Är min far min biologiska far?
....det stämmer ej.
....det stämmer ej.
Om han är rent brunögd och din mamma är rent blåögd är chansen liten att barnet blir grönögt, men den finns där!
Sedan kanske din pappa har brungröna ögon tex. dvs han kanske inte har mörkbruna typ som om han kom från Nicaragua. Och din mamma blågröna.
www.verywellhealth.com/genetics-of-eye-color-3421603
PS. Är du olik din far i övrigt? Varför misstänker du detta?
Det är inte så enkelt. Mutationer kan ge vilken färg på ögonen som helst. Så kan absolut vara din riktiga pappa.
Samtidigt. Jag har pluggat på läkarlinjen (många år sedan).Vi gjorde en lab där vi undersökte ljust detta. Huvudsyftet med labben var att kontrollera DNA:t s uppbyggnad och likheten till vår förälder. Minns inte varför vi skulle ha våra pappors DNA och inte mammors, men så var det. Det slutade i alla fall med att det visade sej att lite för många inte var genetiska fäder till sina barn. Det tog hus i helsike och den labben togs bort. Tyvärr finns det nog rätt många män som tror att dom är biologisk pappa men har blivit lurade?
När han läste till läkare fick han själv höra uppgifterna om att 10?30 procent av barnen som föds skulle ha ?fel? pappa.
? Vi hoppas lite grann att man punkterar myten om att det är jättevanligt
Jag har en doktorsexamen där jag jobbat mycket med genetik. En blåögd och en brunögd kan absolut få grönögda barn. Förr i tiden så trodde man att det fanns två ögonfärger (blått och brunt) vilket styrdes av en gen. Sen kom man på att det fanns en gen till och drog slutsatsen att grönt måste vara en egen färg - detta var väl kanske för 10-15 år sedan så det var kanske då du hörde detta (alternativt då som professorn senast läst på om just detta). Efter det kom det en bättre metod som är mycket bättre för att studera genetiska interaktioner, och tack vare denna har man insett att det är en mycket stor mängd gener inblandade.