Inlägg från: Anonym (ll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ll)

Feminismen har missat unga killar

Kermit1561 skrev 2024-01-03 00:07:42 följande:
    Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
    Utmåla (vita) män och manliga värderingar och beteenden som ett problem - bli sedan förvånad när inte män röstar på dig.
  • Anonym (ll)

Tråden behöver inte vara flera hundra inlägg lång.

Det är enkelt: sossarna har just upptäckt att du kan inte peka ut män och pojkar och deras intressen och beteenden som ett problem och samtidigt få dessa män och pojkar att rösta på dem.

Påstå att de är en del av "patriarkala strukturer" och "manligt förtryck" och de dem rösta på något annat istället.

Och jag är ganska säker på att den typen av påstådda fenomen som "patriarkala strukturer" osv är en del av feministernas idé-värld. Men jag kan ha fel.

Det går inte att både ha kakan och äta den. Vill man behålla sin tidigare stabila manliga väljarbas kopplade främst via jobbet/facket/LO så kan man inte utmåla dessa män som ett problem.

Nu har sossarna upptäckt detta och nej, de kommer inte att kunna ändra sig tillräckligt för att locka tillbaka männen igen.

• Anonym (ll)

Det är uppenbart att det är TVÅ olika scenarion i spel.

1) Partiet sossarna har lagt sina resurser på feminism och då slutat bry sig om killar och män och deras frågor. Om det beror på resursbrist eller om det beror på att det blivit "icke-korrekt" att inom partiet tala om mäns problem är osagt. Jag gissar mest på det sistnämnda.

2) Feminismen i sig utgör ett hinder för att få män att rösta på S. Pekar man ut "patriarkatet" som ett problem så kommer inte det där "patriarkatet" att rösta på dig. 

Inget av dessa två scenarion uttalas explicit av S men de går bägge att läsa ut av vad som sägs och skrivs i deras analys.

Punkten 1 kan nog S mycket väl korrigera.

Punkten 2 kommer de däremot aldrig att kunna åtgärda med mindre än att de ger upp feminismen så på det hela taget är det kört för S när det gäller killar och män - eftersom de inte kommer att ge upp feminismen.

• Anonym (ll)
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 10:45:37 följande:

Det är ju samma problem högersidan har, fast tvärtom. De attraherar inte kvinnor för att de prioriterar inte de frågor kvinnliga väljare prioriterar. 

Och för de som inte förstår så menar jag generellt. Inte alla kvinnor.
    I Sverige är det väldigt uppdelat hur män och kvinnor röstar. Därför har båda sidor problem.  

På ytan kan det se ut att vara samma, men det skiljer sig åt.

Om kvinnor uppfattar att högern inte bryr sig om vård och omsorg och därför inte röstar på dem så kan högern BÖRJA bry sig om vård och omsorg och på så sätt locka fler kvinnor.

Om männen uppfattar att Socialdemokraternas feminism stöter bort dem från partiet så måste Socialdemokraterna SLUTA med sin feminism för att locka tillbaka männen.

Två helt skilda scenarion.

Det är förstås enklare för högern att bli bättre på vård-politik än det är för Socialdemokraterna att ge upp feminismen.
  • Anonym (ll)
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 12:20:10 följande:

Du tror alltså att det är feminismen som stöter bort männen, inte att de gjort för lite för männen? 

Ja, men varför gör inte högern detta då? Är de inte intresserade av dessa röster?

Jag tror att högern inte har jämlikhet högt på agendan och det vet kvinnor. Jag tror dessutom männen lämnat S för invandringspolitiken, inte feminismen. För det finns idag inget parti som har konkreta förslag för män i utanförskap. Utan många män tror att allt blir bra när invandrarna försvinner. 

I det inlägg du citerade först skriver jag att det både handlar om att S struntat i männens problem och att feminismen i sig stöter bort män.

Om högern är dålig på vård och omsorg är en smaksak. KD är alltid etta eller två när väljarna ska ange vem som har bäst politik för "vård" respektive "omsorg" och L har motsvarande position för "skolan". Så någon slags politik på "mjuka områden" som lockar väljarna har ändå högern.

Självklart lämnar män (och kvinnor) S för deras förda invandringspolitik men S skulle kunna kopiera SD:s partiprogram rakt av i morgon och ändå inte locka tillbaka de manliga väljarna - så länge som S pekar ut "patriarkatet" som ett "problem" som måste lösas.
  • Anonym (ll)
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 13:30:16 följande:

Ja, men KD är så små så det blir ju bara marginellt bättre av de kvinnorösterna. 

Någon skrev att eftersom så många kvinnor jobbar inom äldrevård, sjukvård, socialtjänsten, skolan osv så ser de hur politiken påverkar dessa områden, och att det skulle vara en orsak till att fler kvinnor röstar S. Jag tror det kan kan vara en av anledningarna. 

Men vi får se nästa val, om högern lyckas få med sig fler kvinnor. 

Ja, och så små som L och KD än är så är det i HELA väljarkollektivet som de ses som de bästa på vård, skola, omsorg.

Högerns "problem" är nog att L och KD får dåligt genomslag, åtminstone publikt, för den politik som väljarna berömmer dem för.

Men, för att knyta an till trådens ämne: högern har lättare att justera sitt problem än vad S har att justera sitt.
  • Anonym (ll)
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-06 13:40:46 följande:

Vilken blaska. kvinnor röstar på vänstern för att de drar i frågor som är viktiga för dem, dvs jämställdhet, äldreomsorg, skola osv. Män röstar på högern eftersom högerpartierna är mer konservativa, vill behålla det gamla, fokuserar på lag och ordning och invandrarpolitik. 

Högern har ett stort problem med att få kvinnor att rösta på dem eftersom de inte driver jämställdhetsfrågor. 

Nu var ju frågan varför inte männen röstar på S.

S själva kopplar det till att man missat männens frågor och ägnat sig för mycket åt feminism.

Det är inget jättekontroversiellt. Du kan inte säga till männen att de är ett problem och sedan förvänta dig att männen ska rösta på dig.

Och eftersom S knappast kommer att släppa feminismen så kommer de heller inte att få tillbaka de manliga väljarna.
  • Anonym (ll)
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 13:54:19 följande:

Och ändå har de inte lyckats. Varför vänder kvinnorna dem ryggen?  

Sedan stämmer det inte att KD och L ligger i topp på dessa frågor. Kolla Novus undersökningar så ser du tydligt att folk tycker S har bäst politik när det gäller skola och omsorg. 

Fast det gör de ju inte. Vänder dem ryggen alltså.

I valet 2022 röstade 42,9% av kvinnorna på den nuvarande regeringen med underlag.

Lägger du till Centern så röstade 50,7% av landets kvinnor på "högern".

Svenska kvinnor är höger.

(och männen är ännu mer höger) 

Detta enligt Valforsknigs Rapport 2023:9.

Mej tråden handlar inte om högern utan om den exceptionellt stora skillnaden för Socialdemokraterna, specifikt och deras slutsats att de satsat för mycket energi och politik åt feminismen.

Sedan skrev jag att KD och L ligger etta eller två i dessa frågor. Det varierar över tid och beroende på mätning.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar