Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Feminismen har missat unga killar

Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-15 21:34:34 följande:
    Jag konstaterar att män och kvinnor är lika inför lagen eftersom straffen är detsamma oavsett om man blir dömd för dåden. Skillnaden dock med denna lagen är att enbart 5% av kvinnor som utsätts för våld anmäler det vilket gjort att andra aktörer kan anmäla åt kvinnornas vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala män som brukar våld mot kvinnor.
    Borde det inte vara bra om andra aktörer också kunde anmäla åt mäns vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala? Varfor kunde man inte forbättra lagen både for kvinor och män?
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-15 22:21:39 följande:
    Du skriver det uppenbara, att mannen döms för grov kvinnofridskränkning. Helt rätt! Inte det jag pratade om i mitt tidigare meddelande dock. Jag menar att straffet blir detsamma som om man blivit dömd för motsvarande, dvs grov fridskränkning. Straffen är inte olika, utan de är exakt lika även om de har olika namn.
    Kan en man dömas för båda för samma tillfälle? Dvs kan det vid en dom för brottet grov kvinnofridskränkning även samtidigt bli en extra dom för brottet grov fridskränkning? Eller är det antingen eller och aldrig både och?
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 23:13:46 följande:
    Hur skulle lagen förbättras för män? Hur är män missgynnade?
    Kanske om andra aktörer också kunde anmäla åt mäns vägnar om de har kännedom om våldet för att lättare kunna åtala?
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-15 23:37:12 följande:
    Normalt sett anmäler man brott på egen hand. Om man ser att det finns ett stort mörkertal på grund av rädsla för att anmäla så finns det ju anledning till att stärka hjälpen, så som de sett gällande kvinnor där endast 5% anmäler sina män gällande våld i nära relationer. Frågan är om män har behovet av hjälp att anmäla brott om de blir utsatta för våld i nära relation av en kvinna eller samkönad eller om de är mer benägna att anmäla själva om de blir utsatta för våld i nära relationer. Det kanske är något för framtida forskning. 
    Har för mig jag läst att man tror mörkertalet är ganska stort  i detta brott. Dvs män anmäler inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-15 23:52:23 följande:

Så som jag tolkar lagen så kan man inte det om man bor tillsammans i ett äktenskapsliknande förhållande (sambo/make) utan då hamnar brottet under grov kvinnofridskränkning. 

Hittade detta nedan:
    Anmälningar om upprepat våld mot kvinnor räknas som grov fridskränkning endast i de fall där parterna inte bor ihop. Om parterna bor eller har bott med den misstänkte räknas det som grov kvinnofridskränkning.

Ok, det är ju bra att det inte kan bli dubbla domar för samma brott för en man.
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-16 00:03:49 följande:
    Med framtida forskning menar jag forskning som inte är påbörjad ännu. 
    Kanske det kan finnas lite pengar över till det snart nu när femisistprojekten minskar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-16 00:03:49 följande:
    Med framtida forskning menar jag forskning som inte är påbörjad ännu. 
    En del forskning har ju gjorts. Men även om man bara går på de 17% som  BRA säger är det ju inte en forsumbar andel. Och män anmäler ännu mer sällan än kvinnor.

Brottsförebygganderådet (2009a) publicerade år 2009 en rapport som är Sveriges första att belysa mäns utsatthet för våld i nära relationer.  I rapporten framkom att en av sex personer som utsätts för våld i nära relationer är män och den visar även att män är mindre benägna att anmäla än vad kvinnor är. År 2014 utgavs en annan rapport där det framgick att andelen män som utsattes för våld i nära relation nästan var lika stor som andelen utsatta kvinnor. Det som skiljer sig är att män utsattes för lindrigare våld än kvinnorna samt att männen inte behövde söka vård lika ofta till följd av våldet (BRÅ 2014). Nybergh (2013) belyser en studie i Sverige som inkluderat mäns utsatthet för våld i nära relationer vilken visade att omfattningen var jämlik. Av studien framkommer att våldets karaktär skiljer sig mellan könen,där kvinnor utsätts för grövre fysiskt våld och män främst utsätts för psykiskt våld.
    Det kvinnliga våldet gentemot män utgör dock en problematik som sällan presenteras i forskning eller media vilket medför att män som våldsoffer hamnar i skymundan.
    (Andersson, E&Östlund, E.Men as victims of intimate partner violence. Degree project in social work, 15 credit points. ?MalmöUniversity: Faculty of Health and Society, Department of Social Science, 2020.)

När man studerar utsatthet för brott i nära relationer under livstiden är det dock en större andel kvinnor som uppger att de varit utsatta; drygt 25 procent av kvinnorna och knappt 17 procent av männen i befolkningen.
    Andelen kvinnor som gjort en anmälan var något större än andelen män.

bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-16 01:16:38 följande:
    Jag tror den stora skillnaden är att män utsätts mer för psykiskt våld än fysiskt våld i nära relationer och det kan ju vara en avgörande orsak. Kvinnor blir mördade som ett resultat av våld i nära relationer på grund av fysiskt våld, något som män oftast inte blir av en kvinna, därav allvaret i våldet mot kvinnor. Jag tror det är svårt att jämföra psykiskt våld med fysiskt våld. 
    Jo, men man kan ju undra hur mycket av allt detta psykiska våld som leder till mäns depressioner och självmordsbenägenheter. Som sagt, forhoppningsvis kanske mer forskningsanslag nu kan ges till forsking om män när det ensidiga feministfokuset saktar av.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-16 02:45:22 följande:

Det är inte en vågskål där två olika företeelser tar ut varandra. 

Det är ganska stötande att du insinuerar att mäns depressioner och självmordstal ska bero på kvinnor. Hela retoriken verkar mynna ut till att nedspela det dödliga våldet kvinnor faktiskt blir utsatta för.

Som sagt i icke-feministiska Ryssland så tar män livet av signifikant högre än Sverige. Du kan dra slutsatser från det. De är uppenbara.

Varför det? Du vill inte kännas vid att kanske även mäns depressioner och självmord kan bero på det våld som det motsatta könet tillfogar, i detta fall kvinnor.

Ryssland är inte Sverige. Jag pratar inte om Ryssland alls.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-16 03:07:57 följande:
    Om du vill säga att mäns depressioner och självmordstal beror på kvinnors våld och är motverkade av feminismen så behöver du presentera bevis för det, annars så är det bara kvinnoförakt. och kvinnohat.
    Om du kunde läsa innan du skriver kanske du skulle forsta.

Tar det igen - Som sagt, forhoppningsvis kanske mer forskningsanslag nu kan ges till forsking om män när det ensidiga feministfokuset saktar av.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-16 17:22:31 följande:
    Stå för det du skriver i stället för att insinuera att kvinnors våld är orsaken till att män blir deprimerade och begår självmord. Det är bara kvinnohat.
    Om du kunde läsa innan du skriver kanske du skulle förstå.

Tar det igen - Som sagt, förhoppningsvis kanske mer forskningsanslag nu kan ges till forsking om män när det ensidiga feministfokuset saktar av.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-16 19:25:31 följande:
    Tow2Mater skrev 2024-01-16 01:47:42 följande:
    Jo, men man kan ju undra hur mycket av allt detta psykiska våld som leder till mäns depressioner och självmordsbenägenheter. Som sagt, forhoppningsvis kanske mer forskningsanslag nu kan ges till forsking om män när det ensidiga feministfokuset saktar av.
    Som sagt, om du vill påstå att kvinnors våld mot män leder till att män blir deprimerade och tar självmord så behöver du presenter någon form av bevis för det. Dina tankar i spekulationsform är bara ett sätt att framföra kvinnohat.
    Det är bara du som inte förstår. Sluta nu. Jag kan dessutom skriva det jag skriver, och det är inte alls kvinnohat. Ge dig!
  • Tow2Mater
    Anonym (Rio) skrev 2024-01-16 19:26:34 följande:
    Gurksoppan och Skopan är troll. Mycket möjligt att de egentligen är samma konto. Pratar som AI-robotar bägge två.
    Skopan används ju till att ösa upp soppan :) Ha ha
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-16 19:52:43 följande:
    Skulle jag spekulera i motsvarande att män är anledningen till att alla kvinnor blir deprimerade och tar självmord så vore det manshat. Det du skriver är stötande.
    Jag har aldrig sagt det är så. Därför har jag sagt flera ggr nu att du borde läsa vad jag skriver. Och sluta försök lägg ord i andras mun. Det är ännu en ful debattteknik du har.

Och jag tror nog det kan finnas kvinnor som blir både deprimerade och tar självmordsförsök pga våld de utsatts för- har inte feministiska studier visat om det kan vara så eller inte? eller menar du att de har missat att studera detta?
  • Tow2Mater

Att ni orkar. Gå och diskutera lite brösthärdning i amningstråden istället, det börjar bli en riktigt underhållande tråd.

• Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-19 13:13:55 följande:
    Så allmänt nedlåtande inlägg mot kvinnor. Brukar du sprida hat kopplat till kön?
    ha ha ha! så brösthärdning är också hat nu.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-19 19:08:50 följande:
    Du menar att du skrev det av välvilja? Så snällt. Inte sysslar du med förakt eller hat inte.
    Varken hat eller förakt mot kvinnor. Mer lite lättsamt förakt mot fenomenet brösthärdning, oavsett om det gäller kvinnor eller män. Ha ha! Mycket ska man höra innan öronen trillar av som det heter.
  • Tow2Mater

Låter som skopan har tagit ett par skopor for mycket ikväll och kan inte hålla sina svarsinlägg till rätta nick.

Svar på tråden Feminismen har missat unga killar