• Tokälskar

Är min far min biologiska far?

För några år sedan tittade jag på en tv-program om genetik så sa en professor att en brunögd och en blåögd förälder inte kan få ett grönögt barn. 

Problemet är att min pappa har bruna ögon, min mamma har blåa och jag har gröna. 

Till saken hör att min mamma har till och från psykisk ohälsa och jag vill inte ta upp detta med henne. 

vet inte hur jag ska gå vidare med detta el om jag ens ska det? Finns det någon som har varit med om något liknande?

• Svar på tråden Är min far min biologiska far?
  • Anonym (Lia)

Min man har bruna ögon, jag blå. Vår dotter har gröna ögon. Hon är pappa upp i dagen utseendemässigt så det är ingen tvekan om vilka hennes biologiska föräldrar är. 

• Anonym (lollo)

Jag har bruna ögon barnets pappa blå vår dotter har gröna ögon

• Anonym (Tina)

Vad har ni för blodgrupper? Ögonfärg kan det lätt bli nymutation i, eller en äldre generations gener kan slå igenom, men blodgrupp är mer definitivt. 

Annars tycker jag att du ska göra ett DNA-test för att vara säker. 

• Anonym (A)
    Anonym (Tina) skrev 2024-01-02 21:56:26 följande:

Vad har ni för blodgrupper? Ögonfärg kan det lätt bli nymutation i, eller en äldre generations gener kan slå igenom, men blodgrupp är mer definitivt. 

Annars tycker jag att du ska göra ett DNA-test för att vara säker. 

Intressant detta om nymutation
  • Anonym (Anna)

Jag har en doktorsexamen där jag jobbat mycket med genetik. En blåögd och en brunögd kan absolut få grönögda barn. Förr i tiden så trodde man att det fanns två ögonfärger (blått och brunt) vilket styrdes av en gen. Sen kom man på att det fanns en gen till och drog slutsatsen att grönt måste vara en egen färg - detta var väl kanske för 10-15 år sedan så det var kanske då du hörde detta (alternativt då som professorn senast läst på om just detta). Efter det kom det en bättre metod som är mycket bättre för att studera genetiska interaktioner, och tack vare denna har man insett att det är en mycket stor mängd gener inblandade. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-02 22:33:31 följande:

Jag har en doktorsexamen där jag jobbat mycket med genetik. En blåögd och en brunögd kan absolut få grönögda barn. Förr i tiden så trodde man att det fanns två ögonfärger (blått och brunt) vilket styrdes av en gen. Sen kom man på att det fanns en gen till och drog slutsatsen att grönt måste vara en egen färg - detta var väl kanske för 10-15 år sedan så det var kanske då du hörde detta (alternativt då som professorn senast läst på om just detta). Efter det kom det en bättre metod som är mycket bättre för att studera genetiska interaktioner, och tack vare denna har man insett att det är en mycket stor mängd gener inblandade. 

Genetiska associationer skulle det stå, inte interaktioner. Ber om ursäkt för ett slarvigt skrivet inlägg generellt, det gick lite för snabbt. 
  • Anonym (J)

Min mamma och pappa har blåa och syrran och jag har bruna. 

Tydligen har farfar lite brunt i ögonen. Men vi är otroligt lika pappa släkt så det är ingen tvekan. 

• Anonym (korven)
    Anonym (X) skrev 2024-01-02 22:57:44 följande:
    Ja, 1,7%

När han läste till läkare fick han själv höra uppgifterna om att 10?30 procent av barnen som föds skulle ha ?fel? pappa.

? Vi hoppas lite grann att man punkterar myten om att det är jättevanligt

Ja absolut.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-02 22:33:31 följande:

Intressant.

Den källa jag slängde fram (tog första bästa då det står samma i stort sett överallt) baseras då säkert på ett gammalt antagande.

Och det du säger stämmer även överens med mer uppblandad befolkning. Exempelvis har jag bott i Sydafrika och där kunde tex två mulatters barn få massor av variationer. En tjej i min klass hade ljust blå ögon och ljust rakt hår, lite mörk hud. Hennes syster däremot såg ut som man tänker sig en mulatt, typ bruna ögon och "lightskinned" svart person. Vissa mulatters barn fick gröna ögon och vit hud och svart hår. Det var väldigt intressant att se.

Då insåg man också det där tramset om att blåögda kommer försvinna, som högerfalanger tramsar om, inte stämmer. 
  • Bjorniskog
    Anonym (korven) skrev 2024-01-04 12:11:12 följande:
    Intressant.

Den källa jag slängde fram (tog första bästa då det står samma i stort sett överallt) baseras då säkert på ett gammalt antagande.

Och det du säger stämmer även överens med mer uppblandad befolkning. Exempelvis har jag bott i Sydafrika och där kunde tex två mulatters barn få massor av variationer. En tjej i min klass hade ljust blå ögon och ljust rakt hår, lite mörk hud. Hennes syster däremot såg ut som man tänker sig en mulatt, typ bruna ögon och "lightskinned" svart person. Vissa mulatters barn fick gröna ögon och vit hud och svart hår. Det var väldigt intressant att se.

Då insåg man också det där tramset om att blåögda kommer försvinna, som högerfalanger tramsar om, inte stämmer. 

bruna ögon är dominanta, oavsett om blå ögon kommer att förekomma så kommer dom blir försvinnande få om alla blandas över generationer om det inte blir ett evultionärt tryck på att blåögda får ligga en jävla massa. Oavsett om genetik är ett komplicerat ämne så är slår alltid dominanta gener ut reccesiva gener över tid, det är inte tyckande och svammleö det är obestridlig konsensus om inte det kommer något nytt företeende som förändrar det.

• Anonym (Anna)
    Bjorniskog skrev 2024-01-07 22:33:24 följande:

bruna ögon är dominanta, oavsett om blå ögon kommer att förekomma så kommer dom blir försvinnande få om alla blandas över generationer om det inte blir ett evultionärt tryck på att blåögda får ligga en jävla massa. Oavsett om genetik är ett komplicerat ämne så är slår alltid dominanta gener ut reccesiva gener över tid, det är inte tyckande och svammleö det är obestridlig konsensus om inte det kommer något nytt företeende som förändrar det.

Ingenting ?slås ut?, i bemärkelsen försvinner, bara för att en allel är dominant. Andelen blåögda skulle absolut minska den första generationen, men relativt snabbt skulle en jämnvikt uppstå (Hardy-Weinbergs jämvikt) och det skulle sedan födas ungefär lika många blåögda barn varje generation.

Har man tex en population där 100% bär på en fenotyp som ärvs recessivt (genuppsättning xx) och en lika stor population där 100% är homozygota för den dominanta allelen (XX) så kommer andelen med den recessiva fenotypen halveras om befolkningarna blandas slumpmässigt. Men därefter skulle den inte sjunka ytterligare. Här är hur anlagen skulle fördelas i de två första generationerna

1a generationen: 
    - 25% kommer att ha 'xx' (båda föräldrarna från Population A)
    - 25% får 'XX' (båda föräldrarna från Population B)
    - 50% får 'Xx' (en förälder från varje population)

2 generationen:

Kombination 1: **förälder med XX multiplicerat med förälder med XX:** alla barn får XX.

2. **XX x Xx:** hälften blir XX, hälften Xx.

3. **XX x xx:** alla blir Xx.

4. **Xx x Xx:** 25% XX, 50% Xx, 25% xx.

5. **Xx x xx:** hälften Xx, hälften xx.

6. **xx x xx:** alla blir xx.

Räknar man sedan ihop detta så är det fortfarande 25% som har xx. 

När det gäller blå ögon så är jordens befolkning redan delvis blandad (många med bruna ögon bär på ett dolt anlag för blått, om man vill förenkla det och bara ta hänsyn till genen man fick lära sig om i skolan) och jag skulle därför säga att andelen med blå ögon inte riktigt skulle halveras. Enligt de siffror jag får upp när jag googlar är 8-10% av jordens befolkning blåögda idag. Så min uppskattning, utan att faktiskt försöka räkna på det, är att det skulle bli 5-6% blåögda om alla människor skaffade barn med varandra helt slumpmässigt. 

• Bjorniskog
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-08 00:25:02 följande:

Ingenting ?slås ut?, i bemärkelsen försvinner, bara för att en allel är dominant. Andelen blåögda skulle absolut minska den första generationen, men relativt snabbt skulle en jämnvikt uppstå (Hardy-Weinbergs jämvikt) och det skulle sedan födas ungefär lika många blåögda barn varje generation.

Har man tex en population där 100% bär på en fenotyp som ärvs recessivt (genuppsättning xx) och en lika stor population där 100% är homozygota för den dominanta allelen (XX) så kommer andelen med den recessiva fenotypen halveras om befolkningarna blandas slumpmässigt. Men därefter skulle den inte sjunka ytterligare. Här är hur anlagen skulle fördelas i de två första generationerna

1a generationen: 
    - 25% kommer att ha 'xx' (båda föräldrarna från Population A)
    - 25% får 'XX' (båda föräldrarna från Population B)
    - 50% får 'Xx' (en förälder från varje population)

2 generationen:

Kombination 1: **förälder med XX multiplicerat med förälder med XX:** alla barn får XX.

2. **XX x Xx:** hälften blir XX, hälften Xx.

3. **XX x xx:** alla blir Xx.

4. **Xx x Xx:** 25% XX, 50% Xx, 25% xx.

5. **Xx x xx:** hälften Xx, hälften xx.

6. **xx x xx:** alla blir xx.

Räknar man sedan ihop detta så är det fortfarande 25% som har xx. 

När det gäller blå ögon så är jordens befolkning redan delvis blandad (många med bruna ögon bär på ett dolt anlag för blått, om man vill förenkla det och bara ta hänsyn till genen man fick lära sig om i skolan) och jag skulle därför säga att andelen med blå ögon inte riktigt skulle halveras. Enligt de siffror jag får upp när jag googlar är 8-10% av jordens befolkning blåögda idag. Så min uppskattning, utan att faktiskt försöka räkna på det, är att det skulle bli 5-6% blåögda om alla människor skaffade barn med varandra helt slumpmässigt. 

Tack för ett gediget svar, jag menar inte att dom kommer försvinna men minska Drastiskt Vilket jag också skrev. Jag tror du varit rätt generös med 8-10 och minskning till 5-6. Utöver att den delen av världen som huserar den största populationen av Blå fenotyp också råkar vara den delen som av olika orsaker demografiskt är på väg att implodera så har dom en recessiv gentyp. 

• OlleSQ

Har grönmelerade (med brunt) i ögonen, både min mamma och pappa har riktigt blå ögon. Farmor och mormor hade båda bruna ögon så anlagen finns där. Mina barn har riktigt blå oxå och även barnbarnet. Så det där är extremt förenklat och stämmer inte irl som de säger.

Svar på tråden Är min far min biologiska far?