Inlägg från: Anonym (Otydligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 12:12:17 följande:
    På ytan kan det se ut att vara samma, men det skiljer sig åt.

Om kvinnor uppfattar att högern inte bryr sig om vård och omsorg och därför inte röstar på dem så kan högern BÖRJA bry sig om vård och omsorg och på så sätt locka fler kvinnor.

Om männen uppfattar att Socialdemokraternas feminism stöter bort dem från partiet så måste Socialdemokraterna SLUTA med sin feminism för att locka tillbaka männen.

Två helt skilda scenarion.

Det är förstås enklare för högern att bli bättre på vård-politik än det är för Socialdemokraterna att ge upp feminismen.

Vilken blaska. kvinnor röstar på vänstern för att de drar i frågor som är viktiga för dem, dvs jämställdhet, äldreomsorg, skola osv. Män röstar på högern eftersom högerpartierna är mer konservativa, vill behålla det gamla, fokuserar på lag och ordning och invandrarpolitik. 

Högern har ett stort problem med att få kvinnor att rösta på dem eftersom de inte driver jämställdhetsfrågor. 

• Anonym (Otydligt)
    Postman skrev 2024-01-06 14:04:10 följande:
    I alla fall mer än vänstern, vänstern är uttalade feminister, man kan inte vara ett feministiskt parti och sen i nästa andetag säga att man arbetar för jämställdhet. För mig i alla fall så innebär det att de bara driver kvinnofrågor ur ett kvinnoperspektiv, det är inte jämställdhet för mig och inte ett parti för alla.
    Högern driver inga jämställdhetsfrågor. Det är inte prio för dem. 
  • Anonym (Otydligt)
    Postman skrev 2024-01-06 14:14:39 följande:
    Jodå det tycker jag allt att de gör men jag vet inte vilken prio det är för dem.
    De "ser människan" mer i alla fall än vad vänster gör som är uttalat sexistiska.

Då ser du något som högern gör som majoriteten kvinnor inte ser. Mycket konstigt att de inte lockar fler kvinnor att rösta på dem. 

Här har vi lite bättre objektiv statistik hur bra partierna arbetar för jämställdhet. Du är tyvärr lite för subjektiv Postman.

https://kvinnatillkvinna.se/feministisk-valkompass/

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-01-08 21:43:21 följande:

Var tror du alla incels kommer ifrån? Är en genomsnittlig incel en välutbildad tjänsteman med ordnat boende och god ekonomi?

Varför försvinner män från universiteten i rask takt?

Ser vi möjligen effekterna av den feministiska utbildningsreformen som Winberg & Co lade grunden till på 90-talet?

Männen försvinner från universitet eftersom de kan i princip få en relativt hög lön med en enkel gymnasieutbildning såsom målare, snickare, elektriker för att nämna några. Dessa är mansdominerade yrken och de tjänar nästan lika mycket som en utbildad sjuksköterska. Medellönen för en elektriker är 32.800, snickare 32.600 och målare 38.000. De kvinnodominerande gymnasieutbildningarna släpar efter lönemässigt. Meddellönen för en barnskötare är 26.000, undersköterska 27.900. 

Det gör att många kvinnor söker sig till universitetet eftersom de vill arbeta med något de tycker om och samtidigt få en hyffsad lön. Inte ens med en universitetsutbildning som är kvinnodominerad genererar speciellt hög lön. Kolla på medellönen för sjuksköterskor som ligger på 37.000 och jämför detta med en dataingenjör med medellön på 46.000. Inte ens med en universitetsutbildning som är kvinnodominerad kommer man upp i samma löner som mansdominerade utbildningar och utbildade kvinnor har i princip samma löner som en gymnasieutbildad målare som är mansdominerad. Du kan ju själv räkna ut att om en ung man endast behöver välja målare, snickare eller elektriker utbildning som genererar en helt ok lön, varför skulle de välja att läsa vidare då? Riksdagen bör sänka lönerna på de mansdominerade yrkena i gymnasiet så kommer fler män välja att läsa vidare, alternativt höja lönerna i kvinnodominerade yrken i gymnasiet och universitetet så att de kommer ikapp lönemässigt.

• Anonym (Otydligt)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-01-08 23:16:32 följande:
    Trygghet vilket de flesta kvinnor värderar högra än t ex sex.
    Vilken trygghet? Det är tryggare att vara utan en man än med en man. Våld mot kvinnor och våldtäkter begås ofta av en man som har en nära relation till kvinnan. Dessutom lever vi inte på stenåldern längre där mannen är tvungen att skydda sin familj utan vi har ett rättsväsende för det. Du verkar inte riktigt hänga med i evolutionen. 
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-01-09 08:44:35 följande:
    Men instinkterna verkar sitta djupt rotade eftersom kvinnor följer samma mönster. Ungefär som att kvinnor fortfarande väljer män efter social status, utbildning och inkomst vilket inte förekommer i samma utsträckning hos män. 
    Kvinnor har sin egen lön nuförtiden, vet inte om du missat detta. Kvinnor är inte beroende av män och deras inkomst. Män har ofta ingen social status eftersom de sällan kan upprätthålla relationer utan vill gärna att kvinnan ska dra i det sociala nätverket i relationen. Vi kan se att kvinnor hellre väljer att vara utan en man än att nöja sig med en man som inte passar in i hennes liv. Om en kvinna är drivande, skaffat en utbildning, god ekonomi osv så är det mer troligt att hon vill ha en likvärdig man. Det finns en studie som visar på att män är rädda och känner mindervärdighetskomplex av högutbildade kvinnor och som har hög lön och väljer oftare bort dessa. Män är rädda för kvinnor som är smartare, har bättre ekonomi osv och väljer därför oftare kvinnor som är lågutbildade med dålig lön. Män vill gärna inte känna sig mindre än vad de är och väljer därför bort rätt många kvinnor för att de vill behålla det traditionella patriarket i förhållandet. Tragiskt men sant. 
  • Anonym (Otydligt)
    Postman skrev 2024-01-09 16:17:34 följande:

Vilka är vi Som du hänvisar till. Det finns en studie, det var ett väldigt tunt argument. Du skriver män, jag tror knappast att MÄN är så värst rädda. Tvärt om vill jag påstå och är det är vissa män som backar så har det nog andra orsaker.  

Du verkar indränkt i feministisk falsk propaganda. 

Jaha så studier är inte lägre relevanta för att postman säger det? Snacka om att sitta på en hög häst när du får för dig att du kan invalidera en studie bara för att du inte är glad över resultatet. Dessutom har jag inte nämnt feminism någonstans i mitt inlägg. 
  • Anonym (Otydligt)
    ClumsySmurf skrev 2024-01-09 18:20:37 följande:
     Det finns en studie (som jag inte vill länka till 🙄) som säger att kvinnor är rädda för självständiga män...
    Clumsysmurf, om du läser majoriteten av inläggen i tråden så påstår rätt många rätt många saker utan att länka eller backa upp det dem säger. Det är intressant att du inte efterfrågat länkar av postman eller andra män i tråden utan låter dem påstå saker hejvilt. Så länge som du låter dessa nissar påstå saker hejvilt, så kommer inte jag låta mig bli särbehandlad av dig att tvinga fram länkar för att backa upp det jag säger.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar