09 01:10:25 följande:
    Vilken trygghet? Det är tryggare att vara utan en man än med en man. Våld mot kvinnor och våldtäkter begås ofta av en man som har en nära relation till kvinnan. Dessutom lever vi inte på stenåldern längre där mannen är tvungen att skydda sin familj utan vi har ett rättsväsende för det. Du verkar inte riktigt hänga med i evolutionen. 
    Men instinkterna verkar sitta djupt rotade eftersom kvinnor följer samma mönster. Ungefär som att kvinnor fortfarande väljer män efter social status, utbildning och inkomst vilket inte förekommer i samma utsträckning hos män. 
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-09 19:50:34 följande:

Jag vet hur smurfen fungerar eftersom jag haft diskussioner med honom förr. Du EnAnonumius som påstår dig vara equalist, hur kommer det sig att du inte reagerar med en känsla av verklighetsfrånvändhet när vissa män i tråden skriver att män inte får ett förhållande eftersom alla kvinnor söker män med hög lön och hög utbildning och hög status? Det låter verklighetsfrånvänt men inte för dig tydligen du,equalisten, har inte reagerat på detta och efterfrågat källa. Varför? var var du någonstans när dessa uppenbart felaktiga påståenden kom ut på löpande band från dessa män i tråden? Var var smurfen någonstans, han som är så intresserad av studier och uppbackning?

Framför mig har jag en studie som talar emot dessa mäns påstående där man kollat på flera generationer sedan 40 talet och framåt. Den enda generationen där detta påståendet stämmer, att kvinnor väljer högutbildade män framför lågutbildade är 40-talister. Alla andra generationer i studien så väljer 50% eller fler kvinnor lågutbildade män och 31% högutbildade män. Männen i studien å sin sida som var högutbildade valde 50% eller mer lågutbildade kvinnor och endast 28% valde högutbildade kvinnor.

Det låter ju ganska logiskt att det är så här med tanke på att 40% av männen läser på universitet och 60% av kvinnorna. Det betyder att över 50% av männen är lågutbildade.  

slutsatsen i studien så framgår det följande?

En svensk man behöver alltså inte oroa sig för att bli ensam och barnlös bara för att kvinnorna passerat honom i utbildningsnivå. Han har god chans att bilda familj och få barn med en universitetsutbildad kvinna. Hon ratar nämligen inte män med lägre utbildning. Hon har i stället inrättat sig efter nya omständigheter där kvinnor i genomsnitt är bättre utbildade än män.

?Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig ? när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.? Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ?framtida intjäningsförmåga? som en viktig faktor i sammanhanget.

Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet.

? Dessa siffror är inget för vekhjärtade romantiker, utbrister Bo Rothstein när jag ringer upp honom.

Anonym (Skopan) skrev 2024-01-10 14:18:34 följande:
    Begriper inte du att sossarnas analys har ingenting med någon typ av forskning eller dylikt att göra. Det är det jag motsätter mig om.
    Sossarna kommer med ett påstående om att deras fokus på feminism har drabbat unga män, hänvisar till deras analys, ingenting om det påståendet går att läsa eller länkar till forskning som deras "analys" baseras på. Så vad förväntar du dig att jag ska bevisa egentligen? Borde vara upp till sossarna att bevisa hur feminismen har drabbat unga män i så fall. ELLER upp till dig att bevisa deras påstående eftersom du försvara den, eller hur?

Vad ska jag presentera? Titta här, noll fakta som understödjer
    Skjut inte budbäraren. Rikta din ilska mot sossarna och avkräv dem underlag för deras påstående.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar