Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Feminismen har missat unga killar

Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 00:27:17 följande:
    Varför spelar du dum? vad är det för funktion inom Socialdemokratin som kopplas till feminism och till unga män som leder till att de har blivit "hårt drabbade"?
    Vill du se socialdemikraternas pressträff, där de forklarar det? Finns t ex här:

">LIVE: Socialdemokraterna presenterar första delen av uppdaterad samhällsanalys (youtube.com)

• Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 13:52:00 följande:

Jag har fortfarande inte fått ett svar. Mer ett påstående om att feminismen som socialdemokraterna fört på något abstrakt sätt har fått killarna att glömmas bort. Och att det är just det som har drabbat unga män. Vad har gjorts i feminismens namn för att orsaka det? 
    Jag tror inte saken skulle vara annorlunda om feminism inte existerade. 

Vi vet att unga män tar livet av sig i högre grad än kvinnor. Men att orsaken skulle bero på feminism? Jag tvivlar. Saken ser likadan ut i alla länder, oavsett hur feministisk/ icke-feministisk politik de för.

Du orkade inte se Socialdemokraternas egna forklaringar i videon jag gav dig? 25 minuter in. Finns t o m bild på en powerpoint slide.

Tycker du deras forklaringar och analys av sin egen politik är fel?

• Tow2Mater
    Mimosa86 skrev 2024-01-04 20:15:07 följande:
    ALLA kan engagera sig politiskt. Det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Du med. Om du vill få till en förändring, 

Vad är det jag missat? Du menar att det inte finns olika falanger inom ett parti som driver olika sakfrågor och som får mandat genom folkets röster? Ja, kvinnor inom ett party tenderar att driva frågor som värnar kvinnor och barns rättigheter, skola, vård och omsorg. Uppenbart med samenighet med männen inom partiets.. så det är väl inte värre än att en MAN inom partiet lyfter upp mäns ohälsa på agendan och driver frågan? Är tillräckligt många intresserade så får det genomslag (och för män än kvinnor är engagerade politiskt)
    Har aldrig sett maken på denna könsuppdelning i samhället i ett land som gjort så stora saker av att vilja framstå som jämställda och könsneutrala.

Vill man engera sig politiskt är ju chansen oerhört liten att man ger sig in i ett parti som inte driver de frågor man är speciellt intresserad med avsikten att själv vilja först börja ta upp dem, och sedan driva dem. Hör du inte hur absurt det låter. Fast det kanske vore något - en grupp SDare skulle kanske vara oerhört välkomna in i Socialdemokraterna och ge S partiet den kompetens de behöver för att kunna driva riktig jämställd politik, där alla räknas, inte bara kvinnorna.
  • Tow2Mater
    Gurksoppa skrev 2024-01-14 10:24:11 följande:
    Är det feministerna som förvägrar insatser mot männen? Ja eller nej? Om det är feministerna, hur förvägrar de det? Om det inte är feministerna kanske det är åt ett annat håll du bör rikta din ilska eller hur?
    Sverige hade ju en definierat feministisk regering. Regeringen har möjlighet att påverka de beslut som regeringen fattar. Så de kunde förvägra det de inte gillade.
  • Tow2Mater
    Gurksoppa skrev 2024-01-14 18:07:50 följande:
    Jasså? då är vi tillbaka på beslutsfrågan. Vilka beslut? Vilka feministiska beslut är tagna som missgynnar män så män får lägre rang än kvinnor och inte är likvärdiga kvinnor? Väntar fortfarande på svar i denna fråga som så många kan påstå men ändå inte ge exempel på.
    Per definition finns väl inga beslut tagna där de förvägrade.
  • Tow2Mater
    Gurksoppa skrev 2024-01-15 18:03:41 följande:
    Vem har gett fokus på feminism då? Är det kanske som så att män suttit passiva?

om min sambo vill inkludera mig i matlagningen, men jag säger *gör vad du vill* och inte engagerar mig. Kan jag då klaga på att det blir köttfärssås för 20e veckan i rad?

är det feministernas fel att män inte lyft mansfrågor och mansperspektiv? Är det feministernas fel att män begår självmord? har lägre utbildningsgrad? är det feministernas och feminismens fel? Eller att ingen ens brytt sig om att engagera sig och lyfta fler frågor samtidigt?
    Av t ex en feministisk regering (som vi hade underr en tid) ska man kunna forvänta sig att de även ska lyfta just mansfrågor och mansperspektiv eftersom de som regering ska jobba for alla, inte bara for kvinnor.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 18:18:25 följande:
    I feminismens namn menar du? Varför skulle de inte kunnat gjort det? Pga feminismen? Jag ser inte en sån koppling. Satsning på mödravård exempelvis tar inte ut satsningar på att förhindra att män tar självmord i högre grad.

De har ingenting med varandra att göra.
    Av en feministisk regering (som vi hade underr en tid) ska man kunna forvänta sig att de även ska lyfta just mansfrågor och mansperspektiv eftersom de som regering ska jobba for alla, inte bara for kvinnor. Har de inte brytt sig om att engagera sig och lyfta fler frågor samtidigt är det ju deras = den feministiska regeringens (som ju består av självdefinierade femisister) fel.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-15 18:32:50 följande:

Det är ingen förklaring. Det är fortfarande inte pga den feministiska regeringen att män har högre självmordstal exv. Mäns självmordstal i icke-feministiska Ryssland är ju betydligt högre. Det är enkelt att bara skylla på feminismen så att föreställningen blir att om feminismen försvann så sjunker mäns självmordstal. Och det hoppas jag alla förstår att det är orimligt. Vilket också betyder att det inte finns en koppling mellan mäns självmordstal (i det här exemplet) och feminismens vara eller icke vara. 

Det finns ingen illustrativ vågskål där feminismen ligger i en ände och unga mäns väl ligger i den andra.

Vi pratar ju om satsningar, inte specifika tal.
  • Tow2Mater
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-15 20:20:04 följande:
    Min tolkning av lagen varför man skapat en underkategori är för att brotten i lagen främst drabbar kvinnor utförda av män i nära relationer och att omfattningen på detta stora problem på något vis inte uppmärksammades förr och behövde uppmärksammas. Genom en underkategori skulle det också bli lättare att åtala män som brukar våld mot kvinnor i nära relationer. 

Jag tycker inte det handlar om ojämställdhet mot män i denna fråga utan det handlar om att hantera ett problem som är vanligare för kvinnor att utsättas för. Männen som utsätts för dessa brott går under grov fridskränkning och får alltså tillgång till rättslig hjälp precis som kvinnor, alltså ingen negativ särbehandling. På vilket sätt drabbas män av att det finns en underkategori som är till för att hjälpa kvinnor att lättare få hjälp i den rättsliga processen?
    Men om det är lättare att åtala kvinnorna är det väl fortfarande svårare att åtala männen? Varfor kan inte lagstiftningen forbättras samtidigt for både männen och kvinnorna?
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar