Feminismen har missat unga killar
">LIVE: Socialdemokraterna presenterar första delen av uppdaterad samhällsanalys (youtube.com)
^korrekt link
Jag har fortfarande inte fått ett svar. Mer ett påstående om att feminismen som socialdemokraterna fört på något abstrakt sätt har fått killarna att glömmas bort. Och att det är just det som har drabbat unga män. Vad har gjorts i feminismens namn för att orsaka det?
Jag tror inte saken skulle vara annorlunda om feminism inte existerade.
Vi vet att unga män tar livet av sig i högre grad än kvinnor. Men att orsaken skulle bero på feminism? Jag tvivlar. Saken ser likadan ut i alla länder, oavsett hur feministisk/ icke-feministisk politik de för.
Det är ingen förklaring. Det är fortfarande inte pga den feministiska regeringen att män har högre självmordstal exv. Mäns självmordstal i icke-feministiska Ryssland är ju betydligt högre. Det är enkelt att bara skylla på feminismen så att föreställningen blir att om feminismen försvann så sjunker mäns självmordstal. Och det hoppas jag alla förstår att det är orimligt. Vilket också betyder att det inte finns en koppling mellan mäns självmordstal (i det här exemplet) och feminismens vara eller icke vara.
Det finns ingen illustrativ vågskål där feminismen ligger i en ände och unga mäns väl ligger i den andra.