Bjorniskog skrev 2024-01-07 22:33:24 följande:
bruna ögon är dominanta, oavsett om blå ögon kommer att förekomma så kommer dom blir försvinnande få om alla blandas över generationer om det inte blir ett evultionärt tryck på att blåögda får ligga en jävla massa. Oavsett om genetik är ett komplicerat ämne så är slår alltid dominanta gener ut reccesiva gener över tid, det är inte tyckande och svammleö det är obestridlig konsensus om inte det kommer något nytt företeende som förändrar det.
Ingenting ?slås ut?, i bemärkelsen försvinner, bara för att en allel är dominant. Andelen blåögda skulle absolut minska den första generationen, men relativt snabbt skulle en jämnvikt uppstå (Hardy-Weinbergs jämvikt) och det skulle sedan födas ungefär lika många blåögda barn varje generation.
Har man tex en population där 100% bär på en fenotyp som ärvs recessivt (genuppsättning xx) och en lika stor population där 100% är homozygota för den dominanta allelen (XX) så kommer andelen med den recessiva fenotypen halveras om befolkningarna blandas slumpmässigt. Men därefter skulle den inte sjunka ytterligare. Här är hur anlagen skulle fördelas i de två första generationerna
1a generationen:
- 25% kommer att ha 'xx' (båda föräldrarna från Population A)
- 25% får 'XX' (båda föräldrarna från Population B)
- 50% får 'Xx' (en förälder från varje population)
2 generationen:
Kombination 1: **förälder med XX multiplicerat med förälder med XX:** alla barn får XX.
2. **XX x Xx:** hälften blir XX, hälften Xx.
3. **XX x xx:** alla blir Xx.
4. **Xx x Xx:** 25% XX, 50% Xx, 25% xx.
5. **Xx x xx:** hälften Xx, hälften xx.
6. **xx x xx:** alla blir xx.
Räknar man sedan ihop detta så är det fortfarande 25% som har xx.
När det gäller blå ögon så är jordens befolkning redan delvis blandad (många med bruna ögon bär på ett dolt anlag för blått, om man vill förenkla det och bara ta hänsyn till genen man fick lära sig om i skolan) och jag skulle därför säga att andelen med blå ögon inte riktigt skulle halveras. Enligt de siffror jag får upp när jag googlar är 8-10% av jordens befolkning blåögda idag. Så min uppskattning, utan att faktiskt försöka räkna på det, är att det skulle bli 5-6% blåögda om alla människor skaffade barn med varandra helt slumpmässigt.